בוקר טוב לך, אדון רזי ברקאי. כפי שהודעת לציבור הקוראים של "מעריב" ביום שישי שעבר (19 ביוני 2020), "קופמן ואני מחזיקים בתעודת עיתונאי. אנחנו לא באותו מקצוע". כן, אתה צודק: אתה מחזיק בתעודת עיתונאי, אבל אתה - לדעתי - כבר הרבה שנים רק מאכער, קטן. כשקראתי את הפמפלט הילדותי שכתבת, נתקפתי בדז'ה וו לאריק איינשטיין זצוק"ל, ולשיר ההוא על "עיתונאי קטן שלי". לטעמי, השיר הזה כאילו נכתב עליך. ועכשיו לעובדות, נתון ומציאות שכנראה אינך מכיר, אבל אני - שצעיר ממך בעשור - מוכן לספק לך את השירות.

אתה טוען שהתחנה שבה אתה עובד "מממנת את עצמה בעזרת חסויות ותשדירים". זה שקר חמור, אדון רזי! ההכנסות של גללי צה"ל (כן, כך אני מכנה את התחנה) מתשדירים וחסויות מהוות רק 12% (שנים־עשר אחוזים) מתקציב היחידה, לפי נתוני משרד הביטחון. אומנם טענת שאיני בודק מה שאני מפרסם, אבל זה הנתון - והוא בדוק עם גורמים במערכת הביטחון, ואל תאמין לתגובה הרשמית שמופיעה בסיום הטור הזה. יש לי גם את הסכום המדויק בשקלים, אבל התבקשתי שלא לפרסמו. נעתרתי לבקשה.

הלאה. ביחידה הצבאית המפוארת שבסיסה הסודי הוא ביפו, משרתים כ־160 חיילים בשירות סדיר. זה מספר קרוב למדויק, כי אסור לפרסם נתון מדויק. החיילים משרתים בתפקידי מנהלה שונים (שלא אפרט, רק אם תדרוש ממני), מפיקים, עורכים, כתבים, טכנאים. בנוסף יש אזרחים עובדי צה"ל בתפקידים שונים, כולל הגשה. האם אתה יודע מהי עלות חייל/ת סדיר/ה בצה"ל בשלוש שנות שירות? כנראה שלא. אני יודע, אבל אסור לפרסם. לידיעתך: כמות האנשים הכוללת בגללי צה"ל, גדולה יותר מכמות העובדים ב־17 תחנות השידור האזוריות!

הלאה. בסיס היחידה ביפו אינו בבעלות גללי צה"ל, הוא עולה לציבור הישראלי כסף, כל יום. גם הסניף בירושלים כרוך בעלויות כספיות. עוד הלאה. בתחנה מועסקת הגברת הדס שטייף. לפני כ־20 שנה הגברת שטייף הורשעה בבית משפט, בעבירות של סיוע להאזנת סתר לספ"כ של משטרת ישראל, בצוותא חדא עם טכנאי/כתב לשעבר בשם יריב בן יהודה. האם שמעת בחייך שכתבלב שעסק בהאזנות סתר לסגל הפיקוד של משטרה בכל מקום בעולם, המשיך לעסוק בתפקידו באותו מקום עבודה שבו ביצע את העבירה? אני בשליפה מהמותן מכיר רק מקרה אחד דומה, רק שאינו בתחום התקשורת: אריה־גאנעב־זכאי־צדיק־תמיד, שחזר למקום הפשע במשרד הפנים. זו יופי של דוגמה, וגם אתה תודה שגם אותך ההקבלה מצחיקה.

בעיניי, גללי צה"ל היא מקום מסואב, שמנוהל בידי מאכערים של רה"מ בנימין נתניהו. הנה רק לאחרונה מונה לתפקיד רמ"ח אקטואליה, אמיר איבגי, מקורבו של גבי קדוש. הנ"ל היה ראש עיריית אילת, פעיל ליכוד, קבלן קולות ובעיקר ביביסט. אז הכיבוש הצליח. אגב, זה לא רק קטע של הימין, גם לפני עשרות שנים, בתקופת שלטון מפא"י, קיבלו מקורבים של מקורבים ג'ובים בתחנה. אתה ואני מכירים אותם.

רזי ברקאי (צילום: פלאש 90)
רזי ברקאי (צילום: פלאש 90)

גללי צה"ל היא היחידה הצבאית המיותרת ביותר בצה"ל. יותר מדי רמטכ"לים דרשו להסיר את האחריות הפיקודית והניהולית מהמפגע הזה: אהוד ברק, גבי אשכנזי, בני גנץ והרמטכ"ל הנוכחי, רא"ל אביב כוכבי, נמנים עמם. רק ביום שני האחרון פורסם בחדשות 12, שרא"ל כוכבי ביקש משר הביטחון גנץ "לסגור או לאזרח" את התחנה. כוכבי הסביר כי הוא מוצא את עצמו עסוק יותר מדי פעמים בדברור נושאים הקשורים לתחנה, ודרש לשים לזה סוף.

למה התכוון הרמטכ"ל? באילו נושאים הוא נאלץ לדברר את היחידה המיותרת? יכול להיות שהפצ"ר, אלוף שרון אפק, עדכן את מפקדו בסוגיית "אנחנו עומדים מאחורי החשיפות שלנו סביב מעלליו של אפי נוה", כפי שטענת בפתשגן שדרשת לפרסם כאן ב־19 ביוני? הייתכן דבר כזה? או שאולי שלחו לרמטכ"ל הקלטה של ברדוגו, מסביר לשלונסקי שלגנץ אין שום אמירה על גללי צה"ל. ברדוגו אולי יודע מה הוא אומר. בשנים האחרונות נראה שהוא כבש את התחנה ללא אבידות, רק כדי לתת שירות יומי לביבי, ולהיות הספונג'אדור הראשי בגללי צה"ל.

רזי, אני משוכנע שיש לך השגות מדוע כועס הרמטכ"ל על היחידה ההזויה הזו. בינינו, חלטורה זה יופי, רק כדאי שהיא תתובל במעט אמינות והיצמדות לפרטים לפני שמנסחים תגובה לעיתון.

מתישהו ב־2012 הוקם תא בשם "תא העיתונאיות". אחת מהמייסדות הייתה הדס שטייף. תא הטרור הזה סימן קורבנות ראויים לטעמן של החברות בו, בין השאר: עמנואל רוזן, שרון גל, אייל גולן וירון ברלד. אף אחד מהם לא הגיע לבית משפט, אבל הדס שטייף עשתה להם משפטי שדה בגללי צה"ל. אף אחד לא עצר אותה, היא עשתה בתחנה כבשלה. נורית קנטי, מ"דבר העורכת" בתוכניתך, אמרה בראיון שגם אם לא בוצעו עבירות פליליות חייבים להתייחס למוסר. כן, עוד נגיע למוסר בהמשך.

ב־2014 כתב הפרשן המשפטי של "גלובס" יובל יועז: "דפוס הפעולה של תא העיתונאיות, מזכיר יחידת חיסול מקצועית". ואכן, נראה שגללי צה"ל יצאה אז למסע של חיסול עיתונאים ושדרים, בין השאר ברדיו 103, תחנה שאני עובד בה. זו תחנת רדיו בבעלות פרטית, שהכנסתה תלויה אך ורק בפרסומות. אין משרד הביטחון וצה"ל מאחוריה, והיא באמת מייצרת כסף מפרסומות, חסויות ותשדירים. יתרה מזאת, התחנה הזו, כמו כל התחנות האזוריות, משלמת אחוזים מהכנסותיה לרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה. למה? כי זה החוק. מנגד, גללי צה"ל עולה לציבור משלמי המסים טונות של כסף, ועוד בצבא שמחפש כל יום היכן לקצץ כדי להצטייד.

אז כאמור, הדס שטייף יצאה למסע ציד אחרי שדרים ב־103. מנתן זהבי היא חטפה ברקס לגבות. בית משפט קבע שהיא הוציאה את דיבתו ופרסמה לשון הרע ב־13 פרסומים שונים על עבירות מין שלטענתה ביצע לפני 25־40 שנה, אולי יותר. בית המשפט קבע שעליה לפצותו ב־30 אלף שקל לכל פרסום, ובסך הכל 390 אלף שקל, פיצוי די נדיר בתביעות אזרחיות מסוג זה. משרד הביטחון והמדינה מימנו את ההגנה המשפטית על הדס שטייף, וגם את הפיצוי שהוטל עליה. היא ערערה למחוזי, טרם ניתן פסק דין. ואני שואל: האם את הסכומים האלה השיגה גללי צה"ל בחסויות ותשדירים?

הדס שטייף (צילום: אבשלום ששוני)
הדס שטייף (צילום: אבשלום ששוני)

בואו נגיע למנה העיקרית, כי הרי לשם כך התכנסנו כאן כולנו. בפמפלט התגובה, רזי, אתה טוען בלהט רב נגד ההתבטאות שלי "רזי ברקאי היה שותף עם נורית קנטי, להאזנת סתר". אז בוא ואפרט לקוראים:

בפגישה של הדס שטייף עם שני חוקרים בדרגות סנ"צ ורפ"ק בהתאמה, שהתקיימה ב־10 בינואר 2019, היא העידה בעדות פתוחה - אחרי שהפינגווינים ארגנו עבורה חסינות מפני הפללה עצמית - כי "לא ידעתי מה יש בטלפונים שקיבלתי מחני נוה (אז רעייתו של אפי נוה), עד שיולי רוזנברג (חוקר פרטי) הצליח לפרוץ שני מכשירים סלולריים. נדהמנו מעוצמת החומר שהיה בהם. נפגשתי עם שמעון אלקבץ (מפקד גללי צה"ל), וסיפרתי לו מה יש בתחקיר שלי. אלקבץ אמר שאפשר לטעון שגנבתי את המכשירים, או שגנבו אותם, וזה מעמיד אותנו בפני בעיה". בראיון למוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" טען אלקבץ כי אינו יודע איך הושג המידע מהטלפונים. הוא כנראה התרשם שהמידע נפל להדס שטייף כמן מהשמיים. המפקד, שהוא גם העורך הראשי, לא יודע...

בהמשך עדותה מספרת הדס שטייף לחוקרים על פגישה רבת משתתפים, בנוכחות אלקבץ, ברקאי וקנטי. בפגישה סוכם כי התחקיר ישודר בתוכניתך, רזי. אנחנו סגורים על זה, או שהדס שטייף שיקרה בעדותה? "כל המעורבים בגל"צ, אני מוכרחה לומר: ברקאי, קנטי, אילאיל שחר (אז רמ"ח אקטואליה) ואלקבץ, מודעים לכך שהחומרים הגיעו מחני נוה (אני מזכיר לכם: הטלפונים אינם שלה, והיא גם עו"ד בעצמה ומודעת להשלכות החוקיות). אחרי הייעוץ המשפטי, אלקבץ והיועמ"ש עזבו את החדר, וקבענו פגישת עבודה אצל ברקאי בבית, עם כל החומרים. בפגישה נכחו ברקאי, קנטי ושחר".

הייתכן שלא ידעתם שמדובר בעבירה על חוק האזנת סתר, שאוסר "האזנה לשיחות ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה"? אבל כן ידעת שאין לך, ולא הייתה לך ולמשתתפים בפגישה הזו הסכמה של בעלי השיחה. אגב, באחת מהעדויות של הדס שטייף מול חוקרי המשטרה, היא הודתה שאסור לה להשתמש בחומרים - ושלא תוכלו לשדר אותם. אמה־מה, זה לא מנע ממך להודיע למאזינים לתוכניתך: "אנחנו נוכל להשמיע לכם את הדברים, בקולותיהם של האנשים, לא בקולנו, אלא בקולותיהם של האנשים".

כאן אני והקוראים צריכים הסבר איך שחיתם בחומר שהושג באמצעות פריצה, כשגם אתה וגם העורכת שלך ידעתם שמדובר בהאזנת סתר במקרה הטוב ובפריצה במקרה הרע, ועדיין אתה כותב לקוראי "מעריב" שפרסמתי עליכם "צרור שקרים". אפי נוה הוא אדם בזוי בעיניי, וייתכן שבית המשפט ימצא שהוא אשם בכל הסעיפים בכתבי האישום נגדו. אבל ממתי כתבלב פורץ טלפונים כדי להשיג מידע שהוא אינו יודע את טיבו ומהותו לפני הפריצה? היית מוכן שסקופ דומה יגיע גם מהסלולרי שלך?

גלי צה''ל (צילום: אלוני מור)
גלי צה''ל (צילום: אלוני מור)

האמת היא שהייתי עדין איתכם לפני שבועיים. אינכם יודעים גבולות. אתם בזים לחוק, ומתייחסים אליו כאל המלצה בלתי מחייבת. האם זו הדרך שבה אתם מחנכים בצה"ל את הדור הבא בטיפשורת? האם הם יתחילו לדבר כמו הדס שטייף ויכריזו "גביתי עדויות"? הלו, אתם לא גובים עדויות, אף אחד מכם אינו שוטר, חוקר, פרקליט מלווה בפרקליטות. אתם, כמו כולנו, רק פועלי ייצור בסחלה־טיפשורת. מי שמכם בכלל? ביצעתם עבירה פלילית, ואחרי זה ייללתם וייבבתם בכל מקום, באמצעות לובי טיפשורתי, כדי שפרקליטות המדינה תיתן לכם גיבוי משפטי.

פלא שהרמטכ"ל הנוכחי והרמטכ"לים בעבר מואסים בכם? אתם אזרחים עובדי צה"ל, והרי בשום יחידה צבאית, אזרח עובד צה"ל אינו מבצע עבירה פלילית ועוד דורש מהמפקד שלו - שהוא שותף לעבירה - לארגן בשבילו הגנה משפטית. עוד לא סיימנו. "מעולם לא ביקשנו מהדס או ממישהו לארגן לנו חסינות מפני העמדה לדין", כתבת, רזי. פה אתה צודק, טעיתי טעות קולמוס במינוח. דרשתם וקיבלתם חסינות מפני הפללה עצמית, כי הייתם שותפים לביצוע עבירה פלילית. איך אני יודע? כי אני סמרטוטן ותיק ומיומן שמצליב מידעים - בלי לעבור על חוק האזנות סתר - וקיבלתי את כל האישורים, כולל ממשרד הביטחון.

הלאה. "כך הוא (התכוונת אליי) מרוויח את לחמו העיתונאי במקומות שעדיין לא נזרק מהם", כתבת. נכון, שנינו קשישים. אני מרוויח את לחמי בסחלה־טיפשורת כבר 39 שנים ו־26 יום, רוב מוחלט מהזמן בגופי תקשורת פרטיים. אתה יכול לספר לי מאלו מקומות עבודה "נזרקתי"? כי אני אשמח לדעת, ויותר אשמח לדעת את הסיבות שבעטיין "נזרקתי". אתה הרי יודע, כי כתבת את זה. יעשה לי טוף לגלות על עצמי דברים. תעשה קצת עבודה. יש לך מספיק זמן לנבור ולהביא "עדויות", כפי שהדס שטייף נוהגת להתבטא, גם בתוכניות שלך.

טוף, הגענו לדיז'סטיף. לפני פרידה, הרי החדשות ועיקרן תחילה. אתה ואני מחזיקים בתעודת עיתונאי ממשלתית. אבל אנחנו לא באותו מקצוע. אני סתם בנאדם, פועל ייצור, שנפלה בחלקו הזכות לדבר כל יום למיקרופון - בלי לפרוץ לטלפונים של אנשים, כדי לאסוף מידע. רק בריאות, ובשורות טובות. כמו הטקסט הזה, למשל.

נ.ב.

אף על פי שמדובר בטור דעה ואיני מחויב בבקשת תגובה, עשיתי את המאמץ הזה. שלחתי רשימה של שאלות לדובר צה"ל ולדוברות משרד הביטחון. שאלתי על תקציב התחנה, על עלויות המשפטים שמתנהלים, העבירות לכאורה שבוצעו בפרשת אפי נוה ועוד. ביקשתי גם התייחסות לדברים שיוחסו לרמטכ"ל באשר לעתידה של התחנה.

דו"צ הסתפק בתשובה לקונית: "לא נתייחס לנאמר בשיחות סגורות בין שר הביטחון לרמטכ"ל".

ממשרד הביטחון העבירו את התגובה הבאה: "תקציב גלי צה"ל מבוסס בעיקרו על הכנסות מחסויות ותשדירי שירות. ככלל, עובדי מדינה ובהם עובדי מערכת הביטחון ועובדי גל"צ מיוצגים על ידי פרקליטות המדינה בהליכים משפטיים אזרחיים המוגשים נגדם עקב עבודתם. היות והנושאים שאתה עוסק בהם מצויים בהליכים משפטיים, אין באפשרותנו להרחיב מעבר לכך".

[email protected]