אמירתו של ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, על ביטול ההסכמים והתיאום הביטחוני עם ישראל, התקבלה בישראל בהפתעה מסוימת בשל העיתוי, דווקא לאחר ביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו והעובדה שנושא סיפוח הבקעה ואזורים מיהודה ושומרון לא הופיע בקווי היסוד של הממשלה החדשה.

את האיום בניתוק היחסים העבירה הרשות הפלסטינית לישראל באופן רשמי, כך פרסמנו ב"מעריב" כבר לפני כחודש, בשיח של בכירים ברשות הפלסטינית עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף (מיל') אבו רוקון.

לאיום האחרון, שאומנם דומה לאמירות דומות של אבו מאזן בעבר שלא התממשו, מתייחסים במערכת הביטחון ברצינות רבה. מצד אחד בין האמירה של אבו מאזן על ניתוק היחסים לבין המציאות בשטח יש פער גדול. הוא אולי אינו מתכוון לניתוק מיידי, אך גורמים בשטח עלולים לתרגם כבר עכשיו את האמירות שלו למעשים שיפגעו ביציבות הביטחונית.

גם אם בשלב הזה אלו איומי סרק, הם עשויים להשפיע על המציאות לרעה. הזירה הפלסטינית ביהודה ושמרון מטרידה כעת את מערכת הביטחון מחשש להסלמה, יותר מכל גזרה אחרת. למרות השבוע עמוס האירועים והפיגועים שהיה בשבוע שעבר, הנתונים מצביעים על מגמות דומות של טרור כפי שהיה בחודשים שקדמו לשיא התפרצות הקורונה, תקופה שבה נפח הטרור ירד באופן ניכר, אך הפוטנציאל להסלמה מטריד את צה"ל.

לרשות הפלסטינית יש הרבה מה להפסיד מניתוק היחסים עם ישראל, בוודאי בתחום הביטחוני, בעת שיש להם אויבים מבפנים כמו החמאס. ההיסטוריה מוכיחה כי גם אבו מאזן לא ימהר לוותר על התיאום, אך הסיפוח מבחינתו הוא קו אדום. גם אם אינו מתכוון לממש את איומיו בשלב הזה, במערכת הביטחון לא מתייחסים לדברים כאל איומי סרק, במיוחד לנוכח הפוטנציאל השלילי שלהם על השטח.