נוכח האופן שבו נוהל המאבק בקורונה בחודשים האחרונים, שום דבר מרצף האירועים שמציף אותנו בימים אלה בחזית המגיפה אינו מפתיע או בלתי צפוי. הכל מתחיל במחדל המתמשך של הזנחת מערכת הבריאות בעשר השנים האחרונות. התרומה היחידה של ממשלת ישראל מאז 2009 לנושא הבריאות הייתה הקמת הפקולטה לרפואה בצפת, וגם ההחלטה הזאת לא התקבלה על ידי ממשלות נתניהו אלא על ידי ממשלה שקדמה להן.

מעבר לכך, המערכת הופקרה. תקנים הוקפאו במשך שנים רבות, ותנאי העבודה של הרופאים בבתי החולים, במיוחד הצעירים, הפכו בלתי נסבלים. רבים ויתרו כבר על האפשרות לעבוד בארץ בתנאים מתקבלים על הדעת, ולא מעטים מהם נענים להצעות מפתות מבתי חולים באירופה, בצפון אמריקה או באוסטרליה. הרופאים הישראלים, האחיות, הפרמדיקים, עובדי המינהל, המעבדות, שירותי ההצלה - כולם באותה מצוקה. כולם סובלים מאותה הזנחה.

מערכת הבריאות הגיעה אל הקורונה כשהיא מרוטת נוצות, חלשה, מוזנחת על ידי ממשלה שסדרי עדיפויותיה היו בתחומים אחרים לגמרי. אף שהצליחה לזהות שיש מגיפה שהולכת ומתפשטת במהירות בכל קצוות כדור הארץ, המערכת נתפסה ללא ציוד חיוני לצורך מענה מיידי. הדברים לא נאמרים כעת בחוכמה שלאחר מעשה - הם נכתבו כאן במילים מפורשות לפני חודשים רבים. אילו מערכת הבריאות שלנו הייתה מצוידת בכלים המתאימים, אפשר היה להצטייד בכל מה שדרוש לבדיקות ולהיערך לצמצום זמן פענוחן, מימים לשעות ולדקות. 

בנוסף, מהרגע הראשון היה צריך להעביר את ניהול המשבר לרשות החירום הלאומית, הכפופה לשר הביטחון, ושהוקמה במיוחד כדי להתמודד עם מצבים כאלה. אך לא ניתנה הוראה להפעיל את גוף המטה היחיד שיש לו כלים, פריסה כלל ארצית, כוח אדם וניסיון לטפל באירוע בקנה מידה כזה.

בהיעדר כלים לבדיקות, בהיעדר מעבדות הפרושות ברחבי הארץ ומאוישות בכוח אדם מתאים, בהיעדר מערכת לוגיסטית שיודעת לתכלל את כל הצרכים הללו לפעולה מתואמת, יעילה, שקטה ולא צעקנית, נותר רק דבר אחד: תיאטרון הפאניקה. 

קורונה בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

# # #
הקורונה הייתה מתנה משמיים לראש ממשלה זחוח, חסר תושייה, נעדר כושר החלטה, מבוהל נוכח המהלכים של מערכות אכיפת החוק נגדו, שבעולם המושגים שלו "תופרות לו תיקים" כדי לחולל מהפך שלטוני. לנתניהו לא הייתה יכולה להיות הזדמנות מוצלחת יותר להטות את המטוטלת ולהשתמש בקורונה כבטרמפולינה, שבעזרתה יזנק מחדש לגובהי הפופולריות. האמצעים לטיפול יעיל במחלה לא היו קיימים, אז נותרה הפאניקה. 

אמצעי התקשורת התמכרו להצגה היומית של נתניהו, בין שמונה לתשע בערב, כמכורים לסם. ערוצי הטלוויזיה במיוחד תרמו תרומה מכרעת למאמץ ההפחדה ולערעור הביטחון של האזרחים, מבלי שהפעילו שיקול דעת אחראי או שימתנו את המופע של ראש הממשלה. 

האם באמת היה דרוש לשדר ערב ערב את מופע האימים של נתניהו, בר סימן טוב וסדצקי? האם לא היה מוגזם להתחיל את הערב בהודעות מקדימות שמכינות את הציבור לקראת ההודעות "החשובות" של ראש הממשלה, שלא היו אלא חזרה על ההפחדה וההגזמה, וכל מטרתן הייתה להפיץ את ההיסטריה האישית שלו בקרב ציבור נטול מידע, התלוי לחלוטין בעדכונים של הגורמים המוסמכים?

נתניהו לא ידע ולא הבין מה באמת דרוש כדי לבלום את התפשטות המגיפה. הוא כן הבין מה יכול לייצר את הנסיבות שעשויות למלט אותו מעתיד עגום, כשהוא ממש על סף התהום.

הוא גם היה עסוק בתכנון המסלול הכלכלי שלו, בזמן שאנחנו הופחדנו שהמגיפה עלולה לשבש את כל מערכי חיינו - כפי שאכן קרה בגלל הסגר ההיסטרי. בזמן שמאות אלפים פוטרו או הוצאו לחל"ת והמחסור הולך וגובר, בזמן שנמנענו מלהיפגש עם חברים, לבלות בקולנוע, בבתי קפה או במסעדות, כאשר ילדינו ונכדינו נמנעו מלבקר אותנו - היה נתניהו ספון בקוקפיט שלו עם אשתו החמדנית ובנו המטורלל, וחשבו איך לסחוט עוד כסף מהקופה הציבורית. 

נתניהו נאשם בקבלת שוחד ועומדת לו חזקת החפות, זו שאני קיוויתי לקבל בעת שהתמודדתי עם ההאשמות נגדי (אז היה זה נתניהו ששלל ממני את הזכות הזאת בקמפיין תקשורתי נרחב). אין לי דבר לומר על האישומים נגדו - בית המשפט יגיד את דברו. אך בינתיים נתניהו מצא דרך פשוטה יותר לעקוף את עבירת השוחד: קבלת מתנות. לא משהו סמלי שאנשים הגונים מחליפים ביניהם בימי הולדת או באירועים משפחתיים, אלא עשרות מיליונים מחברים עשירים. בינתיים היועץ המשפטי לממשלה מצליח לבלום את השוחד הפומבי הזה, אך לא ברור כמה זמן יצליח לעשות כן.

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

# # #
מכאן ועד החארטה המרחק קצר מאוד. צחי הנגבי איננו חארטה. הוא איש ראוי, שרשם לזכותו הרבה מעשים מוצלחים בשירות הציבורי. בעבר חשבתי כי הוא עשוי מהחומר שמביא אנשים לפסגת ההנהגה, אך לצערי בשנים האחרונות הוא בחר להצטרף לחבורת המגוננים על נתניהו, כמעט מבלי שקבע לעצמו סייגים. חבל. אבל פליטת הפה המצערת שלו אינה מייצגת אותו, בוודאי אחרי שהתנצל. היא הסמל שמייצג את המנהיג שלו. 

ה"חארטה" תוציא אנשים מבתיהם. היא חזקה יותר מהפאניקה שנתניהו מייצר. היא מטלטלת יותר מהחשש הלגיטימי מהגל השני, שנראה כי הולך ומתפשט מבלי שמישהו יודע מה ניתן לעשות נגדו. איני אומר דבר אחד שלא אומרים המומחים המייעצים לראש הממשלה. שמעתי את דבריו של הפרופ' אלי וקסמן - המדען שהצביע כבר בשלב מוקדם על מה שעלול להתרחש. 

צחי הנגבי (צילום: מרק ישראל סלם)
צחי הנגבי (צילום: מרק ישראל סלם)

לדבריו, אין לנו אמצעים לטפל כהלכה בגל השני, ולכן סגר מוחלט - אם תרצו הרס מוחלט - הוא כמעט בלתי נמנע בטווח של שבועיים. לא אומר זאת איש אופוזיציה מיש עתיד או מימינה, אלא מדען מבריק המשמש בימים אלה יועץ מיוחד לראש הממשלה.

ומה עם ראש הממשלה? חארטה. הוא כאילו נאבק כדי להציל את המדינה ולהגן על תושביה. בפועל הוא נאבק כדי להציל את עצמו ולהעשיר את קופת המזומנים שלו. הימים שבהם נתניהו יכול היה להשוויץ ולספר כיצד מנהיגי העולם מתקשרים אליו כדי ללמוד כיצד הבסנו את הקורונה חלפו להם לבלי שוב. בקוריאה, ניו זילנד, אוסטרליה, טאיוואן, גרמניה ומדינות רבות אחרות צוחקים מול היהירות הזחוחה של נתניהו. הם התמודדו בחוכמה, באיפוק, באחריות ובהצלחה.

הוא נכשל במאבק החשוב באמת לכולנו, וברור לכל כי אין לממשלה כל מענה אמיתי להידבקויות ההמוניות, למעט סגר מוחלט שיגרום להרס כלכלי משתק. בינתיים נראה שהוא מצליח במלחמה הפרטית שלו, שאין לה שום קשר לדאגות האמיתיות של כלל הציבור. 
הכל חארטה. 

[email protected]