כוננות סיפוח: ההתפתחויות המדיניות הדרמטיות בהצגת "עסקת המאה" של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הפנו את מרבית תשומת הלב של צה"ל ליהודה ושומרון בפרט ולזירה הפלסטינית בכלל. הצבא הכין את המפקדים והלוחמים לאפשרות של הסלמה משמעותית בשטח ועסק בגיבוש ההשלכות של העסקה עבור הדרג המדיני. 

במערכת הביטחון סבורים שלמרות המתיחות הגבוהה ופוטנציאל ההסלמה שהתגבר, בהתנהלות נכונה אפשר לעבור בשלום את התקופה הקרובה בלי שהזירה הפלסטינית תדרוש מצה"ל להשקיע בה את מרבית מרצו וכוחותיו. המתווה שהוצג השבוע בוושינגטון טוב יותר עבור ישראל מתוכניות שהוצגו בעבר, ואפשר להניח כי בהנהגה הפלסטינית ברמאללה, שנמצאת בנתק ארוך מהממשל האמריקאי, הבינו עוד לפני פרסומה כי לשם נושבת הרוח. אבל גם פרסום העסקה שנוטה באופן ברור לטובתה של ישראל, אינו מחייב הסלמה ביטחונית ביהודה ושומרון. 

התקופה הקרובה בוודאי תהיה מתוחה הרבה יותר, וסביר להניח שהיקף האירועים הביטחוניים יגדל, אבל מכאן ועד הסלמה כוללת המרחק גדול. בשלב הזה במערכת הביטחון מעריכים בזהירות שהיציבות הביטחונית באזור תישמר, ולו משום שהרשות מבינה שיהיה לה מה להפסיד מעימות חזיתי ואלים. המצב תלוי כמובן ברשות ובהמשך התיאום הביטחוני, אבל הוא גם תלוי בישראל, שתידרש להתנהל בצורה מושכלת כאשר ברקע יום הבחירות שהולך ומתקרב.

# # #

"בימים הקרובים יש להביא להחלטת ממשלה את הצו להחלת הריבונות הישראלית על כלל שטחי ההתיישבות ביהודה ושומרון ובקעת הירדן. אסור לדחות אותו עד לאחר הבחירות", אמר השבוע שר הביטחון, נפתלי בנט, ועדכן גם על החלטתו להקים צוות בצה"ל ובמינהל האזרחי, שיפעל ליישום ולהחלת חוק הריבונות הישראלית. 

כוחות צה"ל בשטחים. צילום: דובר צה"ל
כוחות צה"ל בשטחים. צילום: דובר צה"ל


ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי כבר ביום ראשון תובא לממשלה הצעה להחיל את הריבונות בבקעה ובים המלח, אך בסופו של דבר נדחה הדיון מסיבות טכניות ומשפטיות. אבל נראה שאלה אינן הסיבות היחידות שהובילו לדחייה, ובין ישראל לצמרת הממשל האמריקאי יש עדיין דיונים בנושא זה. ישראל אומנם קיבלה אור ירוק כללי מהאמריקאים, אך בשל הרגישות הביטחונית, שאלת העיתוי של המהלך נותרה פתוחה.

הפרשנית המדינית של גלי צה"ל, אילאיל שחר, פרסמה ברביעי כי על רקע ההצהרה על הכוונה לספח את בקעת הירדן עוד לפני הבחירות, אמר נתניהו לגורמי הביטחון הבכירים, "תפקידכם להתמודד עם ההשלכות לסיפוח הבקעה". מאמירה זו משתמע לכאורה טון נוזף, שמגדיר באופן ברור את חלוקת האחריות שבין הדרג המדיני המחליט לדרג הצבאי המבצע. 

אף שבצה"ל נזהרים מלהביע עמדה פומבית בנושא זה והרמטכ"ל אביב כוכבי מקפיד על יחסים תקינים מול הדרג המדיני, בצה"ל היו מעדיפים שלאחר פרסום "תוכנית המאה" ייעשו הפעולות בשטח באופן הדרגתי ויתחילו רק לאחר הבחירות, תוך תהליך מסודר של עבודת מטה וקבלת החלטות.

יחסי הכפיפות מחייבים את צה"ל לא למשוך רגליים לאחר שהתקבלו החלטות של הדרג המדיני, אך יחד עם זאת מחובתם של הקצינים הבכירים להציג בחדרי הדיונים את עמדתם המקצועית ואת ההערכתם להשלכות של ההחלטות המדיניות של ממשלת ישראל, גם כאשר הם לא תואמים את ההחלטה המסתמנת של הממשלה. בתקופה של בחירות האתגר הזה הופך למורכב במיוחד ועומד לפתחו של הרמטכ"ל. 

# # #

בתקופה האחרונה עסקו בצה"ל בעדכון תוכניות המגירה במקרה של הסלמה, ונערכו לתרחישים החמורים ביותר - מקריסת התיאום הביטחוני ועד התפרצות של גל טרור ומחאה עממית נרחבת ברחבי יהודה, שומרון והבקעה. תרגילים גדולים נערכו ובימים האחרונים התבצעו גם סיורים בשטח. החטיבות והגדודים השונים הנמצאים בכוננות יודעים את מרחב הפעולה המתוכנן שלהם אם יוקפצו.

בשלב הזה צה"ל נוהג במשנה זהירות בתגבור כוחותיו כדי לא לייצר תחושת חירום. ביהודה ושומרון תוגברו הכוחות של גדס"ר גולני, מגלן ואגוז כפעולת מנע מפני ניסיון של חמאס לעודד פעילות טרור, ובעזה נוסף עוד גדוד של גולני לקראת ההפרות המתוכננות ביום שישי. גם התגבור שנעשה השבוע בשטח בבקעת הירדן הוא ברמת גדוד אחד בשלב הזה. 

יום שישי (היום) צפוי להיות המבחן המשמעותי הראשון עבור כוחות צה"ל הפרוסים ברחבי הארץ, מהר הבית ועד למוקדי חיכוך שונים ביהודה ושומרון וברצועת עזה. על הלוחמים בשטח יהיה לעמוד במשימות שהוגדרו להם על ידי מפקדיהם, תוך הקפדה יתרה שלא לעשות טעויות בשטח שיובילו להרג של פלסטינים במקרה שאין צורך מבצעי לכך. שהרי ככל שמספר הנפגעים וההרוגים יהיה גבוה, הוא יזין מהר יותר את גלגלי ההסלמה הביטחונית, גם כאשר שני הצדדים אינם מעוניינים בה.

# # #

לפי הערכת מערכת הביטחון, ההצהרות המתלהמות של אבו מאזן לאחר פרסום התוכנית לא מבטאות שינוי בתפיסת הפעולה שלו נגד ישראל, שעיקרה מערכה מדינית ללא הפעלת אלימות. בישראל אומנם נערכים לאפשרות של קריסת התיאום הביטחוני עם הרשות, אך רואים בכך אפשרות בסבירות נמוכה. ההערכה היא שאבו מאזן לא ימהר לוותר על התיאום הביטחוני. למרות שיחת הטלפון שערך עם אסמעיל הנייה ושבה קבעו כי ייאבקו יחד ב"תוכנית המאה", אבו מאזן יודע שחמאס עדיין מאיים עליו באופן ישיר.  

חמאס הגביר לאחרונה את מאמציו להוביל להסלמה בהר הבית וכך לסבך את המצב ולנסות להבעיר את השטח - עד עכשיו ללא הצלחה. יותר מאשר בדרך כלל, בתפילות יום שישי שיערכו היום יש חשיבות רבה לתפקוד של המשטרה מול הפרות הסדר האלימות שצפויות שם. 

בינתיים, בימים שעברו מאז פרסום "תוכנית המאה" העולם לא עמד מנגד. בעולם הערבי נרשמה התנגדות רפה יחסית לעסקה. ירדן ומצרים שומרות על פרופיל נמוך, כנראה בשל האינטרסים והתלות הכלכלית שלהן בארצות הברית.

תהליך מדיני אמיתי מול הפלסטינים אינו נראה באופק והתנאים למימוש התוכנית נראים בשלב זה כבלתי אפשריים, אך לצד זאת יש בה גם הישגים מדיניים בלתי מבוטלים למדינת ישראל ולביטחונה. כשהבחירות דופקות בדלת, אין סיבה להאיץ את התהליכים ולקבל החלטות מהירות. יהיה מספיק זמן לקבל אותן בחודשים הקרובים, תחת ממשלה קבועה בירושלים.
 
[email protected]