הדיבר התשיעי שהביא איתו משה מההר בסיני, מציע כך: "לא תענה ברעך עד שקר". אולם למרות הציווי, נראה שזו המלצה בלתי מחייבת, גם לדתיים חובשי כיפה. מאז הפארטייה הזו של משה, שהייתה או לא הייתה בסיני, נוסף "דיבר" שמטיף לשקר: "אמת לשעתה".

אז לפי ה"אמת לשעתה", שר התרבות והספורט טוען שהאוצר ברוב טובו וחסדו הקציב 200 מיליון שקל לסיוע לענף. יש רק בעיה קלה: איפה הכסף? מדוע אומנים, מפיקים, עובדי במה ועוד פושטים רגל ואין להם כסף ליוגורט? הרי לא כולם עומר אדם, זה ברור לאדון חילי? גם בשביל עומר עובדים מאות פועלים שמשתכרים 600־500 שקל ליום ברוטו, כשיש הופעות. ועכשיו אין. צא ולמד.

אבל חילי שלנו, בקולו הרך והנעים, מדבר על ערכים ומוסר. אז קודם כל - כפי שאני נוהג לציין תמיד - מוסר זה של דג, טעים דווקא; וערכים תמיד מזכירים לי את המורה שלי מתתיהו. היו לו אצבעות צהובות מניקוטין מעישון סיגריות הרויאל, אבל הוא אמר שזה לא ערכי לעשן. זו הייתה האמת לשעתה, שלא בדיוק עזרה לו. הטקס שלו תם בגיל 50 פלוס, אבל הוא מת ערכי נורא.

חילי טרופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חילי טרופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד "מוסר" אחד שחילי דיבר עליו ברדיו הוא שני כדורגלני מכבי תל אביב שחשודים בבעילת קטינות מתחת לגיל ההסכמה הקבוע בחוק. חילי לא יודע אם הם צריכים להמשיך לשחק כדורגל, כי יש את הרף הפלילי, אבל זה בטח לא מוסרי לשיטתו. בקיצור, הבנאדם אלוף בלדבר הרבה ולא לומר כלום. אבל יש לו קול נעים, וזו אמת לשעתה.
# # #
עם פרסום הידיעה בחדשות 13 התגייסו טובי המאכערים במכבי תל אביב ופרסמו הודעה אסטרטגית: "איננו מגיבים לשמועות". בסדר, בשביל זה יש מאכערים, וגם הם צריכים לחיות ממשהו. בשלב הבא יהיו הפינגווינים, שיאמרו כך: "מרשי מכחיש כל קשר לאירועים, והאמת סופה להתברר". 40 שנה אני שומע את השטויות האלה, ומגיב תמיד לפינגווין המצוי: "אהבתי, תודה. ניפגש בגזר הדין, יש לך עוד לקוח מרוצה". וזו הרי גם אמת לשעתה.

עכשיו מי שקיים יחסים עם נערה בת 15 פלוס־מינוס אומר לא היה כלום, אין כלום ולא יהיה כלום, כי ראש הממשלה שלו אומר אותו דבר על האישומים נגדו. שני השחקנים המעורבים עשו את כל השטויות האפשריות מאז הפרסום: הם התייעצו עם חבריהם אם לדווח לבנות הזוג שלהם על הפרשה; הסירו עוקב באינסטגרם מהמעורבות; טענו שלא ידעו מה גילן של הנערות - ואף אחד לא יודע אם המשטרה ניהלה חקירה סמויה לפני ההודעה שהם ייחקרו באזהרה.

מגרש האימונים של מכבי ת''א (צילום: אבשלום ששוני)
מגרש האימונים של מכבי ת''א (צילום: אבשלום ששוני)

אז מה צפוי לנו? מו"מ לעסקת טיעון מהירה, לפני שכל הסחלה יתפוצץ להם בפנים. כי אוי ואבוי לו לשובב כשהכחולים בעקבותיו. וכאן זה תיק קל, והם בארדו בוכים בחקירה שהם מתנצלים. אבל גם כשזה יקרה, ממכבי יימסר לציבור: "איננו מגיבים לשמועות". הכי טוב מדיניות של בת יענה, זה גם עוף נחמד, וגם מתגמל את המאכער שהתחפש לאסטרטג, ויכול להודיע לדבורק'ה מהבנק: "הסתדרנו, מותק. יהיה בסדררר, אל תחזירי לי צ'קים".
# # #
עוד "אמת לשעתה" הייתה ההצהרה הפומפוזית של רה"מ בנימין נתניהו, על הקצבת 80 מיליארד שקל לטיפול בנזקי הקורונה. כבר בעת ההצהרה ההיא צרחתי על כיפוש: "שמעת אותו? הבנאדם משקר באותה טבעיות כמו שהוא נושם. אם יעשו לשקר הזה בדיקת חמצן בדם, יגלו שהשקר יחיה 200 שנה".

אבל אז הייתה בהלה באוויר, וכיפוש כל הזמן חששה שאני בדרך לאובדן שפיות שאף פעם לא הייתה לי. "מאמי, רוצה תה עם נענע ושִיבָּה?", היא הגיבה, "אני לא רוצה שתראה חדשות, בוא נראה סרט או נטפליקס. אפילו סרט אלימות לא אכפת לי. רק לא חדשות". אבל ביבי אמר, באמשלי, רק שאף אחד לא יודע איך חולק הכסף. זה סוד כמוס לפרה ולסוס.

עוד אחד שלא האמין הוא רון חולדאי, ראש העירייה של תל אביב. חולדאי לא פראייר, הוא יודע שהתושבים התרגלו לעריצותו, ועכשיו בקורונה אין להם כוח לריב, כי הם שבורים. אז העירייה בראשותו שכחה כמובן שהיא עובדת אצל התושבים, ולא להפך. הג'מעה שלו התחילה בהד־סטרט להעניש את התושבים שגרים בעיר הלבנה.

רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

איתן שוורץ, "השגריר" של פעם, שמח לעזור לי כדי לברר חלק מעשר המכות שמטיל עלינו חולדאי. אז החל מ־31 במאי ועד ל־9 ביוני נרשמו 704 דוחות על הפרות קורונה, בסכומים שונים מ־200 ועד ל־5,000 שקל; פקחי העירייה מספקים תשואה אדירה על עלות העסקתם: בחודש ממוצע הם כותבים 88 אלף דוחות על עבירות שונות לכאורה על חוקי העזר (רישוי עסקים, סדר ציבורי, חריגות בנייה ועבירות חניה. רק את הדוחות על שרי הכלבה, שרצה עם רצועה בגינה, איתן לא כלל. זה בונוס). אלה שווים ל־4% מתקציב העירייה או 217 מיליון שקל בשנה (נתון לא סופי!). תקציב העירייה אגב הוא 5.480 מיליארד שקל בשנה, הכל מגביית מסים.

משיחות שלי עם כל מיני קומיסרים בעירייה, בחודשיים שבהם היה הציבור בסגר/עוצר נרשמה טראומה סופנית בעירייה, כי נרשמו רק 3,000 דוחות. אז מכיוון שכסף לא מת וחייבים למחוק את הגירעון הזמני ואף ליצור רף שיפור, מעכשיו תהיה אכיפת יתר. אמרתי להם שהם צודקים, שזו אמת לשעתה, וכמו ששרה עדן בן־זקן: "אין פזמון, תרקדו".
# # #
בעיה נוספת היא החמדנות של השלטון. הרי אין מספיק שוטרים כדי לייצר הכנסות. רק 29 אלף שוטרים יש לשר אמיר אוחנה, שליש מהם זה מנגנון. לעומת זאת ברשויות הפיקוח העירוניות והאזוריות יש פקחים כמו זבל אורגני בלתי מתכלה. עכשיו ייתנו להם סמכויות - ואף שימוש בכוח סביר למטרות אכיפה. וואו איזה כיף, הא?

אמיר אוחנה בטקס קבלת פנים לשר לביטחון הפנים (צילום: דוברות המשטרה)
אמיר אוחנה בטקס קבלת פנים לשר לביטחון הפנים (צילום: דוברות המשטרה)

אי לכך ובהתאם לזאת טלפנתי לרן נקש, מאמן אגרוף ואגרוף תאילנדי, כדי להתכונן לקרבות עם הפקחים. הודעתי לו שאני חטייאר כבר, אטי נורא לעומת העבר, הכוח המתפרץ שלי עבר הסתיידות, הג'אב לא משהו, כתף שמאל מנוונת, והאפר־קאט הוא תיאוריה בלבד. שאלתי אותו בכמה אימונים הוא מחזיר אותי לסיבולת שתאפשר לי לחטוף מכות ובעיטות משניים־שלושה פקחים, לפחות.

הוא נחמד נקש, גם עדין, אף שהוא יכול להרוג אדם בנשיפה. אז הוא אמר לי ברכות עדינה: "קוף, אתה סוס מת. אבל אם תבוא אליי למכון ארבע־חמש פעמים בשבוע למשך שנה, תוכל ללכת לאט בזירה במשך 45־30 שניות בלי ליפול ובלי להישען על החבלים. אבל בלי מגע, כן? אתה מבין אותי, נכון?".

נפרדנו בחום ואהבה, והבטחתי לו שאחשוב על זה. תכלס, ניתן לפקחים לפוצץ אותי ממכות, נגיע למיון. מורפיום אני הרי מאוד אוהב, ואני לא צריך להתאמן בשבילו. הגוף זוכר.
# # #
במוצאי שבת שעברה התקיימה בכיכר רבין הפגנה של השמאל־מחבלו־ערבו־נאצי־פלשתינו. הג'מעה ירדה גם לכביש, והמשטרה פירקה כמה מחבריה לגורמים. אחד מהקורבנות היה תומר אפלבאום, צלם עיתונות מ"הארץ", שהעז לתעד את אלימות השוטרים. מיד התכנס הלובי הפאשיסטי באגם הדרעק כדי להוקיע את התעוזה של ארגון הטרור השמאלני, שהניף את דגלי פלסטין בעיר הלבנה. הצטרפו אליהם בלהט כל השליחים הכנועים בטיפשורת. בסדר, התרגלנו למותה של העיתונות המדווחת מין זאמאן.

הפגנת השמאל נגד הסיפוח בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת השמאל נגד הסיפוח בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

היו גם עצורים. הנתון הזה העלה בי שאלות: כמה עצורים היו בשלוש השנים האחרונות בהפגנות החרדים בערים שונות ובכביש 4, וכמה הועמדו לדין. פנינו למשטרת ישראל כדי לקבל את הנתון הפעוט, וזו הייתה תשובת המשטרה של אוחנה: "לא קיימים אצלנו נתונים בפילוח הזה". אם התגובה הזו לא הייתה סיט־דאון־טרג'די, זה בטח היה פאנץ' בסטנד־אפ של לני ברוס זצוק"ל, והוא אף היה נעצר עד תום ההליכים באמריקע.
# # #
החבר סמוצ'קנע מאגם הדרעק לא הרפה השבוע מסערת הבדואים שגונבים מכל הבא ליד בנגב, וזעק "למה לא יורים בהם?". אפשר להבין את זעמו בגלל איומים ישירים של עבריינים בדואים על מפקדים וחיילים בצה"ל. אבל חוק הוא חוק, אדון סמוצ'קנע. למה לא דרשת מסא"ל איוב כיוף, מג"ד גדס"ר גולני, לירות בעבריינים ביצהר ששברו את אפו? הם לא עשו תנועות מאיימות כמו הבדואים. הם תקפו אותו, ואף על פי שהוא דרוזי, כנראה עראבר בזוי לאמונתך, הוא לבש מדים ופיקד על כוח צה"ל!

ועוד משהו מאדון סמוצ'קנע: מדוע לא צרחת על כוח מג"ב שבקבוק תבערה הושלך על מכוניתם בידי העבריינים ביצהר? מדוע הם לא ירו בתגובה? אולי כי יש אצלנו חוקים שונים ליידעלך עבריינים ולבדואים עבריינים. אמיר איבגי, לטעמי שליח של חסידי האדון סמוצ'קנע, צרח על נצ"מ במשטרה בשידור שלו בגללי־צה"ל: "מדוע לא מטפלים בבדואים?", וקצין המשטרה לא איבד עשתונות. אני דווקא כמעט כן.

המפגע הציבורי של גללי־צה"ל, שממומן בידי הציבור בחוק מיוחד ביותר מ־40 מיליון שקל בשנה, מגויס רק לאג'נדות שוליות של המגישים בתחנה. ברדוגו המקופל תמידית קורא לאבי ניסנקורן "הפקיד מההסתדרות". לאהובו ביבי הוא לעולם לא יקרא סוכן הרהיטים, כי אסור. אולי נתן אשל לא מרשה. ברדוגו הוא שלוח של בלפור והוא שמנהל את הקרבות של ביבי בגללי־צה"ל, תוך כדי התעללות ביריביו הפוליטיים.

הלאה: רזי ברקאי, שהיה שותף עם העורכת שלו, נורית קנטי, להאזנת סתר למכשירים סלולריים של עו"ד אפי נוה, מטיף לציבור כל בוקר. חבל שהוא לא מטיף על הקשר עם הדס שטייף, שהורשעה לפני כ-20 שנה בעבירות בתחום האזנות הסתר, ופעלה לכאורה להענקת חסינות מפני העמדה לדין לו ולעורכת.

רזי ברקאי (צילום: פלאש 90)
רזי ברקאי (צילום: פלאש 90)

בנוסף, בגללי־צה"ל משרתים חיילים, אנשי קבע ואזרחים עובדי צה"ל, וברדוגו נוזף בהם בשידור על דעותיהם ודיווחיהם. וזה קורה ביחידה צבאית, אצל רמטכ"ל שמצהיר שמה שאינו לוחם, מיותר בתקופה זו בגלל קשיים תקציביים. אז מדוע משרד הביטחון לא מוכר את התחנה ליזם פרטי? מדוע ממשיכים להחזיק שם מעל 200 מועסקים על חשבון הציבור? לא חבל על הכסף שלנו? 40 מיליון שקל זה סכום יפה לסייע בו לתעשיית הבידור שמתה קלינית. אבל אין בבידור מאכערים שעובדים אצל ביבי ושטייף, אולי זו הבעיה, אבל היא גם הפתרון.
# # #
אני מכור לסברה שלפיה אם יש יידעל'ה בסביבה, יש חשד לשחיתות. והנה המנה היומית הגיעה עם פרסום דוח מבקר בחברת נת"ע, שאמורה לבנות לנו את הרכבת הקלה. הדגש על "אמורה". אז הקו האדום (יש הרבה צבעים, זה לא משנה) שאמור היה להיפתח בסוף השנה, נדחה לסוף השנה הבאה, כמו בכריזה בנתב"ג של העולם הישן, בכל דחיית טיסה: לא סופי.

בדוח של 114 עמודים חושף מבקר החברה, קובי נבון, שהקו ייפתח מתישהו ב־2023, שוב לא סופי. העייסק גם התייקר ב־100 מיליון שקל, לא סופי. תקציב הקו הוא 16.7 מיליארד שקל, לא כולל חריגות, ויהיו קצת הרבה, אפעס.

אבל השוס בסיפור הוא שהמדינ'ע שלנו צריכה להוציא מכרזים לעוד שני קווים ב־15 מיליארד - ועוד פרויקט קטן של מטרו בעלות צנועה של מאות מיליארדים. איזה כיף, איזה חגיגות על כספי ציבור.
# # #
בכל החודש האחרון שמרו הספורטאים בכדורגל ובכדורסל על שגרת בידוד. הם התלוננו, גם בצדק, לפי הקרחנה שמתנהלת כאן בשגרת קורונה. אבל חלקם, הזרים בעיקר, הם מיליונרים - לא מיליארדרים. אז הם לא "עדיפויים" אצל פרופ' איתמר גרוטו.

טדי שגיא, הוא מיליארדר. וקפצה לו פתאום, ממש ללא התראה מוקדמת, הזמנה למסיבה חגיגית. הוא פנה ל"ברסי" כדי לקבל פטור מבידוד, קיבל ברקס. אז הוא פנה לגרוטו, וזכה לתשובה: "מאשר, איתמר". אז שגיא בא לכאן במטוסו הפרטי לקוויקי מקפריסין, ללא בידוד של שבועיים כנדרש. הלו, זה לא עמך, זה מיליארדר. אז עכשיו פרופ' גרוטו קרוב לסיום הטקס במשרד הבריאות. אם כי ייתכן שהוא יגיד שהוא טעה בשיקול דעת. ומודה ועוזב ירוחם, כי הרי במיליארדרים עסקינן, ואולי יום אחד נעבוד אצלם, או אצל חבר שלהם, לך תדע. בקיצור, כמו ששר לאונרד כהן המנוח: כולם יודעים שהעסקה רקובה.

קיבל אישור מגרוטו. טדי שגיא  (צילום: יונתן בלום)
קיבל אישור מגרוטו. טדי שגיא (צילום: יונתן בלום)

כן, ככה זה אצלנו באומת היידעלך. היכן שתזרוק חכה, תפגוש עוול כלפי הציבור של ישראל הראשונה, השנייה ומה שביניהן. וכל החולירות יסבירו לנו מהי אמת לשעתה.

נ"ב
נקרתה בדרכי הפתלתלה הודעה של הגר"ד (איך מקבלים כזה כינוי? גם אני רוצה. ומי זה בכלל?) לאו ושרת התפוצות עומר ינקלביץ' על פעולה משותפת למען חיבור יהודי התפוצות לישראל. ינקלביץ' אמרה שזו "נקודת מבחן היסטורית לערבות ההדדית היהודית".

מה זו החארטה הזו, גברת? לדאוג לעובדי תעשיית הבידור - רק 120 אלף מפרנסים - זו לא ערבות הדדית יהודית? כמה עולה החארטה הזו של משרדך המטופש? ואם את חותמת על ערבות יהודית בכספי משלם המסים, מה עושה שרת הקליטה והעלייה, פנינה תמנו־שאטה? היא חותמת רק על ערבויות יהודי אפריקה, ואת חותמת על ערבויות ליידעלך יהודים טובים ולבנים מאמריקע ומאירופה? מה נסגר איתך, ינקלביץ'? יאללה גזגזי, תדאגי לישראלים, ושטראמפ ידאג לג'מעה שלך. אין כסף כאן בכתריאליבקה, קיבינימט. א־י־ן!!