לא כרוטציה לשנה וחצי. לתקופה ארוכה יותר, לעתיד בלתי מוגבל ומוגדר, ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח, ביצר, עיגן את השתלטותו המלאה על מדיניות החוץ של ישראל.  זאת מגמה, שאיפה ויעד שנתניהו התחיל ליישם כאשר נתמנה לצד כהונתו כראש ממשלה גם לתפקיד שר החוץ. כמשרד ממשלתי הממונה על גיבוש ועיצוב יחסי החוץ של ישראל, כגוף האחראי על עבודתם של שגרירים ומנחה את פעילותם, כמסגרת שמעסיקה דיפלומטים מקצועניים – כל זה לא עניין בכלל את נתניהו כשר החוץ.

סליחה, ליתר דיוק, דוקא כל זה היה בעיניו סיבה ללעג, לבוז ומעשית להתעלמות מוחלטת ממשרד, שנחשב לאחד המרכזיים, האיכותיים והמשפיעים שהיו לישראל. הוא מינה את ציפי חוטובלי כסגניתו כשר חוץ. היא דאגה לכך, שהמשרד חלילה לא ירים ראש ויעז להפריע לראש הממשלה לשלוט על מדיניות החוץ של ישראל.

הדיווח שראש הממשלה מועיד את מירי רגב לכהונת שרת החוץ בתום הרוטציה, הצית גל של תגובות תדהמה. אבל הדיווח הזה מוכיח, אם יש עוד צורך בהוכחה, שנתניהו בכלל לא מביא בחשבון את משרד החוץ כגורם עצמאי, יוזם ומשפיע. אם ישראל כ"ץ בשנה שכיהן כשר חוץ  לא עשה מאומה, לא הורגש ולא נוכח בכלל בתחום מדיניות החוץ של ישראל, מה כבר יכולה מירי רגב עוד לקלקל?

התוצאות של שנותיו של נתניהו גם כשר חוץ, של עליבותה של חוטובלי בתפקיד של סגנית שר חוץ  ושל חוסר האכפתיות כלפי המשרד שהפגין ישראל כ'ץ בחודשי כהונתו בתפקיד - הרי הם כתובים ומתועדים בדו"ח מבקר המדינה בנושא מערך החוץ שפורסם לא כבר. "הטיפול בזירה הבינלאומית מפוזר על פני יותר מ-35 משרדי וגורמי ממשלה אחרים", נכתב בדו"ח.

המבקר קונן גם על הקיצוצים בתקציב משרד החוץ שכמעט חיסלו את אפשרות המשד להתקיים. ”בכירים במטה משרד החוץ ובנציגויות תיארו את המציאות שנוצרה כמשבר חריף ומרחיק לכת בהשפעותיו הפוטנציאליות על קשרי החוץ של ישראל", קבע המבקר. "משרד החוץ במשבר תפקודי חמור". "נו, אז מה?", תמה-שואל בודאי ראש הממשלה. "עובדה שהמבקר בכלל לא הזכיר את שמי בדו"ח".  

החלטת ראש הממשל למנות את גלעד ארדן לראשות שתי העמדות הקדמיות של חזית מדיניות החוץ של ישראל, ראש משלחת ישראל באו"ם והשגרירות בושינגטון, רק מוכיחה את כוונתו ושאיפתו להמשיך גם בממשלה מאוחדת את שליטתו הטוטלית בתחום מדיניות החוץ של ישראל.  ארדן יהיה האיש של נתניהו בניו יורק ובושינגטון, בדיוק כפי שהיו עד כה דני דנון ורון דרמר. 

מעניין מה יעשה איש רציני, מוכשר ויעיל כמו גבי אשכנזי בתפקידו כשר החוץ? בביקורים רשמיים שיקיים בושינגטון או במוסקבה, יגלה אשכנזי שראש הממשלה כבר שוחח לפניו בטלפון עם נשיאי שתי המעצמות ומקיים קשר עם מזכיר המדינה. בבירות מערביות יתקבל אשכנזי בכבוד ולפי כל נוהלי הדיפלומטיה, אבל לא צריך להיות נבון ומומחה ליחסי חוץ, כדי שאשכנזי יבין ששרי החוץ שמקבלים את פניו מודעים היטב לעובדה שראש הממשלה נתניהו הוא בעל הבית על יחסי החוץ של ישראל. שנה וחצי זה לא הרבה זמן, אבל זאת תקופה מספיקה המעניקה לאשכנזי הזדמנות לפעול, ולעשות משהו לשיקום מעמדו של משרד החוץ.