לאמירתו של ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לפיה יבטלו את ההסכמים עם ישראל וארצות הברית, קדם פרסום במעריב - לפיו מתאם הפעולות הממשלה בשטחים אלוף כמיל אבו רוקון עודכן לאחרונה מצד בכירים ברשות הפלסטינית כי במקרה שבו ישראל תממש באופן חד־צדדי את כוונות הסיפוח של שטחים ביהודה ושומרון, הרשות תנתק את כל הקשרים עם ישראל, כולל התיאום הביטחוני. במערכת הביטחון אכן מתייחסים לנושא ברצינות רבה, וההערכות הזהירות הן שהשטח יושפע במידה ותהיה התקדמות בנושא הסיפוח, או במקרה שבו הוא ייצא לפועל.

בתוך כך, גורמים רואים גם השפעות אפשריות של הסיפוח על היחסים עם הירדנים. כאמור, במערכת הביטחון לא מחווים דעה מדינית - בעד או נגד הסיפוח - אך תפקידם הוא שיקוף ההערכות על האופן שבו הדבר ישפיע על המציאות הביטחונית בשטח, ועל קשרים דיפלומטיים צבאיים שקשורים לתיאום ביטחוני עם הרשות הפלסטינית ועם הירדנים.

לרשות הפלסטינית יש הרבה מה להפסיד מניתוק היחסים עם ישראל, ובוודאי בתחום הביטחוני, כאשר יש להם לא מעט אויבים מבפנים כמו החמאס, שעשויים לנצל את המצב. מסיבה זו, מובנת האמירה לפיה יש להם אינטרס להמשיך את היחסים עם ישראל. יחד עם זאת, יש הבנה לפיה נושא הסיפוח מהווה קו אדום עבור אבו מאזן, שלא מקבל לחלוטין את עסקת המאה האמריקאית בפעולות חד צדדיות. 

ההערכה היא שמול איומי עבר של אבו מאזן - הדברים הפעם הרבה יותר משמעותיים. מדובר למעשה, בחזרה למציאות בתקופה שקדמה לימי קורונה, שהיו יחסית שקטים, למעט השבוע שעבר בו התרחשו מספר אירועים.

הכרזת תכנית המאה  (צילום: רויטרס)
הכרזת תכנית המאה (צילום: רויטרס)

גורמי ביטחון סבורים כי האירועים הללו לא מעידים על תחילתה של הסלמה, זאת למרות המצב הכלכלי הקשה ברשות הפלסטינית ותקופת הרמאדן הרגישה, לצד המתיחות המדינית. עם זאת, מוקדם לקבוע זאת. למעשה, בשבוע שעבר התרחשה חזרה למציאות שלפני הקורונה, כאשר במערכת הביטחון מעריכים כי פעולות חד צדדיות ללא תיאום עם הירדנים, עלולות להוביל למשבר מדיני מולם. 

שר הביטחון הנכנס בני גנץ ברר, במהלך נאום כניסתו לתפקיד, את אמירותיו בנושא עסקת המאה ומימושה. במהלך הנאום, הוא נמנע מהזכרת המילה סיפוח, ולא מדובר בעניין סמנטי בלבד - אלא יש בכך עמדה שונה מזו של ראש הממשלה. העסקה היא אחד הנושאים המרכזיים בהם הצמרת המדינית צפויה לעסוק בתקופה הקרובה. סביר להניח ששר הביטחון גנץ ידרוש מעורבות של מערכת הביטחון לפני קבלת החלטות בנושא, כאשר בישראל נושא הסיפוח נמצא בראש סדר היום, וכרגע אבו מאזן בוחר להציג באמירה רשמית את הצעדים בהם ינקוט ככל שתוכנית הסיפוח תתקדם.

בסופו של דבר, גם אם במערכת הביטחון רואים איומים ביטחוניים מדיניים במימוש תוכנית סיפוח באופן חד צדדי על ידי ישראל, כנראה שההחלטה היא של הדרג המדיני - גם אם במערכת הביטחון יציגו הסתייגויות. יחד עם זאת, מחובתה של מערכת הביטחון להציג לדרג הנבחר את הערכת המצב כפי שהיא מנתחת אותה, מה שבשלב הזה עדיין לא קרה, ואולי מסמן כי יש מרחק גדול בין הדיבורים בישראל על סיפוח לבין ביצועו בשטח.