איך שלא יסתיימו הדיונים בסוגיית הסיפוח, איזו החלטה שלא תתקבל בשאלת החלת הריבונות של ישראל בשטחים הנידונים, איזה היקף גיאוגרפי שלא יהיה לסיפוח ואיזו פשרה שלא תושג - בעצם יוזמתו להעלות ולהציב את נושא הסיפוח למרכז השיח הציבורי ולראש סולם העדיפויות המדיני של ישראל ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח תיבת פנדורה, שכבר גרמה לצרות בתחום יחסי ישראל ומעצמות ידידותיות, חשפה את ישראל כמדינה שמתכוננת ביודעים למהלך המוגדר בבירות מרכזיות כהפרה של החוק הבינלאומי. חמור מזה, היא  צופנת  אי נעימויות ובעיות בערוץ היחסים עם הבית הלבן, שניתן כבר לזהות ולהרגיש.

מי שמעצבן היום את הבית הלבן הוא מי שמתפאר ומתהדר בידידותו עם הנשיא טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו. מי שמזעזע ומערער היום את מעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית, הוא מי שאוהב ונוהג להתגאות כמדינאי הישראלי שחיזק והאדיר את נוכחותה של ישראל בבירות ובמוקדי ההשפעה בעולם, ראש הממשלה נתניהו.           

"להתנהל ולהתנהג מול וכלפי נשיא ידידותי לישראל כמו טראמפ, צריך יותר זהירות, נדרשת יותר תבונה והכרחית התאפקות ושליטהעצמית ממה שנתניהו מוכיח באחרונה", אמר בשיחה עמו בכיר יהודי ידוע ומוערך, המזוהה דוקא כאחד מדוברי הימין בקהילה. "ואני לא רוצה להזכיר איך הנשיא טראמפ מגיב למי שמרגיז ומסבך אותו". כמעט אותן מלים עולות בשיחות עם בכירים יהודים בתגובותיהם לדיווחים מישראל על מה שנראה להם כהכנות להחלטה על סיפוח.   

ראשית, העיתוי. מבחינה אמריקאית ומנקודת מבט של הבית הלבן לא יכול להיות עיתוי גרוע יותר, כל כך לא מתאים ומציק להעניק דווקא עכשיו אקטואליות והדגשת דחיפות לנושא שהוא שלב, חלק ודרגה בתוכנית שלום כללית. בהציבו את ביצוע שלב הסיפוח כשאיפת חייו, במרכז של  פולמוס ציבורי בישראל וכמהלך שכבר הניב גינויים לישראל, ראש הממשלה ביזה, הנמיך והלעיג תוכנית שטראמפ כל כך גאה בה כ"עסקת המאה".     

הנשיא טראמפ שקוע וטובע בפרק הזמן הקשה, המציק והמאיים שהוא חווה מאז נכנס לבית הלבן. כשנחשף כמי שלא מתאים לכהונה בהתנהלות כושלת מול צפון קוריאה, מול איראן, מול סין, אזרחי ארה"ב לא נחרדו ולא חששו משום שינוי בחייהם. מגיפת הקורונה חשפה את אי התאמתו של טראמפ  לכהונה כסכנה, כאיום מוחשי לחייהם ולמצבם הכלכלי. לפי דיווחים באמצעי התקשורת בארה"ב, הנשיא בפאניקה, מבוהל ומבועת מההשלכות של תוצאות מגיפת הקורונה על סיכוייו להיבחר בנובמבר לתקופת כהונה שנייה. מה שקורה או יקרה באיזור מרוחק במזרח התיכון ששמו בקעת הירדן, מעניין את הנשיא ואת סביבתו פחות מהשלג דאשתקד.

בכירים יהודים בניו יורק משתוממים איך זה שראש הממשלה נתניהו איננו מעודכן או מתעלם מהעובדה שחתנו של הנשיא ג'ארד קושנר, אדריכל תוכנית השלום, מתנגד ושולל מהלך חד צדדי כסיפוח. לדבריהם, קושנר מתואם ומקושר עם הסעודים ועם מנהיגי מדינות המפרץ הפרסי, שמזינים את התנגדותו לסיפוח.