כמי שהציב את עצמו בזירה הבינלאומית וביצר מעמד של מי שמוביל את המאבק נגד התגרענות איראן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ספג אתמול מהלומה קשה במועצת הביטחון. הדיון התנהל בתגובה ליוזמה אמריקאית להאריך את תוקפו של האמברגו על נשק נגד איראן שתוקפו פג באוקטובר. מלבד נאומו של שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו, שהיה תקיף וחריף נגד איראן – תוכן הנאומים נשמע, הדהד וחשף את איראן כמדינה נורמטיבית, שמתנהגת קצת לא יפה, ראויה לנזיפה, אבל אין מה לחשוש ממנה. בסך הכל היא בסדר.

ראש הממשלה נתניהו טרוד ועסוק בשאלת הסיפוח. כן לספח, עכשיו או לדחות, כמה, מתי, איך? מבחינתה של ישראל, את הדיון במועצת הבטחון אתמול אפשר להגדיר ולפרש כמהלך שהסיר והרחיק מאיראן את התדמית של איום וסכנה לשלום באיזור ובעולם. לאוזניים ישראליות הפירוש הוא, המועצה סיפחה את איראן למשפחת העמים. "איראן הצטיירה בדיון כילד בכיתה שננזף על ידי המורה אבל הוחזר מהפינה לכסא שלו בכיתה", אמר בשיחה עמו דיפלומט מערבי ותיק ומוערך בניו יורק.  

המסר המרכזי שעלה מהדיון וקרוב לודאי שישפיע, יקבע וייעגן את תוקפו של ההסכם לשנים הבאות נכלל בנאומה של תת-המזכ'ל לעניינים פוליטיים ולבניית שלום, רוזמרי ד'קארלו (rosemary dicarlo), ואי אפשר לפרש אחרת את דבריה: "הסכם הגרעין עם איראן הוא עדיין הדרך הטובה ביותר להבטיח שלום". לדבריה, "האו"ם מצטער על כך שעתיד הסכם גרעין עם איראן מעורר חששות (is in doubt) אבל אף על פי כן, לנוכח האתגרים הקיימים כיום, הסכם הגרעין עם איראן (בלשון האו'ם jcpoa), שהוא ציון דרך חשוב, הוא הדרך הטובה והיחידה להבטיח שתוכנית הגרעינית של איראן מתנהלת ומתקדמת בנתיב שוחר שלום". בכירת האו"ם ציינה כי "הארגון מודאג מכך שבתגובה להסתלקותה של ארה"ב מהסכם הגרעין, איראן עקפה מגבלות בתחום העשרת אורניום". 

היא פנתה לאיראן ודרשה "שתשוב לציות מלא של סעיפי ההסכם". בנאומה היא גם סיפרה שמזכירות האו''ם קיבלה מידע מאוסטרליה, מישראל ומערב הסעודית שאיראן העבירה נשק וחומרי לחימה. "אנחנו נחזור למועצה בנושא הזה", הבטיחה. אבל מה שייזכר מהדיון אתמול הוא המסר שביטא ויתפרש כהשקפתה של מועצת הבטחון, שאיראן היא מדינה שבהתנהגותה מבטיחה שלום. אם בשורה כזאת אין פירושה סיפוחה של איראן לקהילה הבינלאומית – מה איראן צריכה  עוד? וסליחה על שאלה נוספת, האם סיפוח ישראלי של 30 אחוז מהגדה המערבית הוא התשובה של ראש הממשלה נתניהו למהלךשל מועצת הבטחון?

שר החוץ מייק פומפאו ראוי לכל שבח. נאומו אתמול היה הגינוי החריף והתקיף נגד איראן שנשמע במרכז הארגון מזה זמן רב. "המשטר באיראן הוא משטר הטרור המתועב, הבזוי ושפל בעולם", הצהיר פומפאו. "אל תקשיבו רק לי או לארה"ב... הקשיבו לישראל, לארצות המפרץ הפרסי ולמדינות במזרח התיכון, הן מדברות בקול אחד והן החשופות ביותר לחמסנות של איראן". פומפאו דחק והתריע בחברות המועצה: "האריכו את האמברגו לנשק". בהתחשב במעמדו של הנשיא דונלד טראמפ  במרכז הארגון העולמי, ספק רב אם ההתרעה של פומפאו תשיג את מטרתה.