אם לא די בצרות של העסקים הקטנים, באה מכה נוספת, הנוגעת הפעם לתשלומי הארנונה. מתברר שבניגוד להצהרות הראשוניות של משרד האוצר והשר משה כחלון, אלפי בעלי עסקים קטנים לא יקבלו פטור מלא מתשלומי ארנונה בשלושת החודשים הקרובים. במקום זאת, הם ייאלצו להסתפק בהנחה חודשית בגובה 25%, שתתפרס עד סוף שנת 2020.

לפי החלטה שהתקבלה במשרד האוצר בתחילת החודש יוקצבו למשרד הפנים 2.8 מיליארד שקל למימון תשלומי הארנונה בשלושת החודשים הקרובים. סכום נוסף של 150 מיליון שקל הוקצב כתוספת עבור פינוי אשפה.

אולם אף שעסקים כמו מסעדות, בתי קפה, אולמות אירועים, מגרשי ספורט, פאבים ועוד היו סגורים במהלך כל אפריל וזקוקים לכסף כאוויר לנשימה - הפטור לא הגיע ליעדו. וכך, עסק בתל אביב יחויב בתשלום אלפי שקלים עבור ארנונה לחודשים מרץ־מאי, אף שהיה סגור ואף שלא קיבל שירותי עירייה כגון פינוי אשפה, תאורה, אבטחה וכדומה.

נשיא ארגון העצמאים, עו"ד רועי כהן, מסר ל"מעריב": "באוצר ממשיכים לפעול באמצעות טריקים, ואני מתבייש בשבילם. עבדו עלינו בעיניים. הפקידות בישראל לא מבינה את גודל השעה ומקמצת את היד בדרכי הטעיה. עסק סגור פשוט לא יוכל לשלם ויקרוס. מנסים להטיל את האחריות על הרשויות המקומיות, וזאת יריקה בפרצוף לכל בעלי העסקים".

במשרד האוצר אומרים בתגובה:  "בחישוב שנתי מדובר בהנחה של 25% בחודש, וכל רשות מקומית קובעת את הסדרי התשלום מול בית העסק. למרות שלשר הפנים אין סמכות להתערב בהסדרי התשלומים, הוא ביקש במיוחד להחיל את מלוא הפטור בחודשים מרץ־מאי, ומרבית הרשויות יפעלו בהתאם".

בתל אביב קיימת בעיה נוספת - בעלי עסקים רבים שילמו בתחילת השנה את מלוא סכום הארנונה מראש, תמורת הנחה סמלית של 5%, וכעת לא ברור כיצד יקבלו את ההחזר עבור מה ששולם. מהאוצר נמסר כי העירייה תצטרך להגיע להסדר תשלומים חדש עם המשלמים מראש.

מעיריית תל אביב נמסר: "העסקים בעיר מהווים את עמוד השדרה של הכלכלה העירונית, והעירייה קשובה למצוקתם. עם זאת, מדיניות ההנחות בארנונה הנה בהתאם להחלטת ממשלה ולא תחת החלטת הרשות המקומית".

"במהלך חודש מרץ הודענו", נמסר עוד מהעירייה, "כי לאור התפשטות נגיף הקורונה והפגיעה בחיי המסחר, עסקים שהיקף החיוב השנתי שלהם בארנונה הוא עד 100 אלף שקל, יוכלו לדחות את תשלומי מרץ־אפריל לחודש מאי באותם תנאי תשלום. נוסף לכך אושר פטור מתשלום אגרות בגין העמדת שולחנות וכיסאות והעמדת פרגוד לעסקים ופטור מתשלום אגרת היתר לילה".