המנצח הגדול: לאחר ששיאי הפורנו־פוליטיקה נשברו בזה אחרי זה באיחודי ופיצולי אמבות הימין והשמאל, מתברר שבין שהוא רץ לבחירות ובין שלא, בין שהוא קונה ובין שהוא דוחה את תחנוני בנימין נתניהו אליו שיכהן כשר או כיו"ר או כנשיא - איתמר בן גביר הוא המנצח הגדול של בחירות מרץ 2020. 

מכאן ואילך יש לו הזדמנות היסטורית לבצע איגוף קטלני היישר אל הקרביים הפגיעים של נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' בקרב על מנהיגות הימין הדתי הלאומני הציוני והחשוך בחלקו. התחמושת שלו היא כל ויתור שלהם, אמיתי או לכאורה. אם התגובה על רקטה מעזה שנפלה בשטחים פתוחים היא הרס עשרה בתים ברצועה, בן גביר, בכנסת, בממשלה או ברחוב, ישתלח וישאל למה לא מאה בתים ומאה הרוגים. ובכלל, מיוזע ומתנשף, יתבע לכבוש את עזה ולחסל את הטרור. קטאר מכניסה לרצועה כסף? להחרים ולהעביר להתנחלויות ולמאחזים. כל פיגוע או יהודי הרוג הם תוצאה של חולשת ממשלת ביבי־בנט־סמוטריץ', ומה עם חידוש הבנייה והקפאת התקציבים בגדה בעוד הכסף מועבר למגזר הערבי על חשבון אלמנות ויתומי טרור, וכמובן ההסדרה עם חמאס היא כניעה (מה שנכון, אגב). 

אני לא יודע אם החלטת הקבינט השבוע להפסיק את ההסדרה היא בגלל כמה בלונים או בגלל הידיעה שבן גביר יזנב בהם. נתניהו בכלל מנהל איתו מערכת יחסים פתוחה ופתולוגית. כשנדמה לנתניהו שבן גביר זמין כחלק מבלוק החסינות, הוא מתחנף אליו בלהט מביך. כשנדמה שבן גביר ירוץ לבדו ועלול לגזול מהבלוק נתח גורלי, נתניהו יוצא מכליו כדי לאיים עליו, לשחד אותו, לקרוע ממנו את שותפיו. ובתוך המערבולת הזו הוא בונה את בן גביר כמנהיג אלטרנטיבי לגיטימי לבנט, לסמוטריץ' ולרבנות הממסדית של המתנחלים. 

פרץ, סמוטריץ', בן-גביר. צילום: פלאש 90
פרץ, סמוטריץ', בן-גביר. צילום: פלאש 90


מכאן ואילך יתחולל הקרב על הנהגת הימין הדתי־לאומני בין בן גביר לבנט וסמוטריץ' (שקושש בחיבור לבנט ולנתניהו את פירור הלגיטימציה שלו). סביב בן גביר חבורה קשוחה, אידיאולוגית ופרועה, בעוד זו של בנט שרויה בתהליכי התברגנות מואצים ובתוכם מתחולל קרע אידיאולוגי, שעשוי לזלוג לקופה של בן גביר. בנט הולך על שבת אחים, דתיים וחילונים גם יחד, עם איילת שקד כניצת הדובדבן על המאפליה החשוכה של הרב דרוקמן ובחסות הממשלה. תוך כדי כך הוא מפספס, יחד עם סמוטריץ', את אותו פלח חרד"לי ואנטי־ממשלתי שהוא אדוק יותר ומחפש תשועה בהזיה שבתאית אלימה. 

לא ברור מהו פוטנציאל הזליגה של הפלח הקיצוני הזה לעוצמה יהודית. הבעיה של קיצוני החרד"לים היא הערך המקודש של "מדינת ישראל" בגרסת הרב קוק. אולי כניסתו של בן גביר בשערי הלגיטימיות בחסות נתניהו תגביר את היכולת שלו לשנע אותם לקלפי. הוא הרי אמור לשבת על המשבצת הציבורית של הרב רפי פרץ, כאשר פרץ עצמו מחוסל. לא משום שהוא טירון פוליטי, בוגד או תוקע סכין בגב, או מבטיח ולא מקיים כטענתם של כתבי המפלגות. פרץ ביקש סליחה ובכה, וכידוע, רק שמאלנים בוכים ומתנצלים. 

אז אולי דווקא בן גביר, סמל הקדילק של יצחק רבין ז"ל בידו והסכין של הרברפי בגבו, עשוי להיות הקיק של נאמני גם ארץ ישראל וגם מדינת הלכה. לך דע מה קורה במוח הקודח של מוכי אמונות עזות. הרי רק לפני כחודש היה בן גביר יקירו של ראש הממשלה וסיפר לכולם כי "אני בקשרים טובים מאוד עם נתניהו". הוא מגובה (על פי שלום ירושלמי) ב"שרה נתניהו ואיש אמונה, נתן אשל. שרה רוצה שבן גביר יעבור את אחוז החסימה", כותב ירושלמי, "כך היא תשיג מטרה נוספת מעבר למנדט ה־61: בן גביר יקזז מנדטים משקד, יפגע בכוחה, ולא יעניק לה זכות וטו יחידה מימין על כל מהלך של ראש הממשלה". 

רוח כהנא

האמת: אני לא כל כך מוצא את ידיי ורגליי בשלל המספרים וההערכות הפרשניות סביב הנתח האלקטורלי של כל אחד מהשלושה, בנט, סמוטריץ' ובן גביר. בפעם הקודמת גירד בן גביר את אחוז החסימה עם כ־80 אלף קולות. כדי לחצות אותו הוא זקוק לכ־140 אלף. סביר להניח שהאפקט המזרחי של הימין הקשה, הן זה "הדפוק" של בן גביר והן "הפריבילגי" של פרץ, ילך עם מורשת המנוח כהנא ולא עם בנט וחבורתו. ניתן להניח שחלק גדול מחב"ד שהצביעו בבחירות האחרונות לאלי ישי יצביעו לו. רבים ורעים מהם סבורים שנישואי תערובת פוגעים בטהרת הגזע היהודי ודורשים פעולה תקיפה כנגד הערבים או הערביות באותם זוגות. ברוך מרזל ומנחם גופשטיין הם שם בשבילם. 

אם בן גביר רץ בבחירות ומתגבר על אחוז החסימה, הוא יזכה מיד בחיבוק של נתניהו, בנט וסמוטריץ', שיאמצו אותו בחום אל לבם. כדי לחנוק אותו. כדי שיתמוך בחסינות, הדתה והתנחלויות הוא יקבל צ'ופר כלשהו ואמור לשתוק. זה לא יקרה. זהו בן גביר ולא פרץ ה"ממלכתי". הוא ידרוש תמורת תמיכתו בחסינות ובהדתה כמה ויתורים בסגנון כהנא, ורק כדי להזכירנו במה מדובר מצ"ב כמה הצעות חוק של כהנא בכנסת 82' בהיותו ח"כ: כל מוסדות החינוך בישראל יהיו נפרדים ליהודים וללא יהודים; יבוטלו קייטנות ומתנ"סים מעורבים, כמו גם נסיעות לחו"ל וביקורים הדדיים של יהודים וערבים בארץ; יוקמו חופים נפרדים ליהודים וללא יהודים. מי שרוחץ בחוף שאינו שייך אליו דינו חצי שנת מאסר; לא יהודי - לא יגור בתחומי השיפוט של העיר ירושלים. 

ח"כ מיקי איתן מהליכוד של אז השווה את הצעות החוק הללו לחוקי נירנברג. בעיניי, אין שוני דרמטי בין הצעות חוקי הבלוק של נתניהו שהם עצם הפרומו לחוקי כהנא. חוק הלאום הוא אפרטהייד משופר כמו חוק נכסי נפקדים, חוק נישואים וגירושים, פסקת ההתגברות, חוק הכשרות, חוק הנכבה, חוק החרם, חוק ועדות הקבלה ועוד ועוד ועוד הוכחות לכך שנתניהו, בנט וסמוטריץ' ושאר חבר מסדר הלגיטימיים לכאורה לא שונים מבן גביר, גופשטיין ומרזל. וכהנא גם. 

גילוי נאות: לפני כשנה היו לי שיחות רדיו רבות עם איתמר בן גביר. אין דרך יותר משובבת נפש מאשר לפתוח את הבוקר עם צחוקים בגין הזיות מופרכות במיוחד. יגאל גואטה, ח"כ ש"ס לשעבר וכיום פרפורמר טלוויזיוני מדהים כתחקירן־על, אמר השבוע ברצינות גמורה שבן גביר הוא האידיאולוג האמיתי מכל חבורת הימין. אז איתמר חביבי (נשבע שככה לפעמים הייתי פונה אליו), צא בכוחך זה ותחשוף את הבלוף של בנט ושות'. ואל תשכח את דרוקמן. הרב מג הפוליטי הזה הוא שהופך אותך למצורע. אנחנו סתם נהנים.

[email protected]