ונצואלה? הביתה: דבר אחד צריך לקרות אחרי הצגת התוכנית של נתניהו וכ"ץ למענקים למשפחות וליחידים. בין אם התוכנית מוצדקת או לא, בין אם התוכנית נכונה או לא – ואפשר לקיים יום לימודים ארוך על כך – ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, צריך להתפטר.

זכותו של מרידור, כמובן, לחשוב שהתוכנית גרועה, אבל להציג או להשוות את ישראל, כך על-פי הדיווחים, לוונצואלה, מדינה שכלכלתה קרסה ולמעשה פשטה את הרגל – זה חוסר אחריות, זו זריעת פאניקה לשווא, זה רחוק ומנותק לחלוטין מהמציאות. לכן, האמירה חסרת האחריות הזו של מרידור, צריכה להוביל אותו החוצה ממשרד האוצר. פקיד שחושב שמדינת ישראל על סף פשיטת רגל, איננו יכול להישאר בתפקידו, מה גם שהמתיחות בינו לבין נתניהו – איננה מאפשרת זו. לא יכול להיות שפקיד יתעקש לנהל מדינה בתוך מדינה, להתעקש להוביל מדיניות ולא להסתפק בביצועה, אבל זה מה שהתרגלו הפקידים בישראל לעשות.

שאול מרידור בוועידת העסקים של מעריב (צילום: מרק ישראל סלם)
שאול מרידור בוועידת העסקים של מעריב (צילום: מרק ישראל סלם)

בנוגע לתוכנית: יש הרבה פופוליזם סביבה, כמו "מפזרים כסף ממסוקים". סליחה, כל תוכנית סיוע, בסופו של דבר, היא "פיזור כסף ממסוקים". כשחילקו השבוע מענקים לעצמאים, זה לא "כסף ממסוקים"? שנית, הטיעון המוצדק שמחלקים גם למי שממש לא צריך את המענקים, למשפחות וליחידים עשירים – איננו מחזיק מים, במיוחד כשהוא בא מפקידי האוצר. סליחה? למה האוצר מסכים שקצבאות זקנה ישולמו לכל אחד בצורה אוניברסלית? למה מחלקים קצבאות זקנה, למשל, לאהוד ברק, שנהנה משתי פנסיות תקציביות, גם של הצבא וגם של שכר וחבר כנסת? בואו נתחיל לתקן את כל העיוותים מקדמת דנא, ואז נדבר על חוסר האיזון של התוכנית הנוכחית.

שנית, כדי להביא תוכנית מהר מאוד לביצוע, במיוחד בביורוקרטיה הישראלית, קשה מאוד להוציא אותה לפועל כשמתחילים לבצע מבחני הכנסה פרטניים לכל משק בית בישראל. אז מתחילה הביורוקרטיה הישראלית להלום בכל תוכנית ולהוציא לה את הנשמה.

שלישית, היקף התוכנית, שישה מיליארד שקלים, נשמע המון, אבל הוא יחסית זניח במונחי תקציבים שנתיים. היו סעיפים בתוכנית הסיוע שעלו הרבה יותר כסף, אבל איש לא אמר אז ש"מפזרים כסף ממסוקים" – אמרו שזה מתבקש והכרחי.

חה''כ איציק שמולי  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
חה''כ איציק שמולי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

התוכנית עוזרת במיוחד לשכבות החלשות וטוב שכך, גם במחיר של עזרה לאנשים שהפרוטה נמצאת בכיסם. מי שנפגע מאוד מהמשבר אלו השכבות החלשות, כי מרבית העובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת הם מהעשירונים הנמוכים. כשאתה מקבל דמי אבטלה בפיטורים או בחל"ת, אתה לא זוכה כמובן למלוא השכר - ומשפחות מהשכבות החלשות נפגעות באלפי שקלים. התוכנית הזו באה לעזור להם וגם למשפחות של עצמאים ובעלי עסקים קטנים – שנפגעו מהמשבר.

הצעתי לפקידי האוצר ובמיוחד לשאול מרידור מתחלקות לשניים: הראשונה, כדי לנסות ולמנוע את תרחיש האימים המופרך שפיזרת היום בהשוואה המנותקת לוונצואלה – הכרז קבל עדם ועדה שאתה וכל פקידי האוצר ובכירים מוותרים על המענק ומחזירים אותו לקופת האוצר, שחלילה וחס לא נהיה וונצואלה. השנייה: מחפש מימון ל-שישה מיליארד שקלים? הצג מיד תוכנית לנתניהו ולכ"ץ על קיצוץ פנסיות תקציביות לחתולים השמנים של הסקטור הציבורי – בקלות אפשר לחסוך את היקף ההוצאה בתוכנית; ואם לא, כאמור, הדלת החוצה ממשרד האוצר פתוחה לרווחה.