המועמד של המפלגה הדמוקרטית בהתמודדות לנשיאות, ג'ו ביידן, יכול להיות מרוצה: הסקרים מראים על גידול מתמשך בשיעורי התמיכה בו, רפובליקנים בכירים הצהירו כי יצביעו בעדו, והדיווחים בכלי התקשורת טוענים שהיקף וגודל התרומות לקמפיין שלו גדולים מאלה של טראמפ. נראה שהסיכויים שלו להביס את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות בנובמבר הולכים וגדלים. אולם אם יש דבר אחד שיסייע לו להביס את המתחרה שלו בבחירות, זהו טראמפ עצמו. ליתר דיוק ה"טראמפיזם". "חשבנו שכבר ראינו ושמענו כבר הכל, אבל ההופעות האחרונות שלו בציבור היו שיאים חדשים של אטימות, של ניתוק מוחלט מהמציאות, של זלזול ובוז באוכלוסייה", כתבה בעלת הטור שרלוט אלתר.

"טראמפ מתנהג כמי שהורס את עצמו. אנשים עייפים ממנו. בכל ציוץ בטוויטר, בכל עלבון, הוא מרחיק את עצמו מכל חלק דמוגרפי, במיוחד מהעצמאים שלהם הוא זקוק יותר מכל", אמר רון כריסטי, שכיהן כיועצם הקרוב של הנשיא ג'ורג' בוש וסגן הנשיא דיק צ'ייני. שתי ההופעות האחרונות של הנשיא, במסיבת עיתונאים לפני כשבועיים ובראיון לכריס וואלס מפוקס ניוז, הוגדרו על ידי פרשנים כ"פרועות" ו"סהרוריות". אלו הן הגדרות מתונות לעומת אלו המתארות את תגובותיו של הנשיא טראמפ למגיפת הקורונה. "צריך להמציא מילה חדשה למונח כישלון כדי לתאר את עוצמת הרפיון ועומקו, חוסר המעש והניתוק שהנשיא גילה בתגובותיו להתפשטות הנגיף", אמר פרשן בערוץ ציבורי.

אל מול תגובותיו של טראמפ, מצטייר ביידן כאדם נחמד ומפויס. כעת עליו לשכנע את האמריקאים שהוא זה שיכול להתמודד עם המשבר הכלכלי שמגיפת הקורונה תשאיר ביום שאחרי. בעת המשבר הפיננסי ב־2008 כיהן ביידן כסגן של הנשיא ברק אובמה, ויש לו חלק בלתי מבוטל בטיפול המוצלח באירוע. לאחרונה העלה המועמד הדמוקרטי את הנושא הכלכלי כשביקר בחריפות את טראמפ. בנאום שנשא באסיפת בחירות בפנסילבניה, תקף ביידן את הנשיא והטיח בו האשמות בהעצמת המשבר הכלכלי הצפוי בשל מה שכינה כחוסר יכולתו לבלום את התפשטות הקורונה. באותה אסיפת בחירות הציג ביידן את המתווה שלו להתמודדות עם המשבר בססמה: "קנו תוצרת אמריקה". 

דונלד טראמפ  (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

השגיאות של קלינטון 

מי שעשוי לחבל בסיכויים של ביידן הוא הפלג השמאלי־פרוגרסיבי במפלגה שלו, בהובלתו של הסנאטור ברני סנדרס. סנדרס הובס בבחירות המוקדמות במפלגה הדמוקרטית ונטש את המרוץ. גם הסנאטורית אליזבת וורן, אוהדת הפלג, נכשלה במאמציה להשיג את מועמדות המפלגה לנשיאות. אבל לשניהם, בעיקר לסנדרס, יש אלפי תומכים ואוהדים, ברובם הגדול צעירות וצעירים. 

בינתיים הפלג השמאלי במפלגה הדמוקרטית מתחזק, ודוגמה לכך התקבלה לאחרונה, כשנודעו תוצאות הפריימריז בניו יורק, שם גבר הטירון הפוליטי ג'מאל בוומן על חבר הקונגרס הוותיק אליוט אנגל. ביידן אינו אוהב את ההשקפות החברתיות של הפלג. להשקפותיו שותפים בכירים רבים בצמרת המפלגה הדמוקרטית, בהם יושבת ראש הקונגרס ננסי פלוסי. אבל ביידן נמנע מוויכוחים פומביים עם סנדרס. הוא נזהר לא לחזור על השגיאה שעשתה הילרי קלינטון בבחירות 2016, כאשר תקפה את סנדרס וגינתה את תומכיו. 

המועמד הדמוקרטי החליט לנקוט מהלכי פיוס והתקרבות מול ראשי ופעילי הפלג. המחווה המשמעותית שעשה הייתה הקמת צוותים משותפים, עם מומחים מטעמו ונציגים של הפלג, שדנים, מתייעצים ומנסחים פרקים למצע המפלגה שיוצג בוועידה. בנוסף, הוא הקים שישה כוחות משימה, שכל אחד מהם מטפל בנושא חברתי מוגדר: השינויים במזג האוויר, תוכנית בריאות, הגירה, חינוך, כלכלה ורפורמה במערכת השיפוט. לפי דיווחים, חלה התקדמות משמעותית בדיונים המשותפים, וניסוחן של הצעות, יוזמות ותוכניות בתחומים הנזכרים נמצא בשלבים האחרונים. 

פרשנים מציינים כי בהנחייתו של ביידן, הנציגים מטעמו בכוחות המשימה הסכימו על ויתורים וקיבלו כמה מהדרישות שהעלו נציגי הפלג השמאלי. עם זאת, מציינים פרשנים, המצע חייב לקבל את אישור המשלחות בוועידת המפלגה. לאחר מכן, אם ביידן ייבחר כנשיא, גם הקונגרס צריך יהיה לתת אישורו לסעיפי המצע. "אני לא לגמרי אוהבת את האג'נדה של ביידן. אבל זה מהלך מאוד חכם ונבון מצדו להפגין יד פתוחה ולא לאכזב ולתסכל אנשים שאינם מסכימים עמו", אמרה ל"ניו יורק טיימס" חברה מרכזית ופעילה בקמפיין של סנדרס. "ביידן מצטייר כיותר ליברלי משהיה ידוע עד כה", דיווח ה"וושינגטון פוסט" בידיעה הסוקרת את ההסכמות שהושגו בצוותים המשותפים בנוגע לתוכן המצע.

בכל הדיווחים אין אזכור, גם לא מרומז, לנושאים בתחום מדיניות החוץ ואם בכלל נדונו בין אנשי ביידן לפעילי הפלג השמאלי. נראה שמלכתחילה החליטו שני הצדדים להתמקד בבעיות ובסוגיות חברתיות ובנושאים כלכליים פנימיים, שמגיפת הקורונה העלתה לראש סולם העדיפויות של האמריקאי ולגורם מרכזי בשיקוליו למי להצביע בבחירות לנשיאות. 

גם בהצהרות שפורסמו מטעם ראשי הפלג השמאלי נעדרו התייחסויות למדיניות חוץ. ביידן עצמו ממעט באופן מוצהר מלהתבטא בנושאים אלו. "אני מכיר את העולם ויודע את מקומה של אמריקה באופן שמעט מאוד אמריקאים מכירים", התבטא פעם. "היו לי קשרים עם כל אחד מהמנהיגים העולמיים המכהנים כיום. הם מכירים אותי ואני מכיר אותם", אמר בנאום שנשא לא מכבר. "במדיניות חוץ ביידן הוא פרגמטי ולא אידיאולוג", העיד עליו בכיר במחלקת המדינה. 

סנדרס ידוע כעוין לישראל, ומי שמסייעת לו ומקצינה את העוינות היא חברת הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו־קורטז, שיצאה מנצחת בפריימריז בניו יורק ותתמודד בנובמבר על המשך כהונתה בקונגרס. סנדרס ואוקסיו־קורטז ניצלו את נושא הסיפוח והתבטאו באחרונה בחריפות נגד ישראל. גם ביידן הביע התנגדותו לסיפוח. אבל לדברי בכירים יהודים בניו יורק, אין מקום לדאגה מיוחדת משינוי משמעותי בתמיכה ובאהדה לישראל, המעוגנות היטב במפלגה הדמוקרטית, כתוצאה משיתוף הפעולה בין ביידן לפלג השמאלני־פרוגרסיבי. 

בכירים ותיקים בקהילה יוצאים מגדרם בדברי שבח לביידן על מה שהם מגדירים "אהבתו ליהודים ולישראל". אריק יופה, מנהיג רפורמי שעבד עמו בהזדמנויות שונות אומר, "אין פוליטיקאי אמריקאי משתי המפלגות שכל כך אוהב ואוהד את יהודי אמריקה ואת ישראל כמו ג'ו ביידן".

[email protected]