1
כשהגיתי לראשונה לפני 30 שנה ממוחי הקודח את הססמה "מושחתים, נמאסתם", לא האמנתי שמי שיוכל לשמש דוגמן מוביל לסלוגן הזה יהיה ראש מפלגת העבודה ז"ל עמיר פרץ.

במוצאי שבת, במקביל לפרסום שם הזוכה בתוכנית הפח הגדול, הודיע הסוציאליסט הדגול שהוא מפרק את השותפות עם מרצ. הוא עשה זאת כדי להצטרף לממשלת הקפיטליסטים החזיריים בראשות בנימין נתניהו, ובכך הפך לפח הגדול של הפוליטיקה הישראלית.

עמיר פרץ, נטול שפם וכבוד עצמי, קבר סופית את מפלגת העבודה, הניף את דגל התאווה לכיסא בכל מחיר, רמס ברגל גסה את מצביעיו, את התקווה לפוליטיקה נקייה והלך להתחבר עם האנשים שעליהם שפך אש וגופרית, אמירות וססמאות. הצדיק משדרות התגלה כתחמן פוליטי ערמומי, ואני לא אפול מהכיסא אם יתברר שלגיבור מעמד הפועלים יש חשבון שמן במטבע זר, עוד מהימים שבהם היה הבוס הגדול של ההסתדרות. מנהיג כמו עמיר פרץ לא משתנה בפתאומיות. משהו בהצטרפות שלו לממשלת נתניהו מדיף ריח רע.

שמולי, פרץ ולוי-אבקסיס (צילום: פלאש 90)
שמולי, פרץ ולוי-אבקסיס (צילום: פלאש 90)


אני זוכר את עמיר פרץ והפרימדונה הפוליטית אורלי לוי־אבקסיס צווחים "געוואלד" ותוקפים בחריפות את ממשלת נתניהו ויחסה לנכים, לזקנים, לילדים עם מוגבלויות ולניצולי שואה. הם היו אש וגופרית. זה היה לא מזמן. כל מילה שאמרו הייתה אמת. כשחטפו בראש בבחירות האחרונות, לוי־אבקסיס הייתה כנראה הראשונה לסגור הסכם. פרץ ואיציק "הצדיק" שמולי אחריה. בחשאי, במסתרים, בלי ליידע את המצביעים שלהם, הם סיבנו, ערקו, בגדו.

ייתכן שכבר בחודש הבא ייכנסו שלושת אנשי "אמת" בחסות השקר שלהם למשרד ממשלתי מפואר. תהיה להם משכורת עתק, יהיו להם נהגים, מזכירות, יועצים, דוברים, חשבון הוצאות, נסיעות לחו"ל, פנסיה נאה. הם יוכלו לחלק ג'ובים למקורבים שלהם. הם יוזמנו לתוכניות טלוויזיה ויפזרו הבטחות מפה ועד לבחירות הבאות, אבל בשורה התחתונה הם יבצעו את ההוראות של הבוס הכל יכול - המלך בנימין נתניהו הראשון, שהוכיח שאין שני לו בפוליטיקה. אחרי שהפך את בנימין גנץ לסנצ'ו פנצ'ו, הגיוס של פרץ, לוי־אבקסיס ושמולי לשורותיו היה כמו תרגיל קליל של קוסם ששולף יונה מהשרוול.


אם לא יחול שינוי מפתיע, פרץ ושותפיו להונאת הבוחרים שלהם יוכלו לתפור חליפות לקראת השבעת הממשלה שבה הם יהיו חברים, וכשיראו את הבוחרים שלהם מפגינים נגדם וצועקים להם "מושחתים, נמאסתם", שלא יתלוננו. הם הרוויחו את זה בגדול.

חברי הלהקה הנפלאה הדג נחש חיברו ושרים את השיר "חליפות". שיר שנראה שנתפר ממש לעצם הימים האלו.

אחד, שתיים, עשר ערוץ מקומי
יושב מול המסך ותוהה מה מקומי במארג
אפילו זה שבחרתי בו
לא נראה מודאג מזה שאין לי בכלל על מי לסמוך
בטח לא עליו, אבל כאן רק מתחיל הברוך
כי כל הנבחרים ייאוש אחד ארוך
חבריו לכיסא לא יותר טובים ממנו
שיבוט של אופורטוניסטים שרגש אצלם איננו
קרח במקום לב
צבע גואש במקום דם
שכחו מהו כאב
מדי יום הופכים עורם משל היו זיקיות
איש מהם אינו רוחץ ידיים נקיות
אולי אני האידיוט
שלא מבין איך מעשים פחות חשובים מתדמית
שמתקשה להירגע על מכסה חבית הדינמיט
ושלא מצליח לזכור, אך מנסה, מתי הפך בית הנבחרים לבית הכיסא
אנשים (אין לכם באמת תירוץ)
אתם יודעים (החליפות לא שמות קצוץ)
עליהם לסמוך (משענת קנה רצוץ)
הם יודעים שזו ספירה לאחור עד הפיצוץ

בתוך כל הבתים כל המקלטים פתוחים
וכל האנשים צופים באותם ערוצים
שמשדרים באותן השעות
את כל החליפות במידות יותר מדי גדולות
מבטיחים הבטחות הנוגעות לצרות
של כל האנשים בתוך כל הבתים
בהם כל המקלטים פתוחים
אם אין בזה חדש אז זה לא חדשות
המעגל הזה חייב להישבר
החליפות איבדו מזמן את הזכות לדבר
אינטונציה של מטיף (מטיף) בטון תקיף (תקיף)
כאילו אנ'לא יודע שאת עצמך אתה מקיף (מקיף)
באלף ואחד לקקנים, מקורבים
יועצים, מאפרים, כותבי נאומים
אדון חליפה אנ'לא נטפל אליך סתם
אני זה שמשלם את המשכורת של כולם
אנשים (אין לכם באמת תירוץ)
אתם יודעים (החליפות לא שמות קצוץ)
עליהם לסמוך (משענת קנה רצוץ)
הם יודעים שזו ספירה לאחור עד הפיצוץ

החליפה רוצה מצלמה
הערוץ רוצה לשדר לכם
רק האנשים יכולים לייצר אפיק אחר
כביש עוקף חליפות
שווה להתאמץ בשבילו
זה יכול לקרות רק יחד, לא איש איש לעצמו
דמיינו לעצמכם שכולנו נעשה ת'מרב
לצאת מהמצב אליו נקלענו
לא נרשה להם להתעלל בחסכונות
להכניס ת'יד המיוזעת שלהם לתוך הקצבאות
להפלות בין אלמנות, לסכסך בין פעילים
לגזור קופון גם על חשבון אחינו הנכים
דמיינו לעצמכם שניקח אחריות על גורלנו
נפסיק לתת לחארות לחרבן גם עלינו
נבין שההבדל בין בני מיעוטים לטובי בנינו איננו
נישיר מבט אלוקינו ונאמר דיינו
ת'חליפות נחזיר למקומן הנכון
עמוק עמוק אל תוך דפי העיתון
אנשים (אין לכם באמת תירוץ)
אתם יודעים (החליפות לא שמות קצוץ)
עליהם לסמוך (משענת קנה רצוץ)
הם יודעים שזו ספירה לאחור עד הפיצוץ

 2
יום אחד, כשתוקם ועדת חקירה לבדוק את הברוך הגדול של משרד הבריאות, שבראשו עמדו בשנים האחרונות בנימין נתניהו ויעקב ליצמן, יתברר לחברי הוועדה - אם היא לא תהיה מורכבת מסיידים וטייחים - שתיקי 1000, 2000 ו־4000 יהיו פינאטס לעומת ההזנחה הפושעת: הציוד הרפואי שלא היה, בתי החולים שלא נבנו, המחלקות הפנימיות שלא היו להם תקנים, חדרי המיון שלא היו ערוכים, המכשירים ההכרחיים שלא היו בנמצא, המחסור ברופאים, אחיות וסניטרים, שגרמו לסבל בלתי נסבל לחולים והמאושפזים.

יום אחד, כשיתברר שכל ההבטחות לרופאים והאחיות ששבתו לא מולאו; שההמתנה לבדיקת MRI שאורכת חודשים לא הייתה תקלה מקומית; שהאלפים שמתו מזיהום בבתי החולים טרם הקורונה נפטרו כתוצאה מהזנחה פושעת של המערכת.

קורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל (צילום: מרק ישראל סלם)

כל מי שזוכר את הרמה הנמוכה של הטיפול בקשישים ואת המצב הנורא במוסדות הסיעודיים, יודע שכל אלו היו "קורונות" קטנות, יומיומיות, שהרגילו אליהם את הציבור. רק כמה אנשי תקשורת, "שמאלנים בוגדים", שצעקו יומם ולילה נגד העוולות, היו הצדיקים שלא הסכימו ליישר קו עם הממסד. כיום ברור לכל מי שבעניינים כמה הם צדקו וכמה הממסד שיקר לציבור.

יום אחד, כשתוקם ועדת חקירה אמיתית שתסיק מסקנות אמיתיות, אנשים רבים יצטרכו לעמוד לדין. אבל כנראה שזה לא יקרה, כי הצמד נתניהו־ליצמן, שמוביל את מערכת הבריאות, הוא מעל לחוק. אחרי שהסערה תחלוף ובתי הקברות יתמלאו עד אפס מקום, השניים יפרשו לגמלאות (יש להם פנסיה מהסרטים). ביבי אהוב העם כנראה יהיה הנשיא בימים של אחרי הסערה, וידאג לחנינה לאחראים. כלומר לעצמו ולנושא כליו במשרד הבריאות, הצדיק יעקב ליצמן.

3
ב־1 באפריל הזכיר לי פייסבוק צילום שפרסמתי לפני ארבע שנים תחת הכותרת "לקראת סוף העולם". זה היה צילום אחד מסדרה של צילומי שקיעה שדי הפחידו אותי. היה בעוצמה של שקיעת השמש משהו שגרם לי לחשוב שאנחנו לקראת סוף העולם.

חלפו ארבע שנים. מכת הקורונה שנחתה על העולם היא מגיפה שתימשך ככל הנראה עוד זמן רב. מי היה מאמין שעם כל הידע הרב שנצבר ברפואה העולמית, עם המיליארדים שמושקעים בהמצאת תרופות, עם הטכנולוגיות שיכולות לצפות סכנות עתידיות; איזה פקקטה נגיף יהפוך סדרי עולם. אלפים מתים, אלפים עוד ימותו, כלכלות קורסות, מערכות חינוך סגורות, התעופה העולמית בפשיטת רגל, ענף התיירות נמחק ממפת העולם, גם המסעדנות, המלונאות, הספורט והבידור. הכל נמחק במכה פתאומית לא צפויה.

אף אחד אינו יודע איך ייראה סוף העולם. האם נגיפים קטלניים יביאו להכחדתו או מלחמה גרעינית. אולי גלי צונאמי ענקיים שיכסו את היבשות או רעידות אדמה הרסניות. ואולי הכל ביחד. ימים יגידו. מה שבטוח הוא שמכל המרעין בישין האלו העניים יהיו יותר עניים והעשירים יהיו יותר עשירים, ובא לעולם גועל.