"אמריקה" - שלפי הסברה המקובלת נקראת על שם הסוחר ומגלה הארצות האיטלקי אמריקו וספוצ'י, שגילה את דרום־אמריקה - הופיעה לראשונה לפני 513 שנה במפה גדולה של שרטט המפות הגרמני מרטין ולדזמילר. היום, כשאומרים "אמריקה", הכוונה היא לרוב לארצות הברית של אמריקה. הכמיהה לאמריקה, לארץ האפשרויות הבלתי־מוגבלות, לחופש האמיתי או המדומה, ליבשת שמבטיחה כי אפשר לטפס בסולם החברתי והעושר רק באמצעות חריצות והתמדה - ללא קשר לאילן היוחסין, לצבע העור או למגדר - אפפה את כל העולם.

המשיכה לאמריקה נפרשת לאורך שנים ארוכות, שבהן נפוצה התרבות האמריקאית בכל תחום. היא שידרה לרוב הישגיות, עושר מופגן ומוחצן, אומנות (כולל קיטש שחדר למוזיאונים), מוזיקה, פארקי שעשועים, רשתות מזון מהיר, תרופות מעולות, דרכי ניהול של חברות פרטיות וציבוריות, מסחר, שוק ההון, גידולים חקלאיים בשטחים אינסופיים, תעופה וחקר החלל, צבא חזק ואדיר, תעשיית הייטק שאין שנייה לה בעולם, שתרמה לעולם את האינטרנט,  את הטלפון הסלולרי ואת הרשתות החברתיות, שהיו למנוע חיוני בחיי היומיום, וכן, גם את תעשיית הסרטים ההוליוודיים, שהפיצה לעולם אמת וגם לא מעט אשליה.

כל העולם ניסה ומנסה לחקות את ההצלחה של אמריקה. הראשונה, אירופה, על שם בתו של מלך פיניקיה. אירופה, שדה הקטל הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית, עם גילויי אכזריות שהאנושות לא ידעה כמותם קודם לכן, החליטה לקום מעפרה וייסדה לאחר מלחמת העולם השנייה את קהילת הפחם והפלדה האירופית, שהפכה לשוק האירופי המשותף - שהפך לאיחוד האירופי, שממנו צמח גוש היורו. אירופה לא מצליחה להתרומם, היא רחוקה מלהיות ארצות הברית של אירופה, פשוט כי אין סנכרון בין החריצות והנטייה החזקה לחיסכון בצפון היבשת לבין המצב ההפוך בדרומה. כבר עשור שמערכת הבנקאות של אירופה מצויה בקריסה. המיתון החל בעמה מדינות אירופיות עוד לפני מגיפת הקורונה, היחלשותה של גרמניה, המשק החשוב ביותר ביבשת, החלה עוד טרם הנגיף.

הקורונה באה והכתה ביבשת אירופה ללא רחם, במדינות מערביות שלכאורה נראו חזקות ולא פגיעות למחלות כגון איטליה, ספרד, צרפת וגם בריטניה ושוודיה. או אז התברר שבאירופה אין "איחוד": הגרמנים סירבו לספק ציוד רפואי לאיטליה, שנאלצה להזדקק לסין, ששלחה מטוסי תובלה עם ציוד ובצדם תעמולה. גם על הציוד לבלגיה הפצועה היה כתוב בפלמית, בצרפתית ובסינית: "איחוד נותן כוח". איפה הימים שבהם לכל אסון בעולם היו מגיעים מיד מטוסי תובלה אמריקאיים, מלאים בכל טוב לנזקקים?

היו גם שניים שניסו לחקות במעט את אמריקה, וביתר הצלחה: היפנים בחריצותם, לאחר הכיבוש האמריקאי בתום מלחמת העולם השנייה, מזערו מכשירים בדיוק פוער פה, בלי לוותר על תרבותם והמסורת הייחודית שלהם. אומנם היפנים הם עדיין עושי דברם של האמריקאים ונהנים ממטרייה צבאית אמריקאית, אבל מבינים כי חולשתה של אמריקה מחייבת אותם להגביר באופן ניכר את הוצאות הביטחון שלהם, ולכן הם כבר עובדים על ייצור כלי משחית חדשים, לראשונה מאז תום מלחמת העולם השנייה.

קורונה בארה''ב  - מנהטן ריקה  (צילום: REUTERS/Carlo Allegri)
קורונה בארה''ב - מנהטן ריקה (צילום: REUTERS/Carlo Allegri)

השניים שמאתגרים את ארה"ב - ועוד בעזות מצח ובלי למצמץ - הם הסינים. הסינים מחקים את אמריקה אחת לאחת ומקווים להיות אמריקה בגדול, ואולי אף טובים ומוצלחים יותר מהמקור. הם עושים זאת בעת שהם זונחים במהירות מסורת עתיקה, כי אין זמן למסורת הגוזלת זמן ואמצעים: לפי תאוותו של נשיא סין שי ג'ין־פינג, בתוך מספר שנים מועט, אולי כבר בעשור הנוכחי, הסינים חייבים לעמוד בראש העולם. סין (מקור השם משושלת הקיסרות הסינית הראשונה QIN, כלומר צ'ין) החליטה להכות בכיס של אמריקה: היא בעיצומו של תהליך פיתוח של מטבע דיגיטלי רשמי, אמצעי תשלום לכל דבר, שיוכל להחליף את הדולר האמריקאי כאמצעי התשלום הדומיננטי הבינלאומי.

הכוונה היא להשיק את המטבע הדיגיטלי כבר במשחקי החורף האולימפיים של שנת 2022. ברגע שסין תצליח בכך, היא תוכל לתת למדינות מצורעות מבחינת המערב כגון איראן, רוסיה וקוריאה הצפונית לעשות עסקים בינלאומיים למרות החרם האמריקאי. התשלום ייעשה באמצעות טלפון סלולרי. מספר הנייד יהיה מעין חשבון בנק ולא יהיה צורך בבנקים. סין מובילה כבר עתה בתחום הדור החמשי של הטלפון הסלולרי. הנשיא טראמפ מחרים את חברת וואווי, והוא עושה מאמצים לבלימת הסינים באירופה (בהצלחה חלקית) וביפן (בהצלחה גדולה יותר). סין גם שמה לעצמה למטרה להוביל בתחום הבינה המלאכותית עד שנת 2025, וחלק מהאנליסטים סבורים כי היא כבר מובילה בתחום. סין גם מהינה להמרות את פיו של המערב, ולמעשה מבטלת את ההסכמים עם בריטניה להעברת המושבה הונג קונג לידיה בשנת 1997. סין משתלטת על הונג קונג ומדכאת את הדמוקרטיה של מושבת הכתר לשעבר, שאמורה הייתה להישאר במבנה הפוליטי שלה 50 שנה, עד לשנת 2047.  

השאלה היא עתה היא האם המלך הוא ערום? האם אמריקה מלאה בקיעים המתחילים לצוף בשעה שארה"ב מאבדת את ההגמוניה העולמית? מסין בא לעולם נגיף שמעצמת־העל לא יכלה לו. תלותה של ארה"ב בציוד רפואי מכל העולם, כולל - למרבה האירוניה - מסין, הייתה מבישה, שלא לדבר על אוזלת היד של מדינות בארה"ב מלטפל בתושביהן שניגפו כזבובים במספרים הולכים וגדלים. ניסיון של נשיא ארה"ב להוציא הצהרה משותפת לכל מדינות המערב (ומדינות אחרות), המצביעה על סין בהאשמה כמקור למגיפת הקורונה לא צלח: לנגיף קוראים קורונה, או COVID־19, אבל לא נגיף ווהאן (מחוז ההתפרצות בסין), כפי שהנשיא טראמפ ביקש לכנותו.

בארץ ההזדמנויות הבלתי־מוגבלות הוכח שוב כי השחורים נמצאים בתחתית הסולם החברתי. הרג האזרח השחור ג'ורג' פלויד בידי השוטר הלבן דרק שובין במיניאפוליס, מינסוטה, הביא לגל של הפגנות, שהפך למגפת ביזה ב־75 ערים ובעשרות מדינות: הרס, שריפות, כעס והפגנות נגד האדם הלבן העשיר, שעדיין נהנה מפריבילגיות ביחס לשחור. האדם הלבן נהנה לא רק בתחום הכלכלי והכספי, אלא גם מיכולתם של לבנים להפגין עם כלי נשק על כתפם, כפי שהיה בבית המחוקקים במישיגן, שהושבת באמצע החודש, בלי שאונה להם דבר.

האם ארה"ב, שישראל תלויה בה יותר ויותר מכפי שהייתה מעולם (בייחוד על רקע הכוונה המוצהרת לספח את בקעת הירדן ועוד מובלעות יהודיות ביהודה ושומרון), יורדת מעל במת ההיסטוריה וממעמדה כמעצמה, כפי שבריטניה הגדולה התפוגגה לאחר מלחמת העולם השנייה או ברה"מ, שהתפוררה והתפרקה לאחר קריסת המשק בשנות ה־80 של המאה שעברה, בגלל המלחמה הטובענית באפגניסטן? אם נגיף הקורונה הצליח להשבית נושאת מטוסים אמריקאית, האם הילתה של ארה"ב אינה נמוגה?

לדעתי, המשק האמריקאי יצלח את משבר הקורונה ואף את משבר הרג ג'ורג' פלויד והביזה, כפי שארה"ב הצליחה להתגבר על משברים גדולים יותר כמו מלחמת וייטנאם הארורה, מלחמת אפגניסטן, המלחמות בעירק ומשברי הדוט.קום והסאב פריים. לפי הערכת משרד התקציבים של הקונגרס, שפורסמה השבוע, העלות של הנגיף הסיני למשק האמריקאי בעשר השנים הקרובות תגיע ל־16 טריליון דולר. בעשור הקרוב ייגרעו מהתוצר האמריקאי 3% בגלל הקורונה, כ־7.9 טריליון דולר. ההשקעות יירדו, מחירי האנרגיה יישארו נמוכים והאינפלציה תיוותר נמוכה, גם בגלל ירידה בביקושים. כבר היום יש 41 מיליון מובטלים.

דונלד טראמפ  (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

נציין כי לארה"ב יש את האפשרות שאין לשום אומה: להדפיס דולרים. אותם דולרים, שהם שני שלישים מאמצעי התשלום בעולם, במרבית החוזים מנפט, מסחורות ומהשקעות. כאמור את הפריבילגיה הזאת הסינים מבקשים לקחת מידי האמריקאים. לא זאת בלבד, הירידה בשיעור האינפלציה והרכישה של אג"ח בידי הפד, הבנק המרכזי החשוב והקובע את סדר היום בעולם, מאפשרים לממשל האמריקאי לגייס הון במחיר אפסי. נכון שהגירעון יעפיל, אבל עלות החזקת הגירעון לאורך שנים תהיה נמוכה, כפי שקורה ביפן זה רבע מאה, שבה האינפלציה היא אפסית, הריבית אפסית ועלות גיוס ההון אפסית - מה שמאפשר להגדיל החוב לתוצר ביפן למספר האסטרונומי של כ־238%. המהומות בארה"ב וחולשת העולם כולו עלולות להביא לכך כי שיקום המשק האמריקאי עשוי להימשך גם עשור, שבמהלכו סין תנסה לזנב בארה"ב.

מניסיון רב־שנים, אפשר לומר שכבר קרו מקרים בעבר שבהם העולם ראה את ארה"ב עומדת לרדת מהבמה העולמית כמעצמה יחידה, אבל האמריקאים תמיד ידעו להתאושש, ללמוד ולצאת מחוזקים עוד יותר ממצבי משבר. הם אינם מקובעים ואינם חוששים לחשוב על פתרונות שנראים הזויים, אך הופכים לחדשנות ולהצלחה.

שוק ניירות הערך האמריקאי המשיך לתפקד היטב למרות ההפגנות, הביזה, ההרג והעוצר, שנוספו להתפשטות הקורונה, שממילא שיתקה חלק גדול מהמשק האמריקאי. הסיבה העיקרית היא ההזרמה האדירה של ממשל טרמאפ והבנק המרכזי (שעליהם כתבנו בשבוע שעבר), בעת שבקנה ממתינה חבילת חילוץ נוספת. הסיבה השנייה היא כי עיקר הנפגעים הם השחורים, שכוח הקנייה שלהם נמוך משל האדם הלבן.

הכנסתו החציונית של שחור היא שני שלישים מזאת של העובד הלבן. משפחתו של השחור היא לרוב גדולה יותר, רבים מהילדים נולדים מחוץ למסגרת הנישואים, והתוצאה היא ש־46% מהילדים עד גיל 6 חיים בעוני, פי שלושה מאשר אצל הלבנים. הסיבה היא פשוטה, אפליה מתמשכת של השחורים, שכלל לא מצליחים לטפס בסולם החברתי, עת אסייתיים והיספנים עוקפים אותם וקרובים בהישגיהם ללבנים. בין השנים 2000 ל־2017 נרשם גידול בפריון העבודה, אך רובו ככולו רוכז בקרב תעשיית ההייטק. הפריון עלה בקרב נשים לבנות בלבד, לכן גם שכרן עלה. הן עדיין מופלות לרעה לעומת גברים, אבל ניכר שיפור. אצל גברים שחורים ירד השכר יחסית לשכר הלבנים, ובקרב נשים שחורות השכר לא השתנה ונותר 61% לעומת שכר נשים לבנות, ששכרן 77% משכר גברים לבנים. אחת הסיבות לכך היא מה שהחל כגלובליזציה והמשיך להרמת הידיים של אמריקה בפני סין.

האמריקאים בעלי ההון, גם בתקופת הנשיא אובמה, המשיכו להעביר הון וידע לסין במסגרת הסחר העולמי הפתוח, עד שסין קמה עליהם להכותם. מצב זה הביא את הנשיא טרמאפ לעצור את התהליך באמצעות צווי העלאות מסים, מניעת העברת ידע לסינים וחסימה של רכישות חברות אמריקאיות (בסקטורים מסוימים) בידי סינים. העברת העבודות המתוחכמות פחות לסין, עבודות של הצווארון הכחול והאפור, הביאה לשיעורי האבטלה הגבוהים בקרב השחורים והשחורות. שיעור האבטלה הכולל בקרב הלבנים היה ברבע הראשון של השנה 3.6% ובקרב השחורים 6.6%, בקרב צעירים (20־24) עמד השיעור על 6.4% ו־13.4% בהתאמה.

גם בקרב נשים שיעורי האבטלה דומים: בקרב לבנות צעירות (20־24) אבטלה של 5.9% ואצל הצעירות השחורות המצב חמור עוד יותר - 11.9%. העוני מביא לעלייה בחשיפה למחלות. בא נגיף הקורונה ופגע בשחורים בשיעור גבוה משל הלבנים, פי 2.4, 54.6 מתים לכל 100,000 שחורים לעומת 22.7 מתים לכל 100,000 לבנים. גם משום כך התפתחו המהומות עם אלפי נעצרים, ובעיקר נעצרו גברים שחורים שעסקו בביזה. האמריקאים מבינים כי המשק האמריקאי יכול להכיל את הקורונה והמהומות גם יחדיו, החזרה לשגרה תימשך. הסוחרים והמשקיעים כבר רואים את פתיחת המשק וחידוש הרווחים של החברות האמריקאיות - ונוהרים לבורסה.

חברות בארה"ב גייסו בחודשים האחרונים טריליון דולר, כפול מאשר אשתקד, הן מכינות מזומנים לחידוש הפעילות והצמיחה שבה מאמינים האמריקאים, מה עוד שהריבית נמוכה. גם אם יהיה גל נוסף של קורונה, הפעם ארה"ב כבר תהיה מוכנה. נכון, ייתכן כי מרבית השחורים לא יבחרו בנשיא טראמפ בשל יחסו אליהם, אבל האירוניה היא כי דווקא הוא מנסה להחזיר לאמריקה עבודות ועסקים שברחו ממנה ב־40 השנים האחרונות, מה שיועיל בייחוד לשחורים. הפרוטקציוניזם וצמצום הגלובליזציה וכן, הגבלות סחר, ייפגעו בעיקר בהמשך ההתעשרות של הלבנים, שדווקא חלק גדול מהם ייטה לכיוון טראמפ שמצטייר כמי שעושה סדר חדש בזירה הבינלאומית מול סין ובזירה הפנים אמריקאית מול מעשה הביזה. עולם הפוך.

אולי חוזקה של אמריקה לעומת סין הוא בכך שהיא מפגינה את פצעיה קבל עם ועדה, מציגה את החולי, האפליה, המהומות, המתים מקורונה ועוד - הכל נחשף בפני אור השמש המחטא, בואך בחירות 20 נובמבר השנה. לעומת ארה"ב, סין מסתירה רבות מהנעשה בתחומה וגם כאשר ישנה זליגה מסוכנת, כגון נגיף הקורונה, היא מעלימה הוכחות ואנשים, עד להתפוצצות המורסה בכל העולם. מי שמבקשת להיות מעצמה אינה יכולה להסתיר, להחביא, לגנוז ולשלוט בדרך החשיבה של התושבים (כמו רופא העיניים לי וונליאנג, הראשון שגילה את נגיף הקורונה בוואהן והזהיר מפניו ושילם על כך בחייו). סין לא למדה מברה"מ שמעצמות המסתירות מידע לאורך שנים ומשקרות גם לעצמן יכולות ליפול במלכודת שהטמינו. חופש המחשבה, איפכא מסתברא, היא היסוד לבנייה ולצמיחה המאפיינות את ארה"ב, שתישאר בפסגת ההגמוניה בעולם בטווח הנראה לעין, גם כלכלית וגם צבאית.