מאזינים עלו לתכניתו של פרופ' רפי קרסו ב-103FM והתייעצו עמו כיצד להתגבר על גלי חום בגיל המעבר, איך להתמודד עם גילוי של תאים לא סרטניים בבדיקת פאפ והאם ניתן לשבור את היד בלי להרגיש?

אני בת 70, וסובלת מגלי חום כבר שנים רבות. הם קורים אצלי גם בשעות היום וגם בשעות הלילה. אני לא רוצה ליטול תרופות על מנת לטפל בבעיה, אך מצד שני גלי החום ממש מקשים עליי. כיצד אוכל לפתור את הבעיה? 
“את מתארת תופעה שלא קשורה רק לשינויים הורמונליים. כשהיא באה בתחילתו או בהמשך גיל המעבר, אנחנו מייחסים אותה לשינויים הורמונליים, במיוחד אם היא באה עם תחושת חום והזעה. מדובר בתופעה של רגישות כלי דם, ולכן ישנן תרופות שניתן לקחת כל 12 שעות, והן יורידו את גלי החום בצורה משמעותית. במקור התרופות הללו שימשו להורדת לחץ דם, אך במינון מאוד נמוך הסיכוי שהן יורידו לחץ דם לאנשים עם לחץ דם תקין הוא נמוך, מניסיוני, לא נתקלתי בכך. גלי החום לא בהכרח קשורים לגיל, אך אנו רואים הרבה יותר גלי חום והזעות בקרב אנשים שעברו את גיל המעבר, בין גיל 50 ל־60, וזה יכול להיות משהו שהוא תלוי הורמונים. גיל 70 כבר רחוק מגיל המעבר, והכדורים עוזרים לפעמים. גם תרופות נוגדות דיכאון יכולות לעזור אם נוטלים חצי כדור, למרות שלגלי החום אין שום קשר לדיכאון. באשר לשינוי התזונה שלך, כדי לסייע להורדת שיעור התסמינים הייתי ממליץ לך להתייעץ עם נטורופת. יש מאכלים ששווה לך להימנע מהם כמו מזונות חריפים, ואם תאכלי מאכלים קרים, זה יכול להקל עלייך”. 

אני בת 37. לפני כחודש קבעתי תור לגינקולוג שלי ועשיתי בדיקת פאפ. אני לא מהמקפידות על הבריאות לצערי, והתוצאות היו בהתאם. הרופא קיבל את תוצאות הבדיקה ובישר לי שנמצאו באזור תאים שהם לא סרטניים, אך כן צריך להסיר אותם על מנת למנוע את החמרת המצב בעתיד. לא חשבתי שזה יקרה לי אי פעם. בעקבות תוצאות הבדיקה ניגשתי לבדיקה נוספת. האם יכולים להימצא בבדיקה זו תאים סרטניים? 
“מה שאת מתארת הוא הימצאותם של תאים שיכולים להשתנות, ולכן צריך לטפל בהם ולא להשאיר אותם ככה. זה ממש לא סוף העולם, לא צריך להיכנס לדיכאון מזה, יש טיפולים מקובלים ויעילים לבעיה. הרופאים יודעים איך לטפל בזה. המילה ‘סרטני’ היא לא מדויקת במקרה הזה, מאחר שהתאים יכולים להשתנות בדרך כלל למצב שאנחנו רוצים למנוע אותו, אז ברגע שרואים תאים מסוג זה - יש כל מיני אפשרויות טיפול. אם קיימים בגוף תאים שהם לא טיפוסיים, אנו מוצאים אותם, ולפי מיקומם נדע איך לטפל בהם. זאת הזדמנות להציע לכולם לעשות חיסון נגד וירוס הפפילומה. תבקשו מהילדים והנכדים שלכם בגיל ההתבגרות לקבל חיסון - גם בנים וגם בנות, זה מאוד חשוב. אין לך מה לחשוש מהטיפולים, ישנם פרוטוקולים מסודרים בנושא. אל תדאגי, אבל תטפלי בזה ותהיי במעקב”. 

אני בן 35, ולפני חצי שנה החלקתי במדרגות ונפלתי על שורש כף היד. הגעתי למיון לצילום שורש כף היד, ולא נמצאה עדות לשבר. הלכתי למומחה כף יד, עשיתי צילום בשש זוויות, והוא מצא שבר ישן בעצם. לאחר מכן הוא חבש את ידי עם תחבושת אלסטית, ועשיתי טיפול פיזיותרפי שלא הקפדתי עליו כל כך בגלל הקורונה. עשיתי בדיקת C.T, וגם בה נמצא שיש לי שבר ישן. בחיים לא נפלתי על יד ימין, ואני לא זוכר שקיבלתי מכה ביד. יתר על כן, כששאלתי כיצד אוכל לטפל בכאבים, נאמר לי שאני יכול לעבור ניתוח, אך שעדיף שלא אעבור אותו, ושהוא עתיד להקטין את טווח התנועה שלי. יכול להיות ששברתי את היד בעבר ולא ידעתי? האם כדאי לעבור את הניתוח?
“אני לא מכיר אדם שהגיע לגיל 30, ובחיים לא נפל על היד. יכול להיות שמישהו נופל על היד, יש לו שבר וכאבים כמה ימים, ולאחר מכן הוא לא שם לב וממשיך הלאה. אי אפשר לזכור את כל הפעמים שנפלת ב־30 שנות חייך. אם המנתח אמר שתנועתך תוגבל והמליץ בעצמו לא לעבור את הניתוח, אז בוודאי שאל תעשה אותו. אני מאמין שבתוך חצי שנה הכאבים שלך ירדו בצורה משמעותית. יש שברים שהם כמו חבלה קטנה. כאשר נוספות עליה עוד מספר חבלות, נוצר נזק גדול. זה יכול להסביר את הכאבים שיש לך באזור השבר למרות שלא נפלת בצורה משמעותית. הייתי מציע לך לנסות להתגבר על הכאבים שיעברו עם הזמן, או שתתייעץ עם עוד אורתופד של כף היד כדי לקבל חוות דעת נוספת. אני לא הייתי עושה שום דבר לגבי זה ונותן לכאב לעבור לבד”.


שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 

פרופסור רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. תוכניתו של פרופ' רפי קרסו משודרת בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM