טיפשים, זה לא ליצמן – זאת השיטה. מה רוצים מליצמן? רבונו של עולם, איך הפכו יהודי שבמקרה הטוב הוא ברמה של עסקן קהילתי בינוני לאיש צר ואויב, שבגינו משתבשת המלחמה נגד נגיף הקורונה? מה קרה?  גם ביקורת, גם הכפשה וגם פסילה צריכות יעד רציני, פוליטיקאי איכותי, איש שמזוהה עם כישרונות וכישורים מיוחדים. יעקב ליצמן הוא לא יעד כזה, לא פוליטיקאי כזה והוא חף לחלוטין מכישורים מיוחדים. זאת השיטה, רבותי. השיטה שהביאה למלכתחילה את ליצמן לכהונה הזאת היא שמחייבת ודורשת ביקורת, הכפשה ופסילה.

אמת, יעקב ליצמן הוא האיש הלא נכון, במקום הלא נכון. זה לא חדש. מה שקרה שהתפרצות מגיפה הקורונה גילתה פתאום שהוא גם לא בזמן הנכון.  אבל הוא לא אשם. מה רוצים מאיש שהשיטה הפוליטית והאינטרסים של ראש הממשלה שידרגו, הציבו וביצרו אותו בראשות משרד הבריאות  והוא נלכד שם בעת של משבר בממדים קטסטרופליים?

יש שרים ושרה בממשלה שנמצאים בתפקידים שהם אינם כשירים ומתאימים להם, וזאת לשון המעטה. למזלם, בתחום התרבות לא קרה שום אסון, בתחום המשפטים לא אירעה התפתחות מסוכנת, בערוץ היחסים בין הקואליציה לכנסת לא נרשם שום זעזוע מיוחד. בחזית יחסי החוץ של ישראל לא קורה כלום. כל השרים והשרה ממשיכים בתפקידיהם.

לביש מזלו של יעקב ליצמן פרצה באופן בלתי צפוי לחלוטין מגיפה נוראה ולפתע נחשף והתברר שבראש משרד הבריאות עומד אדם שאיננו מתאים לתפקיד. הוא גם נשאר שם בגלל השיטה, כי ראש הממשלה רוצה כך.

פרופסור ידוע ומתוקשר הקדיש ופרסם מאמר ארוך, מנומק ומלומד במאמץ להוכיח שיעקב ליצמן איננו ראוי ומתאים לתפקיד שר הבריאות. הפרופסור היה מזועזע וגינה במיוחד את ליצמן שאמר 'שעד פסח יבוא משיח ויחלץ אותנו מהמגיפה'. יש תפילה ידועה ושגורה "אני מאמין בביאת המשיח...עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא". לא עד ערב פסח. בכל יום.

יעקב ליצמן נחשב ומתואר כחסיד גור. זה לא מדויק. ליצמן איננו חסיד גור אמיתי, מקורי ואמין. הוא עלה ארצה כאיש צעיר ולא עבר, לא נצרף בכור ההיתוך המפרך. הוא לא למד בישיבות גור בארץ. הוא לא הכיר את האדמו'רים הקודמים. לא 'חטף' נזיפה וסטירה מאדמו'ר 'בית ישראל', לא נחשף לחכמתו הנפלאה של אדמו'ר 'לב שמחה' ולא שאב מתבונתו של אדמו'ר 'פני מנחם'. הוא לא התחכך עם חסידים ישישים ולא שמע מהם הסברים מה פירוש חסידות גור. למזלו של ליצמן האדמו'ר הנוכחי לא מתעניין בפוליטיקה ובראש סולם העדיפויות שלו הדאגה והבטחת המאמצים לקיומם של עשרות מוסדות התורה והחינוך של חסידות גור. (גילוי נאות, הכותב הוא צאצא ישיר למייסד שושלת גור).

האדמו'ר מגור הנוכחי איננו מקבל מחללי שבת. כלומר, לבנימין נתניהו אין סיכוי להיכנס אליו. אבל בנימין נתניהו הוא האלוהים הפוליטי של יעקב ליצמן. הנאמנות, המסירות וההכנעה שיעקב ליצמן מגלה כלפי ראש הממשלה הם אובססיביים, מעל ומעבר מהנדרש במסגרת הסכם או נוהל של שותף קואליציוני. הוכחה עד כמה חסידות גור לא בדיוק מדריכה את ליצמן ומשפיעה על התנהלותו.

מאשימים את ליצמן שהוא דואג ועוזר ליהודים הנמנים עם חוג חסידות גור. זה לא שהוא מזניח אחרים. הוא פשוט ברמה של עסקן קהילתי שמעדיף לדאוג למי שהוא מכיר. ליצמן צריך, סליחה, חייב להתפטר מרצונו הטוב. אבל הוא לא מבין מה רוצים ממנו. יותר מאחרים הוא מבין שהשיטה הביאה אותו לתפקיד. כל הזמן שהשיטה קיימת, למה אני צריך להתפטר?