מלבד השם בנימין נתניהו, אף שם אחד מהשרים החברים בממשלה החדשה לא ידוע, לא מוכר ואומר משהו ליהודים בקהילת ניו יורק. משיחות עם יהודים עולה שהתחלת כהונה של ממשלה חדשה בישראל והרכבתה, לא בדיוק נמצאים בראש התעניינותם. רחוק מזה. גם יהודים בכירים,  עסקנים קהילתיים, גורמים פעילים בקהילה ורבנים, שלדבריהם עוקבים אחרי החדשות בישראל, הגיבו באדישות מופגנת כאשר התבקשו להגיב על הקמת הממשלה החדשה.

שמו של משרד אחד וזהות הדמות שמונתה לעמוד בראשו עוררו בכל זאת סקרנות, משרד התפוצות והשרה עומר ינקלביץ'. "אני באמת לא יודע כלום מי היא. ואין לי מה לומר עליה", אמר בשיחה אריק יופה, מי שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית ומגלה מעורבות פעילה מאוד בחיי הקהילה. "היא (ינקלביץ') תהיה בקונפליקט גדול", אמר בשיחה רב אורתודוקסי ידוע ומוערך בניו יורק, שהתייחס במיוחד לזהותה כאשה חרדית. "אני לא בטוח שהיא מודעת לכך, ומסוגלת להתמודד עם הקונפליקט הזה של הצורך להתייחס רשמית לפלורליזם הגורף השולט בקהילה".  

בכיר יהודי, שפרש לא כבר מתפקידו כראש ארגון יהודי מרכזי אמר, "השאלה היא, האם השרה מכירה ומודעת לעומק הקרע, הנתק והריחוק שנוצרו בשנים האחרונות, וקיימים בין ישראל לרוב הגדול והמכריע של הקהילה היהודית בארה"ב"?

מסקרנת. ינקלביץ' צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מסקרנת. ינקלביץ' צילום: הדס פרוש, פלאש 90

במה שנוגע ושייך לתפוצה הגדולה בארה"ב, ובמיוחד לקהילה הפעילה בניו יורק, ההערכה מצד יהודים בכירים היא, שהשרה ינקלביץ' תהיה זקוקה לקורס מזורז ויסודי על מצב היחסים, ליתר דיוק המציאות של אי-יחסים בין ישראל לחלקים הגדולים והמובילים ביהדות אמריקה. "לדעתי, היא תהיה צריכה לקיים 'מסע הקשבה' (listening tour) בתפוצות עם תשומת לב מיוחדת כמובן ליהודי אמריקה", אומר אריק יופה. "היא תהיה צריכה להתרחק ממי שמזוהים כ'דוברים הרשמיים', ולהתמקד בפגישות ושיחות עם פעילים מתנדבים, המעורבים בחיי היומיום של הקהילה. המטרה שלה  צריכה להיות לא לדבר אלא להקשיב, והיא תשמע הרבה על בעיות דתיות, פלורליזם והרבה על נושאים כמו שטחים, כיבוש וסיפוח. היא תהיה צריכה לדווח על השיחות האלה לראש הממשלה נתניהו".

כאשה חרדית השאלה היא, איך עומר ינקלביץ' תתמודד עם תגובות האכזבה, הזעם והתסכול שירעיפו עליה בכירים בהנהגות שני הזרמים הדתיים הגדולים ביהדות ארה'ב, הרפורמי והקונסרבטיבי. מה גורל מתווה הנגישות לכותל המערבי, שראש הממשלה מסכל את קיומו? מה עם חוק הגיור המפלה רפורמיים וקונסרבטיבים? מה דעתה על המונופול של הממסד החרדי על חיי הדת בישראל – מציאות שלדברי רב קונסרבטיבי בניו יורק "מעליבה, משפילה ומרחיקה את רוב יהודי אמריקה".  

בשיחות גם נכללה מה שהוגדר "עצה טובה" לשרה. לא ליצור זיקה וקשר בין מצוקת מגיפת הקורונה למועקת המשבר ביחסים עם ישראל. זהו משבר שנוצר וצבר תאוצה לפני התפרצות נגיף הקורונה, וידרוש טיפול מושקע אחרי שהמגיפה תיעלם. בלי שום קשר למגיפה, לשרה עומר ינקלביץ' צפוי וממתין תפקיד קשה, מסובך ומאתגר מאין כמוהו. אם שמה לא היה במיוחד ידוע עד עתה בתפוצה הגדולה בארה'ב, הוא כנראה ייחשף וירתק פרסום. תלוי בשרה איזה אופי ומוניטין יישא הפרסום.