ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע להקים ממשלה בת 36 שרים, כדי להתמודד עם עודף הביקוש לתיקים מיניסטריאליים בליכוד ובבלוק הימין-חרדים שלו, אך נתקל בהתנגדות נחרצת של כחול-לבן. לנתניהו צפויה אינתיפאדה פנימית כפולה: גם בתוך הליכוד, שם ייאלצו בכירים לא מעטים לוותר על תיקים או להשתנמך, וגם בקואליציה, שם ימינה מאיימת לפרק את בלוק הימין-חרדים ולתקוף את נתניהו מימין.

בליכוד התפשטה אתמול יוזמה הנלחשת בינתיים בחדרי-חדרים להשקעת מאמץ אדיר בניסיון להביא למפלגה את צבי האוזר ויועז הנדל, יחד עם פנינה תמנו-שאטה ואורלי לוי, כדי לייתר את כחול-לבן של בני גנץ ולסגור ממשלה במחיר מינימום - במקום למשכן 15 שרים לטובת כחול-לבן. כרגע, לא ברורים סיכוייה של יוזמה זו, אך מאחוריה עומדים כמה מהכוחות המרכזיים במפלגה, החוששים לאבד את מעמדם ולהדחק אל השורות האחוריות בעקבות ההסכם הנרקם בין נתניהו לגנץ. "אנחנו צריכים בסך הכל עוד שני חברי כנסת כדי שנוכל להקים ממשלה ולא להתבזות במכירת חיסול של רוב הנכסים למפלגה של 15 ח"כים", אמר ל"מעריב" גורם במפלגה.

בסופו של דבר ונכון לעכשיו, נאלץ נתניהו להסתפק "רק" בממשלה בת 30 שרים. גם כך, מדובר בממשלה מנופחת להחריד, על רקע מאות אלפי מובטלים ומשבר כלכלי עמוק במשק. המו"מ הלילי בין נתניהו ויריב לוין לבין בני גנץ וגבי אשכנזי היה קשה, מתוח, אבל פורה. לשני הצדדים ברור שהמהלך הוא בלתי הפיך. לא כל הנקודות נפתרו אבל ההערכה היא שבשבוע הקרוב הם יצלחו את המכשולים שעוד נותרו.

בנט ודרעי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנט ודרעי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)


כרגע, מסתמן כי "ימינה" של בנט, פרץ, סמוטריץ ושקד תישאר מחוץ לקואליציה. המפלגה לא הציבה אולטימטום לנתניהו, אך בין הצדדים לא מתקיים מו"מ כלשהו ורבים בימינה סבורים שהגיע הזמן לפרק את הבלוק של נתניהו. "זה לא יכול להיות שהוא ישתמש בנו ויזרוק אותנו כל פעם מחדש", אמר ל"מעריב" בכיר בימינה, "הוא בכלל לא מדבר איתנו ושומר אותנו לסוף, כרגיל, ואז הוא יחלק לנו פירור וחצי. אסור להסכים לזה. הוא מוכר את כל הדברים שחשובים לנו לשמאל. מבחינתנו, מה שחשוב זה המשפטים, הביטחון וההתיישבות. את כל זה הוא נותן לגנץ ולניסנקורן. אצל החרדים לעומת זאת, מה שחשוב זה הפנים, הכספים והבריאות והוא משאיר להם את הכל מלא-מלא. אז שיישאר עם החרדים. אנחנו נצא החוצה ונציב אלטרנטיבה".

לדברי בכירים בימינה, פרישת המפלגה מבלוק הימין-חרדים תגרום לנתניהו נזק כבד. "זה יחליש אותו מאוד. מקור כוחו של ביבי הוא הבלוק. הוא הבין את זה. הבלוק הוא המערכת החיסונית שלו ומה שאיפשר לו לעמוד כל השנה האחרונה מול השמאל. ברגע שהוא יזרוק אותנו לאופוזיציה - מנגנון ההגנה שלו יקרוס. זה כמו שמשון שנגזזו מחלפותיו. הוא מבין את זה. בשנתיים האחרונות לא היתה לו ביקורת מימין. בלי הבלוק הזה, היינו כבר מזמן הולכים עם גנץ ומקבלים תיקים שמנים. הגיע הזמן שביבי יבין את זה בדרך הקשה".

הבעיה של ימינה היא חוסר המודעות למצבו האמיתי של נתניהו. במהלך המו"מ עם גנץ הבהירו מקורבי ראש הממשלה והבהיר גם ראש הממשלה עצמו שהוא חותר לאקזיט מכובד. הוא מודע לכך שלא יצליח לבטל או לעצור את התהליך הפלילי והוא מעוניין לנהל את המו"מ לעסקת טיעון מלשכת ראש הממשלה. אם זו אכן כוונתו של נתניהו, הרי שהאינטרס שלו לשמור על ימינה בתוך האוהל של הבלוק, מצטמצם למינימום. מהי כוונתו האמיתית של נתניהו נדע בחודשים הקרובים.