אפרופו הבחירות, וכמעט כל דבר כיום הוא אפרופו בחירות, אזי אחד האירועים שעשויים להאיר בחדות את הקו הדק בין דמוקרטיה נורמטיבית ובין פאשיזם בהתהוות הוא סיפורו של חייל אמריקאי בשם אדוארד גאלאגר, ונשיא אמריקאי בשם דונלד טראמפ. 

גאלאגר הוא לוחם יחידת אריות הים, המקבילה לשייטת 13. הוגש נגדו כתב אישום בגין ירי באזרחים ורצח שבוי בעיראק, בהסתמך על תמונות שבהן הצטלם עם הגופה. 

איש הכוחות למבצעים מיוחדים בדרגת נגד הועמד לדין וחבר המושבעים בבית דין צבאי זיכה אותו מרצח מחבל פצוע, אבל הרשיע אותו בפשע מלחמה, לאחר ששלח לחברים את תמונתו כשהוא מחזיק את ראש הנער בצירוף הכיתוב "יש מאחורי זה סיפור טוב, תפסתי אותו עם סכין הציד שלי". הוא הורד בדרגה ושוחרר משירות. 

טראמפ טלפן לגאלאגר, חנן אותו והחזיר לו את דרגתו. קצינים בכירים זעמו, מזכיר הצי ריצ'ארד ספנסר אמר שההתערבות שלו בתיק גאלאגר הייתה "מזעזעת וחסרת תקדים". ספנסר טען שהנשיא מבין מעט מאוד בנוגע לאופן שבו מתנהל הצבא, והודח על ידי טראמפ. 

דונלד טראמפ. צילום:  SAUL LOEB, GettyImages
דונלד טראמפ. צילום: SAUL LOEB, GettyImages

לפני כשבוע פרסם ה"ניו יורק טיימס" סרטון זוועות ובו ראיונות עם כמה מלוחמי היחידה. בסרטון, נראה גאלאגר מתקרב לאותו שבוי מכוחות דאע"ש, שבקושי היה בהכרה, ואז נפסק הצילום. 

בראיונות מצולמים ל"ניו יורק טיימס" מספרים שלושה לוחמים כי ראו את גאלאגר דוקר ללא סיבה את השבוי וחוגג עם גופתו "כאילו היה זה פרס". אחד המרואיינים אמר: "זהו הדבר המחפיר ביותר שראיתי מימיי". בסרטון נשמעת חוות דעתם של חיילים שחשפו את התנהלותו של גאלאגר ושמעולם לא דיברו בפומבי על הפרשה. "הבחור הזה הוא רשע מזורגג", סיפר החייל קרייג מילר באחד הראיונות. חייל אחר, ג'ושוע וירנס, הצהיר: "הבחור הזה הוא רעל". קורי סקוט, רופא במחלקה של גאלאגר בנייבי סילס, סיפר: "יכולת לראות שהוא ממש בסדר עם להרוג כל מה שזז". 

תומך של גאלאגר. צילום: רויטרס
תומך של גאלאגר. צילום: רויטרס

לאחר שחנן את גאלאגר, הזמין הנשיא טראמפ את החנון ואשתו לביקור בבית הלבן. "סוף סוף קיבלנו הזדמנות להודות לנשיא ולאשתו המדהימה, ולתת להם מתנה קטנה מתקופת שירותי במוֹסוּל", נכתב לצד התמונה שפורסמה בחשבון של גאלאגר באינסטגרם. ניתן רק לקוות שהמתנה, ברוח מסורת המערב הפרוע, היא לא קרקפת או כל פריט מסוג זה. 

בעיקרון, מדובר במהדורה אמריקאית של אלאור אזריה. לכאורה טראמפ בתפקיד נתניהו, שצלצל לבית הוריו של אזריה כדי לחבק אותם. קצינים בכירים גינו את הירי בפצוע שמת לאחר מכן. שר הביטחון בוגי יעלון גינה ובהמשך הודח, לא רק בגלל גינוי אזריה אלא כחלק מאי־התאמה. 

וכך, שוב פעם נראה שסממני הפאשיזם, הכה דומים בין ישראל לארצות הברית, הם חלק ממחזור הדם החברתי של הימין הקיצוני שעלול להיות שטף דם לאומי.