איתות מחיזבאללה: לאחר תקיפת הרכב בו היו פעילי חיזבאללה בגבול סוריה-לבנון, תקיפה שיוחסה לישראל, בערב שבת העבירו בחיזבאללה מסר משלהם, באופן מתוזמן. בשלוש נקודות שונות, רחוקות אחת מהשניה, לאורך גבול הצפון הופעלו התראות גדר, ומאוחר יותר התברר כי מדובר בפעילות חבלנית ונגרם נזק כבד לגדרות. ההערכה בישראל כי מאחורי האירוע הזה עומד ארגון הטרור של חיזבאללה, כאשר מטרת הפעולה הייתה להביך את כוחות צה"ל בגזרה על שלא מנעו את ההגעה לגדר ואת הנזק שנגרם. על פי ההערכות, תכלית הפעולה לא הייתה לחדור לשטח ישראל, אלא להעביר מסר לישראל שאם זו תמשיך לפעול ותפגע בפעילי הארגון בסוריה, גם חדירות חבלניות לישראל בתגובה, נמצאות על הפרק.

בחודשיים האחרונים, עוד לפני התפרצות מגפת הקורונה באזור, יוחסו לישראל מספר תקיפות של מטרות חיזבאללה, לאורך הגבול ברמת הגולן. בישראל מוטרדים מהתבססות חיזבאללה לאורך הגבול עם ישראל בסוריה, ומההשתלבות והפעילות המשותפת עם הצבא הסורי. לאור המגמה הזו של התבססות חיזבאללה, התגברו כאמור כמות התקיפות המיוחסות לחיל האוויר. בניגוד לתקיפת מטרות איראניות בלבנון, מרבית התקיפות המיוחסות לישראל היו לאורך הגבול ברמת הגולן, כנגד תשתית הטרור של חיזבאללה המכונה תיק הגולן.

בחודשים האחרונים חיזבאללה מרחיב את אחיזתו ואת פעילותו לאורך הגבול ברמת הגולן, כאשר את הפעילות בשטח הוא מבצע בעיקר באמצעות שכירי חרב, כאשר חטיבות הקו של צבא סוריה, 90 ו- 112 משתפות פעולה עם חיזבאללה - כך מצביעים בישראל על בסיס חומרי מודיעין שנאספו. ליחידות תיק הגולן אין כמובן יכולת לנהל מערכה מול צה"ל, אבל תכלית הפעלתה מראש נועדה למטרה אחרת. בחיזבאללה, כך סבורים בישראל, מעוניינים בגזרת פעולה נוספת שתאפשר להם לבצע פעילות טרור כנגד מטרות ישראליות מלבי לקחת עליהם אחריות רשמית ומבלי לסבך את לבנון בעימות ישיר עם לבנון. כאשר ביצוע של פעולה כזו מצד חיזבאללה יכולה להתרחש בתגובה לתקיפת מטרות התעצמות של הארגון בסוריה.

תקיפת הרכב של חיזבאללה (צילום: צילום מסך טוויטר)
תקיפת הרכב של חיזבאללה (צילום: צילום מסך טוויטר)

מעבר למאמץ הזה צריך לזכור כי בחיזבאללה מנצלים את המרחב הסורי גם על מנת להעביר אמצעי לחימה מתקדמים המגיעים מאיראן מאוחסנים בסוריה ומשם בהתאם לצורך מועבר ללבנון. במרכז הניסיונות להתעצמות, בחיזבאללה לא זנחו את פרויקט הטילים המדויקים, את הפרויקט הזה הם מנהלים במשותף עם האיראנים. הדמות המרכזית שעמדה מאחורי הפרויקט הזה היה קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס האיראני שחוסל בעירק על ידי האמריקנים, כמעט לפני ארבעה חודשים. גם איתו פרויקט הטילים המדויקים, סבל מקשיים, בעיקר בגלל הפעילות הישראלית כנגדו סבל מקשיים. בחיזבאללה קיוו להיות בנקודה זמן זו להיות בשלב מתקדם הרבה יותר, אבל למרות הקשיים על החזון הם לא ויתרו והם משמכים במאמצים לקדם את הפרויקט.

מאחורי הקלעים, גם כאשר נראה שהכל שקט בין ישראל וחיזבאללה, מתנהל קרב מוחות, צד אחד חיזבאללה המנסה להתעצם ביכולות צבאיות והצד הישראלי שמנסה לבלום בדרכים שונות את המאמצים הללו. בחודשים האחרונים העימות הזה מתעצם ומגפת הקורונה למרות השלכותיה לא בולמות את  המגמה הזו. למרות זאת נראה שבשני הצדדים בישראל ובחיזבאללה עושים מאמצים לנהל את העימות הזה בגבולות גזרה ברורים, כך שהמתיחות לא תגלוש לעימות ישיר ואלים. האירועים בשבוע החולף, מתקיפת הרכב בגבול ישראל סוריה המיוחסת לישראל ועד גרימת הנזק לגדר הגבול בצפון על ידי חיזבאללה, מבטאים היטב מגמה זו.    

בשנים האחרונות נוקטים בישראל אמצעי זהירות ונמנעים מלהרוג אנשי חיזבאללה לבנונים בתקיפות חיל האוויר, על מנת שלא להידרדר להסלמה באזור. ההבנה בין הצדדים ברורה ומתקיים מאזן הרתעה הדדי. לישראל ברור כי חיסול פעילי טרור לבנונים של חיזבאללה בסוריה יובילו בסבירות גבוהה מאוד להסלמה ביטחונית בגבול עם לבנון, ובזה ישראל אינה מעוניינת. תקיפת הרכב ביום רביעי, אם אכן בוצעה על ידי ישראל, נועדה בעיקר לאותת לחיזבאללה כי ישראל עוקבת אחר המתרחש בגבול ובניסיונות להבריח אמצעים שונים ומתקדמים ללבנון מסוריה. הטיל הראשון פגע ליד הרכב וכנראה שלא במקרה. בהשאלה משיטת הקש בגג שנהוגה בעיקר בעזה, שם מזהיר חיל האוויר לפני שהוא תוקף מבנה, נראה כי ירי הטיל הראשון לעבר הרכב בו היו פעילי חיזבאללה נועד לספק להם את הזמן הנדרש על מנת לברוח מהרכב.

מנגד בחיזבאללה החזירו בסוף השבוע במסר משלהם, כי על המשך פעולות של צה"ל בסוריה תיתכן גם פגיעה במטרות בעומק השטח הישראלי בגבול עם לבנון. הפעולה של חיזבאללה בגבול הצפון בסוף השבוע נועדה להעברת המסר הזה ובמקביל לכך להביך את כוחות צה"ל. מבחינת צה"ל אירועי הפגיעה הגדר בגבול הם אירועים לא טובים, ובפיקוד הצפון צפויים לבצע בימים הקרובים תחקירים מבצעיים לבדיקת דרך הפעולה של הכוחות והתצפיות לאורך הגדר וכיצד הצליחו המחבלים להגיע עד לגדר לגרום את הנזק ולברוח חזרה לשטח לבנון מבלי שזוהו על ידי כוחות צה"ל. כך או כך המתיחות הזו בין ישראל לחיזבאללה צפויה להמשיך ללוות אותנו גם בתקופה הקרובה.