סודן היא מדינה ערבית מוסלמית סונית, חברה בליגה הערבית, בוועידה האסלאמית העולמית ובאיחוד מדינות אפריקה. ישראל לא נמצאת באף אחד מהארגונים הללו. סודן חולשת, יחד עם מצרים וערב הסעודית, על רוב הנתיב הימי בים סוף, בואך אילת. יחד עם מצרים וצ'אד היא גובלת בלוב, כך שקיימת חשיבות גיאו־אסטרטגית לכך שלישראל קשרים טובים עם מצרים, צ'אד ואולי עכשיו עם סודן

התגובות נגד המפגש בין מנהיגה החדש של סודן, עבד אל־פתאח עבד א־רחמן אל־בורהאן, וראש ממשלת ישראל נתניהו היו מינוריות, בתוך סודן ובעולם הערבי. למעט תגובה פומבית וחפוזה פלסטינית אחת הטוענת שהפגישה היא סכין בגב הפלסטיני, לא ראינו עד כה אף מדינה ערבית יוצאת בגינוי על שבירת השורה של סודן. יתרה מזו, יו"ר מועצת ההסכמה, אל־בורהאן, מתייצב מול כולם ומצדיק את הפגישה בכך שהוא פעל לטובת האינטרסים העליונים של ארצו. לא מן הנמנע שכמה ממדינות ערב אשר מקיימות קשרים עם ישראל מאחורי הקלעים, בוהות איך מדינה חלשה וענייה כסודן אוזרת אומץ ומבצעת מה שהן בסתר לבן היו רוצות לעשות – קשר פומבי עם ישראל.

בח'רטום, בירת סודן, ובעיר אומדורמן חיו בעבר כאלפיים משפחות יהודיות אשר קיימו חיי קהילה בעלי אופי ציוני, עד שהתהפך הגלגל אחרי מבצע קדש והרדיפות של היהודים החלו. סיועו של נשיא סודן לשעבר, ג'עפר נומיירי, בהבאת בני קהילת הפלשמורה ארצה ידועה.

המגעים בין סודן לישראל לא התחילו עם פגישתם של שני ראשי המדינה באנטבה בתחילת השבוע שעבר. היו ניסיונות רבים להידברות פומבית אך כולם לא צלחו. לפני שנים לא רחוקות נועד שר סודני בכיר עם שר החוץ שלנו בחשאיות, ודובר על אפשרות להתקדם בנרמול היחסים. בכל המפגשים הללו כולל האחרון באוגנדה, תמיד הייתה לסודן בקשה מאיתנו. אלא שהפעם הבשילו התנאים למפגש פומבי כי סודן השתנתה וגם המזרח התיכון. בל נטעה, סודן עדיין לא מדינה דמוקרטית השומרת בקנאות על זכויות האזרח, זו מדינה ענייה המתמודדת עם בעיות קשות מאוד. אבל אחרי הדחתו של הרודן עומר אל־בשיר ששלט במדינה הצפון־אפריקאית מ־1989, המוכר באכזריותו ומבוקש על ידי בית הדין הבינלאומי, נראה כי סודן צועדת לעבר אופק חדש הכולל בניית מוסדות הקרובים לדמוקרטיה.

רק מהזווית הזו יש לראות את היענותה של ישראל לבוא לקראת סודן. הדרך עוד ארוכה עד שנראה את פניה החדשים של סודן. כבר בשלב זה אישרה סודן למטוסינו האזרחיים לעבור בשמי המדינה ולקצר את הדרך לדרום אמריקה. אם סודן תסייע בפתרון המסתננים וגם תהדק את הקשר שלה עם מצרים, לטובת היציבות האזורית, ניתן יהיה לקבוע שהמפגש באוגנדה לא היה לחינם.