חידוש הירי מהרצועה היום (שני) מסביר למעשה מדוע בשעות האחרונות צה"ל, למרות הפסקת הירי הזמנית, המשיך לשמור על רמת כוננות גבוהה, סגר צירי תנועה ודרכים הקרובות לגדר המערכת, בשל החשש מירי נ"ט או צלפים מרצועת עזה, אך במקביל נערך גם לחידוש ירי הרקטות מעזה. בצה"ל העריכו בשעות האחרונות, לצד ניתוח המצב, גם על בסיס המידע שעלה מהרצועה, את האפשרות שהמשך ההסלמה הינה אפשרות סבירה, וכך נראה שהתממש.

אל מול המשך הירי, ישראל תידרש להחליט האם לעומת הפעולה אתמול בלילה, שכוונה כנגד הג'יהאד האסלאמי בעזה ובסוריה, כעת בתקיפות הצפויות צה"ל יתקוף גם מטרות חמאס. בשעות האחרונות אמרו גורמי ביטחון כי במידה והירי או נסיונות הפיגועים מעזה ייפסקו, צה"ל לא ישוב לתקוף ברצועה בשלב זה, אך אם יבוצע ירי, צה"ל יחריף את תגובותיו. כפי שמוכר מהמציאות ברצועת עזה, בשלב הזה, בצד המתווך המצרי, שוודאי כבר מנסה להרגיע את המצב, נראה שההסלמה צפויה להימשך. ולמרות ההתפתחויות האחרונות, בוודאי בערב בחירות בישראל, הדרג המדיני וצה"ל אינם מעוניינים להגיע לעימות צבאי שישפיע על סדר היום עם השלכות אפשריות על הבחירות והתנהלותן.

פסק הזמן של השעות האחרונות, בטרם התחדש הירי, החזיר שוב לדיון ציבורי את הדרך בה פעל צה"ל לפנות את גופת המחבל מהשטח - שר האנרגיה וחבר הקבינט הוותיק, יובל שטייניץ, אמר בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל בהתייחס לשאלה שנשאל, בנושא פינוי גופת המחבל מהשטח, כי צריך לתחקר את האופן שבו פינה צה"ל את גופת המחבל. "אני מניח שמדובר בפעולה של גורם טקטי בשטח", הוסיף שטייניץ, ולכן צריך לשאול איך עושים את זה בפעם הבאה מבלי שנראה את המחזות שראינו, שגרמו לישראל ולצה"ל נזק מיותר. 

הדברים הללו של השר שטייניץ מתכתבים באופן מנוגד לחלוטין עם הדברים שאמר רק אתמול שר הביטחון, נפתלי בנט, עוד לפני ירי הרקטות מהרצועה: "נמאס מהביקורת הצבועה של השמאל נגד חוסר ההומניות שבשימוש בדחפור להביא אלינו גופת מחבל שניסה לרצוח ישראלים". מעניין האם, לשיטתו של שר הביטחון, גם את שטייניץ ניתן להשיב כעת למחוזות נעוריו בשלום עכשיו?

עוד לפני הדיון על השאלה האם סבב ההסלמה האחרון התפתח בעקבות תמונות פינוי הגופה, צריך לזכור את רצף האירועים והפיגועים על הגדר, שמטרתם הייתה להוביל להסלמה.

תמונות המחבל ההרוג אולי היו בבחינת הנפץ שיזם את ההסלמה האחרונה, וסיפק לגא"פ גם את מרחב הלגיטימציה להסלים את המצב, אבל סביר להניח שבכל מקרה בקצב האירועים הזה, סבב ההסלמה היה רק עניין של זמן, ולמרות זאת אין זה פותר את ישראל וצה"ל לבחון את דרך פעולתו, שלא שירתה לפחות את המדיניות המוצהרת של ישראל. אבל לצד האמירה של שטייניץ על טעות טקטית בשטח, כדאי גם לבחון את מרחב שיקול הדעת, ובעניין הזה הצבא בוודאי אינו לבד.  

החזקת גופות של מחבלים אינה דבר חדש, ולמעשה בידי ישראל עשרות גופות של מחבלים שנהרגו בהיתקלויות אל מול כוחות צה"ל בגדר בשנים האחרונות. ברוב המקרים את שלילת האפשרות כי גופת המחבל ממולכדת, עושה צה"ל באמצעות רובוט, מטבע הדברים שלא לסכן את חיילי צה"ל. בכל מקרה, אחזקת גופת מחבל אחד יותר או פחות אינה משנה את התמונה הכללית, גם אם מקבלים את הטענה על חשיבות אחזקת הגופות כחלק מקלפי מיקוח מול חמאס במשא ומתן עתידי בנושא השבויים והנעדרים.

לגיטימי לחלוטין מצידו שר הביטחון לחדד את ההנחיה ולדרוש מצה"ל לעמוד בה, אבל מנגד חשוב גם שיישאר למפקדים בשטח מרחב של גמישות ושלא יפעלו מתוך לחץ. בחינה נקודתית של עלות מול תועלת, בהתאם לתנאים המבצעיים בשטח - ההרתעה הישראלית לא תקום או תיפול על גופת מחבל אחד, ויש מספיק נקודות שניתן לשפר אותה, מבלי להפוך את אחזקת הגופות למרכיב מהותי כחלק מההרתעה הישראלית.

כחלק מתפקידו של שר ביטחון במדינת ישראל, עליו להשתדל ולבודד את מערכת הביטחון משיקולים פוליטיים. המהירות שבה מינפו פוליטית השר בנט וחבריו לרשימת ימינה את פעולת הדחפור אתמול בשטח, כחלק בלתי נפרד מאפקט בנט על מערכת הביטחון והשבת ההרתעה תחת שרביטו, היא בדיוק ההפך מכך. את הנחישות, רוח הקרב והעמידה במשימה כדאי לחפש במקומות המהותיים, דרך הטיפול אתמול בגופת המחבל זה בוודאי אינו לב העניין, שם דווקא צריך לאפשר את מרחב שיקול הדעת, לא להפעיל לחץ מיותר ולהימנע מטעויות מיותרות בשטח, שאינן לטובתה של ישראל.