תוצאה אחת של הקורונה איננה זקוקה לאישור של רופאים ולא תלויה בהסכמה של הרשויות הלוחמות בנגיף - המשבר הביא לאקטואליזציה של מערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב.

יום הבוחר יתקיים בעוד שמונה חודשים, והקמפיינים של שתי המפלגות המרכזיות עדיין לא התחילו רשמית, אבל הנתונים המעידים על זינוק במספר הנדבקים והמתים בארה"ב - כ־45 אלף נדבקים ולמעלה מאלף מתים נכון ליום חמישי - התחילו לעשות את דרכם לזירה הפוליטית, ולא מן הנמנע שתהיה להם השפעה על הבחירות.

נכון לעכשיו, מי שמרוויח מהמצב הוא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. מאז שנבחר לראשונה, הוא מתנהל כמועמד לתקופת כהונה שנייה בבית הלבן ואינו מסתיר זאת. אבל לקח לו זמן עד שהפנים שמשבר הקורונה הוא מבחינתו מתנה משמיים. בתחילה, כאשר התחילו להתפרסם הנתונים על נוכחות הנגיף בארה"ב, נחשף טראמפ כמי שאיננו מבין את חומרת המגיפה. מהתבטאויותיו המזלזלות עלה כי אין לו מושג על ממדי הקטסטרופה הצפויה. היו פרשנים שכבר הסיקו כי ההתנהלות המביכה שלו והשאננות שגילה ישפיעו על הסיכוי שלו לנצח בבחירות 2020.

אלא שהם לא היו מוכנים לשינוי הדרמטי בתגובותיו של טראמפ למשבר הקורונה. קרוב לוודאי שהיו אלו הנפילות החדות בבורסה האמריקאית שהובילו אותו לבצע תפנית חדה ולהציב את המאבק בנגיף בראש סדר היום של הבית הלבן. הוא הכריז על מצב חירום והכתיר את עצמו כ"נשיא המנהל מלחמה".

מתגובותיו בימים האחרונים עולה שטראמפ פוחד מפגיעה אנושה בכלכלה האמריקאית בעקבות משבר הקורונה. הנשיא חושש כי גם אם הנגיף ייבלם בקרוב, ייוצר מיתון קשה במשק. ולפי המסורת הפוליטית בארה"ב, תקופת מיתון היא האסון הגדול לנשיא ששואף לתקופת כהונה שנייה.

בהופעותיו היומיומיות המשודרות בערוצי הטלוויזיה, חוזר הנשיא ומדגיש שהוא מתנגד לסגר, ואפילו למגבלות רחבות מדי בפעילות הכלכלית. "ארה"ב אינה יכולה להיות משותקת", אמר בתגובה לסגר שהוטל בקליפורניה ובניו יורק. "השבתת המשק תגרום ליותר נזק מאשר הנזק שעלול לגרום נגיף הקורונה".

בניגוד למושלי קליפורניה וניו יורק, בהופעותיו הטלוויזיוניות טראמפ אינו מפחיד, אינו מהלך אימים, לא נוקב במספרים הצפויים של הנדבקים והנפטרים מהנגיף. הוא משדר אופטימיות, ביטחון ואמונה בעוצמתה של ארה"ב. "אמריקה לא נעלה את שעריה ולא הסתגרה בעקבות אלפי אמריקאים שמתים מדי שנה משפעת או מתאונות דרכים", אמר השבוע. לדבריו, אפשר להקפיד על שמירת מרחק גם במהלך העבודה במקום "להרוס מדינה שלמה כתוצאה מהשבתה".

במהלך דבריו אמר טראמפ שהכוונה היא להסיר את המגבלות עד חג הפסחא ב־12 באפריל, והאיץ בסנאט לאשר את חבילת הסיוע לנפגעים מהקורונה, בסכום של כ־1.8 טריליון דולר - סכום הסיוע הגבוה ביותר בתולדות ארה"ב. מי שמתנגדים לסיוע הם סנטורים ובכירים רפובליקנים הנמנים עם פלג השמרנים והקבוצה הליברטריאנית, שמתנגדים למעורבות של המדינה בחיי אזרחיה ותומכים בקיצוץ תוכניות הרווחה. אבל הם מעטים מדי וחלשים מבחינה פוליטית, וככל הנראה לא יוכלו לסכל את התוכניות של טראמפ.

בינתיים, אמריקאים רבים לא מאמינים למראה עיניהם ולמשמע אוזניהם, ותוהים מיהו האיש, הזהו טראמפ, הנשיא שהוכרז כנגיף פוליטי? אבל הם אוהבים את מה שהוא אומר. לראיה, בסקרי דעת קהל אחרונים מסתמן גידול בשיעור התמיכה בו. במקביל, גם אנשי התקשורת שתקפו אותו ללא הרף נזהרים כיום שלא להעליב את הנשיא ולא להתבטא באופן שיתפרש כזלזול במדיניותו בזמן המשבר.

ומהצד השני של הזירה הפוליטית הפתעה - ג'ו ביידן, מי שנמצא רגע לפני הפיכתו לנציג הרפובליקנים למרוץ לנשיאות, נעלם מהמפה. לא רואים אותו ולא שומעים אותו. נראה שביידן חושש להתעמת כעת עם טראמפ, ובצדק. כי האמת היא שאין מה לומר. גם סנטורים ובכירים דמוקרטים שומרים על שתיקה. ועדיין, האם הוא אינו חש באוירת הבחירות המתממשת כל כך מוקדם? 
מי שמציל את כבודה של המפלגה הדמוקרטית הוא מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו. ניו יורק הפכה לנפגעת הגדולה של נגיף הקורונה. התדרוכים היומיים של המושל קואומו הם דוגמה, מופת ומודל חיקוי להתחשבות בסבל האזרחים ודאגה לשלומם.