יש בנאציזם סוגיה שאמורה להטריד את האנושות כולה, וברמה האישית, כל אדם לעצמו, גם כיום: את הזוועות ביצעו אנשים רגילים. בן אדם קם בבוקר, צחצח שיניים, שתה קפה, אולי הביא את הילדים לגן או לבית הספר, ויצא לטבוח באנשים אחרים כאילו מדובר בהדברת חרקים.

על פי מחקריה של חנה ארנדט (“הבנאליות של הרוע”) ועל פי ניסוייו של סטנלי מילגרם, הם לא היו קיצוניים במיוחד. השאלה בעקבות אותם מחקרים היא אם התופעה הנאצית, ברמת הפרט, עלולה להתרחש גם בימינו, והתשובה היא כן. לא צריך להיות דעתן קיצוני כדי לבצע רצח ולענות בני אדם. לפנאטים אידיאולוגים, הן מימין והן משמאל, יש מקום משלהם על הסקאלה של הטירוף האנושי.

בשנת 1940 יצא נפתלי לובנצ’יק בשליחות הלח”י להיפגש עם דיפלומט נאצי והציע לו שהלח”י ישתף פעולה עם הנאצים אם היטלר יבטיח לתמוך בפלשתינה יהודית. הוא הניח על השולחן תזכיר בגרמנית תחת הכותרת “קווי היסוד של הארגון הצבאי הלאומי בישראל בנוגע לפתרון השאלה היהודית באירופה והשתתפותו הפעילה במלחמה לצדה של גרמניה”. הלח”י על פי ההצעה יסייע לנאצים בפתרון שאלת היהודים על ידי פינוים לארץ ישראל, ובנוסף יסייע לגרמניה בתחום המדיני, הצבאי והמודיעיני. עוד נכתב בתזכיר כי הארגון מבטיח לגרמניה שברית כזו תחזק את היסודות המוסריים של הסדר החדש הגרמני בעיני האנושות, מתוך קרבתו הרעיונית של הארגון לתנועות הלאומניות באיטליה ובגרמניה, וכי הארגון סובל מפעולות דיכוי לא רק מצד הבריטים אלא גם מצד “הסוציאליסטים היהודים” (השמאל של מפא”י). רק להזכירנו שמדובר ב־1940.

בפולין ניהלו אז הנאצים טבח עם שיטתי ורודולף הס מונה למפקד מחנה אושוויץ לקראת המשלוחים שהחלו להגיע מרחבי אירופה. כמו כל הפנאטים שחיים בבועת “כל מי שלא איתנו הוא נגדנו ומשורה ישחרר רק המוות” גם אנשי הלח”י לא בדקו את מה שמחוץ לבועה שלהם. בחוכמה שלאחר מעשה ברור היום ששקלול מדיניות ואינטרסים של הנאצים דאז היה מורה על העדפה ברורה של ארצות ערב. שלא לדבר על בדיקה מעמיקה יותר ביסודות התורה הנאצית ומימושה ב־1940 בפולין.

הלח”י אגב לא לבד בחזית הפנאטית. מפ”ם דאז, בניגוד למפא”י, הלכה כעיוורת ומסוממת אחרי הסטליניזם, שהיה רצחני לא פחות מהנאציזם.
השאלה היום היא כיצד מזהים סביבה אטומה שגורמת לבני אדם כמוני כמוך, לאבד צלם אנוש, גם את שלהם וגם את של כל מי שמסומן כאויב קיומי.

פאסט פורוורד למצבנו: קמפיין תודעתי מסיבי על כך שהאיראנים על הגדרות עם סכין בין השיניים ופצצה גרעינית בבגאז’, או כל ערבי מחבל וכל ילד מסוכן, עשוי בהחלט להוציא את המרע ממי שאינו יודע להבחין בין ימינו לשמאלו ובין שטיפת מוח לעובדות.