מחול המינויים

בהתחלה חשבנו שהוא גורר את המדינה לבחירות על התקציב החד־שנתי. זה היה שקר שקרטע עד שגווע ונקבר קבורת חמור. חוץ מ"ראש המועצה הלאומית לכלכלה", לא נמצא אף כלכלן רציני שתמך ברעיון העוועים הזה, כולל כל צמרת האוצר. שליחי ראש הממשלה המשיכו לפזר את השקר אבל נאלצו בסוף להמיתו המתת חסד. כעת מתברר שכל הטירוף מסביב מתחולל בגלל המינויים. לא סתם מינויים. מינוי מפכ"ל משטרה, פרקליט מדינה ויועץ משפטי לממשלה. זה הסיפור. הנאשם רוצה למנות את חוקריו ותובעיו.

בואו נחזור 23 שנים אחורה. פרשת בר־און-חברון. ניסיון לכאורה לתפור יועמ"ש שיחלץ את השר דרעי מתיקיו תמורת תמיכת ש"ס בהסכם חברון. חשיפת הפרשה בידי אילה חסון (בתקופה שבה עוד העזה לפעול נגד השלטון) עוררה סערה ציבורית עזה. בעקבותיה, קיבלה הממשלה החלטה להוציא את המינויים הרגישים הללו מידיהם הבלעדיות של הפוליטיקאים ולבצע אותם דרך "ועדת איתור". עוד סוג של מסננת שתוודא שאין קומבינות פסולות. לראש הממשלה קראו בנימין נתניהו.

לא מזמן ניסתה איילת שקד, בשבתה כשרת משפטים, לבטל את העניין הזה ולהחזיר לפוליטיקאים את זכות המינוי הבלעדית. ראש הממשלה מנע זאת ממנה. גם הפעם קראו לו נתניהו. למה מנע? כי השיטה עבדה. הוא הצליח להחדיר ללשכת היועמ"ש שני מקורבים, בזה אחר זה. הראשון סיפק את הסחורה. לא הייתה סיבה להאמין שהשני לא יספק את הסחורה. הוא גם מינה מפכ"ל מטעמו. הוא היה רגוע ובטוח שהכל יהיה בסדר. אבל הכל לא היה בסדר. הסוף ידוע.

נתניהו וחסידיו מתפארים בפסיקת בג"ץ, ברוב של 11 שופטים נגד אפס, שקבעה שנתניהו הנאשם בפלילים יכול לכהן כראש ממשלה. הם שמים את הפסיקה הזו על ראש שמחתם, ובצדק. הם שכחו פרט קטן שהיועמ"ש אביחי מנדלבליט הזכיר לנתניהו במכתב התשובה ששיגר לו השבוע: בג"ץ התייחס בהחלטתו לעובדה שכל הצדדים, כולל ראש הממשלה עצמו, הכירו בכך שכהונתו תהיה כפופה להסדר ניגוד עניינים שייערך עבורו. הסמכות היחידה שיכולה לערוך הסדר כזה לראש הממשלה הוא היועץ המשפטי לממשלה. זה מה שמנדלבליט עשה לאחרונה. ומה נתניהו עשה? קרע את הסכם ניגוד העניינים לגזרים ואילץ את חסידיו לבלוע אותם.

היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)
היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)

תחשבו על זה רגע: בג"ץ מאפשר לנתניהו לכהן אף על פי שמתנהל נגדו משפט באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים. התנאי המרכזי והטיעון הבולט בהחלטה הזו הוא העובדה שראש הממשלה יהיה כפוף להסדר ניגוד העניינים. בהסדר קבע היועמ"ש שאסור לנאשם (ראש הממשלה) להיות מעורב בדרך כלשהי במינוי בעלי תפקידים מתוך מערכת שלטון החוק והמשפט. הגיוני ומתבקש, נכון? אז לא נכון. זה לא מקובל על נתניהו. אחרי שהתחייב לכהן תחת ניגוד עניינים, הוא מסרב לקבל על עצמו את ניגוד העניינים. רק על זה היינו צריכים כולנו לעלות לבלפור. רק על זה.

אני מניח שאף אחד מאיתנו לא מעלה על דעתו שנתניהו מתערב במינוי פרקליט המדינה, היועמ"ש הבא או המפכ"ל. הוא גזר על עצמו לא לדבר על זה עם אמיר אוחנה או עם מאן דהוא. מה לו ולזה? אמנון אברמוביץ' פרסם השבוע את שמו של ניצב בדימוס יעקב בורובסקי, מי שכבר הגן פעם על משפחת נתניהו (פרשת המעונות), כמועמד לתפקיד המפכ"ל (ידיעה שהוכחשה). אני מניח שהמועמד לתפקיד פרקליט המדינה הוא יוסי כהן. לא ההוא מהמוסד, ההוא מהמוסד הסגור. היועמ"ש הבא ייבחר מבין עורכי הדין יורם שפטל ויעקב ברדוגו. אם תשאלו את הביביסטים, אין בזה שום פסול.

עצם העלאת רעיון העוועים לגרור את המדינה, במצב הנוכחי, למערכת בחירות רביעית ברציפות הוא סוג של פשע נגד האנושות. רק על זה היינו צריכים כולנו לעלות לבלפור ולהתנחל שם. העובדה שהנאשם מעלה את האפשרות הזו על דעתו, בלתי נתפסת. למה? הוא באמת מאמין שאחרי הבחירות מצבו ישתנה? הרי תקציב חד־שנתי כבר לא יוכל לעבור, כי השנה תסתיים. רוב הסיכויים שלא יצליח לשבור את מחסום ה־63 או 65 ח"כים, שלהם הוא זקוק כדי להעביר חוק צרפתי ופסקת התגברות שיאפשרו לו לסיים את תהליך פירוקה של המדינה ולהימלט מאימת הדין. העובדה שהוא שוקל את זה, נוסע להצטלם במחנה יהודה ומטרלל מדינה שלמה היא בלתי נתפסת.

אגב, אפשר לסיים את הסאגה בין הליכוד לכחול לבן ברבע שעה. כל מה שנדרש מנתניהו זה להחליט מה חשוב יותר: מדינת ישראל או המשך התעלולים שנועדו להשאיר בחיים את האופציה שלו לעשות את מה שהוא עושה כל חייו בהתמדה עילאית: לא לקיים את ההסכם שעליו חתם ולפרק את ממשלת האחדות בטרם רוטציה.

אני מתפלל שכחול לבן תמשיך לעשות מה שהומלץ כאן בשבוע שעבר: לא למצמץ, לא להתכווץ, לא לזוז מילימטר. לתת לנתניהו להתפרע, להזיע, לאיים, להצטלם, לאכול פלאפל איפה שהוא רק רוצה ולהתחפר בבור שהוא כורה לכולנו. רוצה בחירות? שילך לבחירות. התועבה הזו תהיה מרוחה על ידיו לנצח. ספרי ההיסטוריה, שהוא כל כך מעריך, לא נכתבים על ידי הריקלינים והברדוגואים. המורשת הזו תגבר אפילו על ההסכם עם איחוד האמירויות. בניגוד לרוטציה, מהקלון הזה הוא לא יוכל להימלט.

הטור המלא מתפרסם היום ב"מעריב סופהשבוע"

[email protected]