בישראל יש יכולת לבצע מעל 15 אלף בדיקות קורונה ביממה, אבל עד עכשיו איש לא טרח לבדוק אותה, ליישם אותה או לפעול על מנת להשתמש בה. אפשר כבר לקבוע ברמה גבוהה של ודאות שהמחדל העיקרי הקשור לאי-מוכנותה של ישראל למגיפת הקורונה הוא מחדל הבדיקות. האדישות שהוקרנה ממשרד הבריאות למן הרגע הראשון באשר לצורך להגדיל מיד ובאופן דרמטי את מספר הבדיקות לזיהוי נושאי הקורונה, חילחלה לשאר הדרגים וגרמה לאובדן זמן קצר. עכשיו מתברר כי בישראל יש פוטנציאל לביצוע מספר רב בהרבה של בדיקות קורונה ביממה. ראש הממשלה בודק כעת את האופציות הללו. מוטב מאוחר.

כפי שפורסם במעריב אונליין ביום שישי האחרון, במכון ויצמן יש מעבדה גנטית משוכללת המסוגלת לבצע, בהתאמות טכניות שאינן מסובכות, בסביבות עשרת אלפים בדיקות קורונה ביממה. נשיא המכון, פרופ' אלון חן נפגש אתמול עם ראש הממשלה נתניהו והציג בפניו את היכולות של המכון. השניים אמורים לדבר או להיפגש שוב גם היום, כדי לבדוק סופית את ההיתכנות לביצוע בדיקות PCR שיאפשרו לישראל לנטל במהירות מספר גדול של אזרחים ולמפות את "צבירי" ההדבקה (clusters) בדרך שתאפשר לבלום את המגיפה כפי שנעשה בהצלחה בקוריאה הדרומית.

את הרעיון העלה לפני יותר משבוע פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל הדסה, אך הוא זכה לכתף קרה מצד הדרגים הניהוליים במשרד הבריאות. בשיחה עם מעריב הדגיש רוטשטיין כי אפשר וניתן לבצע כמות גדולה מאוד של בדיקות PCR ביממה, באופן שיעלה דרמטית את היכולת לנטר את המצב בשטח ולשלוט בנגיף בזמן אמיתי. יצוין כי גם בהדסה יש מעבדה גנטית משוכללת ובבדיקות שערך רוטשטיין עם מנהלת המחלקה הזו, פרופ' אורלי אל-פלג, התברר כי המעבדה תהיה מסוגלת לבצע כ-15 אלף בדיקות ביממה, בשיטת "ריצוף עמוק" של ה-DNA. רוטשטיין כבר הוציא קול קורא בקרב ציבור הסטודנטים לרפואה וסיעוד והדוקטורנטים, כדי לגיס מתנדבים שיבצעו את הבדיקות בשטח.

רק היום, שבועות ארוכים לאחר הגעתה של המחלה לישראל וכשהמדינה נמצאת במשבר בריאותי-כלכלי עמוק, מתחילה בדיקה רצינית של האופציות הללו. כל זה, עוד לפני שדיברנו על העובדה שהמדינה סובלת כעת ממחסור כרוני באמצעי מיגון, הגורם לחברים רבים בצוותים הרפואיים להידבק בקורונה ולצאת ממעגל הטיפול, ומחסור נוסף הוא במטושים, הערכות הנדרשות ע"מ לבצע את בדיקות הקורונה. יותר מחודשיים חלפו מאז התגלתה המגיפה בסין ובישראל אף רשות, גורם או מקבל החלטות לא העלה על דעתו שיש להצטייד בציוד הזה מבעוד מועד. בימים רגילים היינו ממתינים עכשיו לתוצאות בדיקת מבקר המדינה בנושא (כפי שאירע בשריפה בכרמל ובמבצע "צוק איתן"), אבל מתברר שגם משרד המבקר פורק ונוטרל מבעוד מועד, כך שאין מה לדאוג.