רק ביום ראשון נדע אם יש ממשלה. בהסכם שנחתם בין גנץ לנתניהו יש פתח לסיפוח שטחים. זהו המהלך המנצח של הימין. אומרים שמדובר בסך הכל בסיפוחון, סיפוחונצ'יק, או אם לדייק ספחת. בעיקרון זהו בלון ראוותני ברמת "ישראל היום" ("לנצל את המצב ולספח את בקעת הירדן").

התרגיל הוא לבנות על הסחת הדעת בגין הקורונה, ולהוציא מטראמפ אישור בציוץ או בכתב (הוא יסכים גם לסיפוח הבשן). במקביל, לקראת הרכבת ממשלת החירום, מגייסים נתניהו ושות' את השד האיראני. אין לי מושג אם הגנצים יהיו שותפים לממשלה, מה תהיה תגובתם ומה יהיה משקלם. המשך שלטון הבלוק בממשלת מעבר כאשר נתניהו רה"מ, בנט בביטחון ובקבינט יושבים יריב לוין, יואב גלנט ומירי רגב הוא מתכון לאסון. 

סיפוח ממשי אגב לא יתבצע, כשם שההכרזה על ירושלים מאוחדת, כמו גם סיפוח רמת הגולן והקמת רמת טראמפ, היו לא יותר מפארסה. חרף מראית העין העצלה שרואה וצופה רגיעה בשטחים, הפלסטינים ספוגים במשקעי זעם ונקם דת וקנאות וקורונה, חוסר ודאות וכלכלה קורסת. כל שטיק של הצהרת סיפוח וצו מנהלי בכיוון עשוי להפוך את המרכיבים האלה לסערה המושלמת. לא רק הטרוריסט שייעצר על ידי השב"כ יפעל, אלא גם הסבתא שלו והילדה שלו. אני מעריך שבשיחת מינוי בנט לשר ביטחון דאג נתניהו שבנט לא "ינחה" את המטכ"ל להכין עבודות מטה לצורך סיפוח. תוכניות שממילא קבורות אי־שם במגירות על פי הזמנות נתניהו בעבר. 

בינתיים מפמפמים כיום מחדש את הבלון האיראני, שהוא תוסף חשוב להצדקת כל מהלך, מממשלת אחדות עד הצהרות סיפוח. בשביל זה יש לנתניהו את המל"ל. באחת מישיבות הממשלה האחרונות הציג נתניהו סרטון ש"ארגן" מאיר בן שבת, ראש המל"ל וחייל במסדר הפרטוריאני של חובשי הכיפות המגן על נתניהו. בסרטון, הסביר נתניהו, רואים כיצד האיראנים משליכים גופות מתי קורונה שנערמות אי־שם במטמנת אשפה (החשיפה באדיבות ברק רביד, ערוץ 13).

עבור מי שמתמחה בהפחדות ובאיומים לצרכים פוליטיים ואישיים, זהו זהב הסברתי. בהמשך הסתבר שלא מדובר באיראן אלא בסרט הוליוודי ישן על מגיפה אחרת בארץ אחרת. מה שמאפשר עוד הצצה לדינמיקת קבלת ההחלטות בסביבת נתניהו: מישהו במל"ל מראה לבן שבת סרטון שדג ברשת. מישהו, בזדון או בטעות, מדביק אותו לאיראן, ובן שבת, שאין לו נגיעה בנושא האיראני למעט הבנת מה רוצה הבוס, נדלק מיד. לא כי הסרט תרם לביטחון ישראל או הוכיח משהו שלא ידענו, אלא משום שבן שבת ידע שנתניהו יעשה מזה מיד שימוש פוליטי בסגנון "תראו את השקרנים האלה באיראן (ותראו מי מדבר - ר"א), אלה לעולם לא ידווחו אמת, בייחוד בנושא הגרעין, ואם כך הם מתייחסים לבני עמם, תדמיינו מה הם רוצים לעולל לנו". 

מאיר בן שבת. צילום: עמוס בן גרשום, לע
מאיר בן שבת. צילום: עמוס בן גרשום, לע

מבחינתו של בן שבת, אם נתניהו קונה ומוכר את התעלול הזה במסיבת העיתונאים היומית שלו, מדובר הן בהוכחה שהאיראנים מסוגלים לכל והן בהוכחה ליכולותיו המבצעיות המופלאות של בן שבת. כשהסתבר שמדובר בטמטום גמור, הגיבה לשכת ראש הממשלה ב"זהו סרטון מהרשת שלא ברורה מידת אמינותו". באמת? אז למה נתניהו הפיץ אותו לשרים? הלקח הברור הוא להתייחס לכל הצהרות ראש הממשלה ברוח הטקסט הכתוב על קופסאות הסיגריות: זהירות! חומר רעיל (אתה הבנת את זה, בני?)! 

אגב לא אגבי כלל: בישיבת ועדת הקורונה שהתקיימה בכנסת לפני כשלושה שבועות הסביר בן שבת כי נתניהו קבע כי מדובר באירוע על־משרדי, ולכן "המל"ל יתכלל, יתאם וישלוט באירוע ברמה הלאומית". זהו אותו בן שבת ש"תכלל" גם את הפוליטיקה כאשר תיווך בכניסת ימינה לממשלה (בעצה אחת עם חותנו הרב חיים דרוקמן) והוא ש"יתכלל" גם את האיום האיראני.

שיעורי העשרה

לפני זמן מה תקף חיל האוויר "מטרות איראניות" בסוריה. על פי צביקה יחזקאלי (103 FM), "זה קרה מפני שיש הערכה ישראלית שאיראן חלשה יותר כרגע גם בגרורות שלה וגם בשלוחות שלה בלבנון ובסוריה... ישראל יודעת שאיראן עם קורונה היא איראן חלשה יותר". הכל נכון, פרט למסקנה של יחזקאלי בעידודו הממזרי של ניסים משעל: "אם מישהו חשב לתקוף את איראן, זה הזמן", קובע יחזקאלי. בחיאת צביקה. לא צריך להיות עורך בתקשורת כדי לבלום את ה"תקיפה" שלך. קלינאי תקשורת יספיק. 

תובנה שפויה יותר הציג ב־YNET אודי אבנטל, אל"ם במיל' עתיר תפקידי מחקר ועיצוב מדיניות ביטחון. גם הוא חושב שצריך להגביר את הלחץ על איראן, אבל נבון דיו מכדי לא לקשקש על תקיפה. "מומחים וגורמי ממשל בארה"ב ובישראל מזהים הזדמנות במשבר החמור שאליו נקלעה איראן", כותב אבנטל, "ממשלה חדשה בישראל חייבת להגדיר אותו בעדיפות עליונה, לצד המאבק בקורונה". הוא מוסיף כי "פרויקט הגרעין האיראני והתרחבותו הם איום שישראל אינה יכולה להפסיק את הטיפול בו". 

לאחר שאבנטל שילם את חובו לחבורה שבה הוא חי הוא מוסיף: "יש גם כאלה שגורסים כי באמצעות הקלה בסנקציות או הסכמה אמריקאית לאפשר לקרן המטבע או לבנק העולמי לסייע לאיראן, ניתן לסלול את הדרך חזרה להידברות עמה", וכי "ישראל צריכה לדחוף את ארה"ב לנצל את משבר הקורונה כדי לנסות להחזיר את איראן להידברות" בראבו! Welcome to the club. עוד צעד קטן בתמיכה בהסדרים של הפסקות אש בכל גבולותינו ואבנטל יהפוך לבוגד מן השורה, ואולי אפילו ייפרד מעמוס גלעד. 

באמ"ן, שם התייאשו מנתניהו ובנט, לא מהססים לתדרך את התקשורת (כאן 11) כי "האיראנים הנמיכו פרופיל בסוריה ובמדינות האזור". שמואל מאיר (אמ"ן במיל'), האנליסט החד והממוקד מכולם בנושא הגרעין, אומר כי "איראן שומרת על תפקוד מלא של הפקחים כדי ליישר קו עם האיחוד האירופי המגן עליה ועם סבא"א. אכן, ההעשרה היא חריגה בכמות, אבל הם מקפידים לא להעלות את דרגת ההעשרה מעבר לרמה האזרחית הנמוכה ביותר". 

נתניהו והמל"ל כמובן מתעלמים מן העובדות. יש להם כיום אג'נדה בעייתית יותר: מחדלי הקורונה בדרכם לתחקירי האמת וכנראה גם לוועדת חקירה. חברתDeep Knowledge Group דירגה לפני שבוע את ישראל במקום הראשון בעולם בטיפול בקורונה. בהמשך התגלה שמדובר בחבורה של כעשרה עובדים שכופפו נתונים לטובת התוצאה הסופית. בפער הזמן שבין הפרסום הכוזב והחשיפה צייץ נתניהו את גרף הנתונים המטורלל לצד הכיתוב: "ממשיכים להילחם ולנצח". את היהודים.