הנשיא דונלד טראמפ במאבק על הישרדותו הפוליטית. זה נראה לא טוב. אפילו גרוע. אבל יש לו עדיין סיכוי לשפר את מצבו ולצאת מהבחירות כמנצח. ג'ו ביידן, המועמד הדמוקרטי הכמעט בטוח לנשיאות נראה טוב ואפילו מצוין במסלול לניצחון בבחירות. אבל ממתינים לביידן מטעני צד, והפוטנציאל להפסד קיים. זהו הסיכום שהצטייר השבוע בזירת ההתמודדות לנשיאות בארה"ב, פחות מחמישה חודשים ליום הבחירות בנובמבר.

"פעילים רפובליקנים בכירים מעריכים שטראמפ עשוי לפרוש מהמרוץ לנשיאות אם לא יצליח להשתקם בסקרים", דיווח השבוע ערוץ החדשות פוקס ניוז. גם אם ההערכות של הבכירים הרפובליקנים יתבררו כמופרזות, עצם פרסומן, ועוד בערוץ האהוב על הנשיא, הבהירו שמצבו מצטייר גם בסביבתו הקרובה כנואש.

סקרי דעת קהל שפורסמו לאחרונה באמצעי התקשורת האמריקאיים העלו באופן ברור וחד־משמעי עדיפות לביידן בשיעורי התמיכה והאהדה על פני טראמפ. ביידן צבר 50% תמיכה ואילו הנשיא המכהן 36%.

חמורה יותר מבחינתו של טראמפ היא התוצאה שעלתה בסקר משותף ל"ניו יורק טיימס" ולמכון סיינה קולג', שלפיה הנשיא המכהן מפסיד לביידן בשש המדינות המתנדנדות שבהן ניצח ב־2016. בלי תמיכה של מישיגן, פנסילבניה, וויסקונסין, אריזונה, פלורידה וקרוליינה הצפונית, מועמד לנשיאות לא יכול לקבל רוב בגוף האלקטורלי הקובע את המנצח בבחירות לנשיאות.

דונלד טראמפ. הקסם פג? (צילום: AFP)
דונלד טראמפ. הקסם פג? (צילום: AFP)

מהסקרים עולה גם שביידן זוכה לתמיכה בקרב קבוצות וחוגים שנחשבו עד כה לבסיסי התמיכה בטראמפ. אחוזי התמיכה במועמד הדמוקרטי גבוהים יותר בקרב נשים ומצביעים לא לבנים. "הוא הצליח לחדור לקבוצות רפובליקניות שנטשו את טראמפ בעקבות תגובותיו הבלתי אפקטיביות למגיפת הקורונה והתנהלותו לאחר גלי המחאה בעקבות הרצח של ג'ורג' פלויד", דיווח ה"ניו יורק טיימס" בכתבת תחקיר ארוכה שפורסמה בשבוע שעבר. אבל באותו יום שבו התפרסמה כתבת התחקיר, פורסמו תוצאות בלתי רשמיות של הבחירות המוקדמות במפלגה הדמוקרטית בניו יורק, שמתוכן בלטה תוצאה שאיננה מבשרת טובות לביידן, בלשון המעטה.

התוצאות הראו הישגים לאגף השמאל הפרוגרסיבי, שנציגו המוכר ברני סנדרס הובס ונטש את המרוץ למועמדות המפלגה לנשיאות. בפריימריז שהתקיימו ביום שלישי ניצחה חברת הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו־קורטז, דמות שנויה במחלוקת, שהצהרות קולניות נגד הממסד והופעות מתגרות בקונגרס הפכו אותה לחביבת אמצעי התקשורת.

אוקסיו־קורטז וחברות הקונגרס אילהאן עומאר המוסלמית ורשידה טליב הפלסטינית מובילות את קבוצת השמאל הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית, שאחד ממאפייניה היא עוינות גלויה לישראל. בפריימריז בניו יורק הובס באופן משפיל חבר הקונגרס היהודי הוותיק אליוט אנגל. גבר עליו ג'מאל וומאן, המזוהה כשייך לאגף השמאלני־פרוגרסיבי.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

אם תוצאות הפריימריז בניו יורק יהיו סימן להתחזקות האגף השמאלי־פרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית והיא תבוא לידי ביטוי גם במדינות אחרות - ביידן יהיה בצרות. הוא עצמו ידוע כמי שמסתייג מההשקפות החברתיות הקיצוניות של האגף, וכמוהו חושבים בכירים נוספים בצמרת הדמוקרטית, כולל יושבת ראש הקונגרס ננסי פלוסי.

אולם תהיה זו טעות לייחס לאגף הזה איום על התמיכה המסורתית בישראל, זו שמעוגנת בלב המפלגה הדמוקרטית. היוזמה של ברני סנדרס ואוקסיו־קורטז להפסיק את הסיוע האמריקאי לישראל בתגובה לביצוע החלטת הסיפוח לא עוררה דאגה בקרב בכירים יהודים. "אין עוד פוליטיקאי שאהדתו ליהודים ותמיכתו בישראל כה אמיתיים וכנים כמו ג'ו ביידן", אמר סימור רייך, לשעבר יו"ר ועידת הנשיאים. "ביידן הגן על האינטרסים של ישראל עוד כשטראמפ לא היה מודע לקיומה", אמר בכיר אחר.

אבל התחזקות האגף עלולה להפריע לביידן במסלול לניצחון ובאותה מידה לסייע לטראמפ למצוא פרצה להיחלץ מהצרות שלו. "ביידן מוביל מהלך של אהדה ופיוס, בניגוד גמור להצהרות המתריסות והמתגרות של הנשיא טראמפ", מסביר פרשן בערוץ ציבורי. "פעילות חברתית קיצונית במפלגה שלו צופנת איום לסיכוייו לנצח בנובמבר".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

ביידן, פוליטיקאי ותיק ומנוסה, כיהן בסנאט 36 שנה. הוא כבר היה בעבר מועמד לנשיאות וכיהן שמונה שנים כסגן הנשיא של ברק אובמה. מה שביידן שכח לעשות בשירות הציבורי שלו, טראמפ עדיין לא יודע ולא מכיר.

באישיותו והתנהלותו עם אנשים, ביידן הוא סמל ומופת לאדיבות, סבר פנים יפות והתחשבות. דווקא תכונות אלה, אומרים פרשנים, מקשות עליו להתמודד עם הזלזול, הלעג והיהירות של האהבה העצמית חסרת המעצורים שבאה לידי ביטוי במה שמכנים בוושינגטון טראמפיזם. גם גילו של ביידן - 77 - איננו בדיוק גורם מעודד ברזומה שלו.

לנצח את הטראמפיזם
הבחירות לנשיאות בנובמבר יהיו חסרות תקדים בהיסטוריה הפוליטית של ארה"ב. לראשונה מתחרים לא רק נציגי שתי המפלגות המרכזיות, אלא גם שני גורמים בלתי נראים, אבל מורגשים, משפיעים ומאיימים: טראמפיזם ונגיף הקורונה. האתגר של ביידן הוא לא רק לנצח את טראמפ - אלא גם להביס את הטראמפיזם. זה לא קל, ואולי אף עשוי להיות החלק הקשה במרוץ שלו, שני רק לנגיף הקורונה העיקש וחסר הפשרות.

לאמריקאים רבים לא היה אכפת שטראמפ איננו מתאים לכהונת הנשיא, כל זמן שהפגם בא לידי ביטוי במדיניות מול קוריאה הצפונית או מול איראן ונגד האיחוד האירופי. היו אמריקאים שאפילו ראו באי־התאמתו לתפקיד תכונה מועילה ומתריסה מול הממסד הפוליטי הוותיק. אבל התפרצות הקורונה זעזעה את האמריקאים. הם גילו לתדהמתם שאי־התאמה לתפקיד הנשיא גורמת לקטסטרופה אנושית, כלכלית ולאובדן בחיי אדם.

לדעת פרשנים, מה שעשוי להבטיח לביידן את הנשיאות בבחירות 2020 הוא המשבר הכלכלי שיצרה מגיפת הקורונה. ההיסטוריה הפוליטית האמריקאית מוכיחה שבתקופה של מיתון כלכלי, אף נשיא לא הצליח להיבחר מחדש (חוץ מאחד - וויליאם מקינלי, שכיהן עד 1901 ונרצח). הססמה הפוליטית הידועה "זאת הכלכלה, טמבל" הייתה זו שלהערכת מומחים הניבה את ניצחונו של ביל קלינטון ב־1992 מול ג'ורג' בוש, שעל אף הישגיו בתחום מדיניות החוץ, יוחס לו המיתון הכלכלי שאליו נקלעה המדינה.

פארק אווניו, ניו יורק (צילום: רויטרס)
פארק אווניו, ניו יורק (צילום: רויטרס)

מגיפת הקורונה גרמה למותם של יותר מ־100 אלף בני אדם בארה"ב. מספר המובטלים עומד על יותר מ־40 מיליון. טראמפ מתגאה בהיותו איש עסקים שמבין בכלכלה, אולם העבר העסקי שלו כאיש נדל"ן לא בדיוק מאשר את ההתפארות הזאת. חמורה מבחינתו היא העובדה שהוא לא מצטייר כמי שמסוגל להתמודד עם מיתון כלכלי חמור ומתמשך, רחוק מזה.

משכך, לא יהיה מוגזם להניח שטראמפ גמר את הסוס. אבל לג'ו ביידן מחכה עבודה רבה עד שישיג את מטרתו ויכבוש את הבית הלבן. "עוברת בי צמרמורת כשאני מנסה לתאר איך תיראה מערכת הבחירות בחודשים הבאים", אמר פרשן בערוץ ציבורי. אנחנו ממשיכים לעקוב.

[email protected]