השבת האחרונה בעוטף עזה הייתה מהשקטות ביותר בחודשים האחרונים, עד שלאחר שירד הלילה שוב נשמעה אזעקת צבע אדום והחזירה אותנו אל המציאות. הדיווחים על הפסקת שיגור בלוני הנפץ מהרצועה וההקלות מצד ישראל, לצד מזג האוויר הנפלא, החזירו את שגרת פסטיבל "דרום אדום" לימיו הרגילים. עשרות אלפי ישראלים פקדו אתמול את האתרים והנופים השונים שיש לאזור להציע. הכבישים היו פקוקים והאתרים עמוסים, ולאחר תקופה ארוכה, לפחות למראית עין, המתיחות הביטחונית כמעט ולא הורגשה.

ההודעה שיצאה בליל חמישי מטעם גורם ביטחוני ובישרה כי חמאס העביר מסרים לישראל על כך שהחליט להפסיק את שיגור בלוני הנפץ - לא הייתה מדויקת. בלשון המעטה. אומנם חמאס העביר את המסרים דרך המצרים, אבל כחלק מניסיון לבנות אמון בין הצדדים, ישראל אפשרה והודיעה על ההקלות לעזה בסופו של יום שבו שוגרו בלונים רבים אל העוטף.

כמו דברים אחרים, מה שהשפיע על הנוסח של דברי הגורם הביטחוני, לא היה עניין מקצועי, אלא הרבה יותר עניין של לחץ פוליטי. ירי הרקטות, שהגיע מעט לאחר צאת השבת, ביטא בצורה הטובה ביותר עד כמה המצב ברצועה שברירי, שכן גם לאחר שהושגו לכאורה הבנות מול חמאס, הירי נמשך, וזו השורה התחתונה כרגע.

ונעבור מדרום לצפון: התקיפה המיוחסת לישראל בשדה התעופה בדמשק מסמנת כי בישראל אין כוונה לשנות את דפוס הפעולה נגד ההתבססות האיראנית בסוריה. כאשר השמיים מתבהרים, גדלות ההזדמנויות המבצעיות מבחינתה של ישראל, והתקיפה בסוף השבוע התרחשה לאחר שרק שבוע לפני כן יוחסה לישראל תקיפה אחרת בסוריה, שבה נהרגו, לפי הדיווחים, 23 בני אדם, מתוכם 15 אנשי מילציות סוריות.

לאחר התקיפה הקודמת נשמעו איומים מצד משמרות המפכה האיראניים כי יגיבו כלפי התקופנות הישראלית וגם הרוסים העבירו מסרים כי לא אהבו את התקיפות הישראליות האחרונות, אבל השורה התחתונה קובעת שהאיראנים, למרות התקיפות הישראליות והמחירים שהם משלמים, אינם מתכוונים לוותר, בדיוק כפי שגם ישראל מעבירה את אותו המסר בפעולות המיוחסות לה.

שתי התקיפות האחרונות המיוחסות לישראל היו רחבות היקף יחסית, ובהתאם לכך גם מספר ההרוגים שדווחו בסוריה. בינתיים זה עובר בשקט, אבל בישראל ברור שבצד השני יש מוטיבציה להוכיח כי ביכולתם להגיב כלפי ישראל גם לאחר חיסולו של קאסם סולימאני, כך שבכל מקרה, גם בצפון, בצה"ל שומרים על כוננות גבוהה מפני אפשרויות של תגובה גם משם. 

אין כרגע קשר מובהק בין הזירה הדרומית לזו הצפונית, אבל הקשב של צה"ל נדרש לשתי הזירות הללו בעת ובעונה אחת, והן ימשיכו ללוות את סדר היום גם בתקופה הקרובה, כאשר הסיכוי להסלמה בדרום גבוה יותר.