הידד לאלדד: בצעד נדיר ויוצא דופן אני רוצה לשבח את ממלא מקום פרקליט המדינה החדש עו"ד דן אלדד, המינוי של שר המשפטים הזמני אמיר אוחנה, שלא מחמיץ שום הזדמנות להכניס אצבע בעין של בית המשפט העליון, פרקליט המדינה היוצא, היועץ המשפטי לממשלה וכל מי שלא בא טוב בעיניו המזוגגות של יאיר נתניהו ואביו ירום הודו, ראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש רשימת שמות של פרקליטים בכירים כמועמדים לתפקיד הנכבד. השר אוחנה השליך את רשימת המועמדים לפח ובחר בדן אלדד, שבמשך שבע שנים כיהן כמנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. לא אכנס לכל נבכי התככים במערכת המשפט בישראל, זו מערכת משופעת ברכילות מלוכלכת, בקומבינות מבישות, בהשמצות, בהפצת שמועות ובהאשמות. את כל הסמטוכה הזו אני משאיר לכתבים לענייני משפט, השוחים בים הדרעק הזה, שצחנתו מבאישה ומביישת את המערכת החשובה הזו.

לפני כעשר שנים היה לי עניין אישי עם עו"ד דן אלדד. הוא שימש אז כמנהל תחום תפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה. באותם ימים היו תקריות חמורות בין גורמים קיצוניים מבין החרדים, המתנחלים, נוער הגבעות ורבנים הזויים לבין כוחות הביטחון, הצבא, המשטרה, משמר הגבול והשב"כ. בתקריות האלו באופן קבוע קראו לעבר אנשי כוחות הביטחון שמילאו את תפקידם קריאות כמו "נאצים", "גסטפו", "קלגסים". המותקפים, שנשלחו על ידי המדינה לבצע משימות, נאלצו לנקוט הבלגה מרבית, מה שגרם להם לחטוף לפעמים מכות, שקיות ממולאות צואה, אבנים, בקבוקי צבע ועוד "אמצעי לחימה" שבהם משתמשים מפגינים אלימים נגד כוחות הביטחון.

כמה "צדיקים" ממרידים מבין הרבנים התסיסו את המפגינים וקראו לחיילים המזדהים עם הימין הקיצוני למרוד ולהפר פקודות. אחד הרבנים הבטיח שכל "מורד וסרבן פקודות" שייעצר יקבל 1,000 שקל על כל יום שבו יישב במעצר.

בתוכנית הרדיו שלי העליתי הצעת נגד להצעתו של הרב, והבטחתי לכל איש כוחות הביטחון אשר ישבור את הפה והלסת של מי שכינה אותו "נאצי" או "גסטפו" שאפצה אותו ב־1,000 שקלים לכל יום מעצר, אם ייעצר בגין המעשה. בהמשך הדברים אמרתי שהצעתי נאמרה בציניות, ושלא ייקחו אותה ברצינות.

אנשי הימין, שלא מחמיצים הזדמנות להגיש נגדי תלונות לרשות השנייה, להנהלת הרדיו ולמשטרה, זינקו על המציאה כמוצאי שלל רב והעבירו את ההקלטה מהרדיו לכל המכותבים הקבועים שלהם, תוך כדי הבעת זעם על כך ששלטונות החוק פועלים רק נגד אנשי ימין אבל כשזה נוגע ל"מוביל דעת קהל שמאלני", לא ננקטת שום פעולה נגדו.

התלונות הגיעו אל עו"ד דן אלדד. אחרי שעשה חושבים והתייעץ עם גורמים נוספים, החליט למנות צוות חקירה מיוחד שיחקור אותי בגין הסתה לאלימות. בפברואר 2010 קיבלתי הזמנה לסור למשטרה לצורך חקירה. 

במקביל נפתחה עליי מתקפה היסטרית באמצעי תקשורת שונים, כולל בתחנת הרדיו שבה אני עובד. מאזינים שזהותם מוכרת איחלו לי שהסרטן שעלה לי לראש יגמור אותי, וסיפרו שאמא שלי נאנסת בגיהינום בגין דעותיי השמאלניות. אחרים טענו שאבא שלי, החלוץ שעלה לארץ ב־1925, שיתף פעולה עם הנאצים. היו עוד אמירות, ברכות וקללות שאינני יכול להעלות אותן על הכתב. נגד המלעיזים והמטנפים והמאיימים (הוציאו נגדי פולסא דנורא) לא נפתחה חקירה ולא הוקם צוות חקירה מיוחד.

עו"ד דן אלדד. צילום: דוברות משרד המשפטים
עו"ד דן אלדד. צילום: דוברות משרד המשפטים

 
סעיף 144 ד' לחוק העונשין
 
הזימון לחקירה היה סתם טרחה. לבקשת המשטרה העברתי את הקלטת של תוכנית הרדיו שבה אמרתי את אשר אמרתי. כל ה"הוכחות" לדברי ההסתה היו בידיהם. בעקבות החקירה של צוות החקירה המיוחד (איזה פחד) קיבלתי מעו"ד דן אלדד מכתב שבו הוא מודיע לי: "לאחר עיון בחומר הראיות אנו שוקלים להעמידך לדין בעבירה של הסתה לאלימות, לפי סעיף 144 ד' לחוק העונשין, בגין התבטאותך מיום 22.11.2009 ברדיו 103. 

"הנך רשאי, בתוך 30 יום מיום קבלת הודעה זו, לפנות ישירות או באמצעות בא כוח בכתב לחתום מטה בפרקליטות המדינה, בבקשה מנומקת מדוע להימנע מהגשת כתב אישום נגדך. בכבוד רב, דן אלדד, עו"ד מנהל תחום תפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה".

החלטתי לא להשתמש בשירותי עורכי דין וכעבור חודש כתבתי לאלדד מכתב ארוך ומפורט. הנה חלק מהדברים: "אין הרבה אנשי תקשורת בישראל עם ותק כשלי, פרסמתי אלפי מאמרים בעיתונות הכתובה, יש לי אלפי שעות שידור חי ברדיו ואלפי שעות שידור בטלוויזיה בנושאים אקטואליים, מעולם לא נתבעתי על ידי גורמי החוק בגין לשון הרע, דיבה, הסתה, איומים או כל דבר אחר שיש בו משום עבירה פלילית.

"למרות שיש לי השכלה פורמלית של שמונה שנות לימוד מלאות, הגעתי בזכות כישוריי למעמד עורך יום ורכז כתבים בעיתון 'חדשות', בעל טור ב'ידיעות אחרונות' ו'מעריב' ועורך הירחון 'מוניטין'. ערכתי והגשתי תוכניות אקטואליה בחדשות הוט ובערוץ 2, אני עורך ומגיש זה 14 שנים ברדיו ללא הפסקה.

"ניהלתי מאבקים ציבוריים למען הקהילה בהצלחה לא קטנה, קיבלתי את פרס 'אומץ' ופרס 'סוקולוב'. הייתי הראשון שקיבל את 'אות בזכות' בגין פעילותי למען בעלי מוגבלויות, ועוד פרסים ותארים לרוב על דברים שמעולם לא פורסמו.

"אינני חושב שישנם הרבה אנשים שבמשך שנים ארוכות פועלים בשקט, בסתר, בכדי לפתור בעיות של אנשים במצוקה שהממסד המנוון והמושחת מדכא ופוגע בהם, כפי שאני פועל בזמני הפנוי, ויעידו על כך מאות מכתבי התודה שזורמים אליי.
"ברור לך שאיש לא התייחס לקריאתי ברצינות, ואף שוטר או איש שב"כ לא 'פיצץ' את פניו של מפגין שקרא לעברו את אחת הקריאות המגונות.

"אני חש נפגע ונעלב מעצם ההוראה שלך לקיים חקירה ושאתה שוקל להעמיד אותי לדין. אחרי שנים שבהן אני מגן על מערכת המשפט מפני 'הצדיקים' המנסים לקעקע אותה, אני מתחיל לחשוש שאולי יש מן הצדק בחלק מדבריהם, ואני טועה.

"החלטתי שאולי מן הראוי שאעמוד למשפט, שיהפוך להערכתי למשפט ציבורי רב־ערך לחברה הישראלית. אי לזאת אבקשך להעמיד אותי לדין במה שנראה בעיניך 'הסתה לאלימות' ובעיניי 'שטויות במיץ עגבניות'.

"לא אשכור שירותי עורכי דין בכדי להוכיח את צדקתי, אני מוותר על שימוע טרם החלטה על הגשת כתב אישום. להתראות בבית המשפט".

ניהלתי כמה שיחות טלפוניות עם אלדד. השיחות היו ענייניות ועם הזמן גם נגעו בעניינים אישיים והחלפת דעות. מצאתי בעורך הדין שמייצג את הממסד אדם קשוב ופתוח, וזה הפתיע ושימח אותי.

חלפה שנה עד שהגיעה תגובה רשמית מהפרקליט. הנה חלק מתגובתו שהתקבלה בפברואר 2011, כשנה אחרי שביקשתי ממנו להעמיד אותי לדין. "לאחר שהסתיימה החקירה הודענו לך שחומר החקירה הועבר לעיוננו, וכי ניתנה לך הזדמנות לטעון את טענותיך ולנמק מדוע לא יוגש נגדך כתב אישום. בעקבות הדברים פנית אלינו בכתב, והתקיימו גם מספר שיחות בינינו בעל פה". 

בהמשך כותב אלדד דברים אישיים ומביע את דעתו על הקריאות אל אנשי הביטחון. מאחר שאין לי את רשותו של אלדד לפרסם את הדברים, אינני עושה זאת. בסוף המכתב כותב מי שקיבל את המינוי המכובד של ממלא מקום פרקליט המדינה: "בנסיבות העניין החלטתי, לאחר לבטים, לא להגיש כתב אישום נגדך ולסגור את תיק החקירה משום שהעניין לציבור מוצה בחקירות ובהבהרות שמסרת".

אלדד לא נכנע ללחצים שהופעלו עליו. מהשיחות שניהלתי איתו הבנתי שמדובר באדם פיקח, רגיש, רציני ומבין עניין. חלפו תשע שנים. לא שוחחתי איתו מאז, לא נתקלתי בשמו. מעולם לא נפגשנו. כשראיתי שמי שמינה אותו הוא השר אוחנה, זה קצת בלבל אותי, אבל בכל זאת אני מקווה שאיני טועה והאיש שאותו אני זוכר הוא אדם ראוי. אני מקווה שיעשה סדר בברדק ושיזכה גם לברכתו של היועץ המשפטי לממשלה. 

והכי חשוב, אדוני ממלא מקום פרקליט המדינה: שים לב שאותם נבלות שבזמנו הצעתי את מה שהצעתי לגביהם, ממשיכים לתקוף את אנשי כוחות הביטחון, ממשיכים לקרוא להם "נאצים" ו"גסטפו". שום דבר לא השתנה מאז, כי מערכת המשפט לא ממצה עם הפורעים את הדין. אולי כעת, כשתקבל את המינוי המכובד ורב־ההשפעה הזה, תוכל לממש חלק מאותם דברים שדיברנו עליהם לא לציטוט ולא לפרסום. בהצלחה.