נכס פוליטי, ותו לא: שום מדינה מערבית, דמוקרטית, עם ממשלה וראש ממשלה יציבים לא תרשה, לא תאפשר ותמנע בכל מחיר את הפיכתה לנושא, למושא ולנוכח מעורב במערכת הבחירות בארה"ב. הנשיא דונלד טראמפ, לא ביקש רשות, לא שאל מראש את הסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו ולא את דעתו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ. הנשיא טראמפ דוחף, מחדיר ומעגן את ישראל כגורם, כמניע וכישות נוכחת בקמפיין הבחירות שלו. סליחה, בתעמולת הבחירות שלו.

העיתוי של פרסום הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, ההודעה המפתיעה שיצאה מהבית הלבן על הכרת קוסובו בישראל ושגרירות סרביה בירושלים נועדו מלכתחילה לחזק ולבצר את מעמדה של ישראל כגורם משפיע במירוץ לנשיאות של הנשיא טראמפ. האם טראמפ דיווח, עידכן מראש את ראש הממשלה נתניהו על הכרת קוסובו ועל נכונות סרביה להעביר את שגרירותה לירושלים? ספק גדול. זה גם לא משנה אם שיתף מראש את נתניהו בשתי ההתפתחויות האלה.

מוחמד בן זאיד (צילום: gettyimages)
מוחמד בן זאיד (צילום: gettyimages)

כבר לפני זמן, כשסקרי דעת קהל התחילו להראות פערים לטובת ג'ו ביידן, שנמשכים ומתקבעים, הנשיא טראמפ החליט שישראל היא חפץ פוליטי, נכס הסברתי, קניין בעל ערך תעמולתי שניתן לנצלו כהתקן מרכזי במנגנון המירוץ וההתמודדות נגד ביידן. טראמפ ידע שישראל לא תתלונן, שנתניהו לא ירים קול מחאה. מותר להניח שחתנו ג'ארד קושנר הבטיח לו, בפירוש או בקריצת עין, שידידו ראש הממשלה יקבל בשקט ואולי אפילו בסיפוק את כינונה של ישראל ויצובה כגורם נוכח ומעורב בקמפיין הבחירות שלו.

טקס החתימה על הסכם הנורמליזיציה שצפוי להתקיים בבית הלבן בקרוב יהיה שיא של חשיפת ישראל במעמדה כגורם מרכזי בקמפיין הבחירות של טראמפ. זה יהיה אירוע שיאושש, יבצר ויעצים את הצלחתו של הנשיא טראמפ והישגו בניצולה של ישראל כמכשיר ומנוף לקידום נצחונו בבחירות לנשיאות. אישור להצלחתו יתן ודאי ראש הממשלה נתניהו שיעמוד לצד הנשיא בטקס וירעיף דברי הלל ושבח על התיווך האמריקאי ומעורבות הנשיא שהניבו את הסכם הנורמליזציה.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

האירוניה היא, שהשימוש שיצר ועושה הנשיא טראמפ בישראל כגורם נוכח בקמפיין הבחירות שלו, צפוי להניב לנשיא רווחים קלושים ביותר, אם בכלל, בקרב מצביעים אמריקאיים ביום הבחירות. לאזרח האמריקאי הממוצע, הסכם נורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, הכרה של קוסובו בישראל ושגרירות סרבית בירושלים, הם נושאים שמעניינים אותו פחות מהשלג דאשתקד. העובדה שמול ונגד טראמפ מתמודד ביידן, דמות מוכרת, אהודה ומקובלת בקרב הרוב הליברלי בקהילה, מבטיחה ומשריינת לביידן תמיכה בהיקף גורף וסוחף של בוחרים יהודים.

מבחינת ישראל, העובדה שהנשיא טראמפ הצליח להפוך אותה כגורם מעורב לצדו ולטובתו של מועמד לנשיאות רפובליקני היא התפתחות מסוכנת, הצופנת בעיות וקשיים בעתיד היחסים עם ארה"ב. אם ינצח ג'ו ביידן ויבחר לנשיא הבא, הוא לא ישמור טינה לישראל.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

בכירים יהודים ותיקים בקהילה שעבדו איתו ולצדו בכהונתו כסנטור וכסגן נשיא, יוצאים מגדרם בהתבטאויות של אהדה למועמד הדמוקרטי לנשיאות, ובהערכותיהם את התמיכה הבלתי מסוייגת בישראל הצפויה מביידן כנשיא.

אם דונלד טראמפ ינצח וישאר בבית הלבן ארבע שנים נוספות טראמפ יהיה זה שידרוש מישראל ויתבע ממנה לשלם מדינית ולפרוע פוליטית את תמורת הצלחתו להציב את ישראל ולייצב את מעמדה כמי ששימשה לו גורם ונכס בקמפיין הבחירות המוצלח שלו. את התמורה יבקש וידרוש טראמפ מישראל בתחום מה שהוא מגדיר עיסקת השלום שלו. לדברי בכירים יהודים בקהילה המזוהים כימניים, לישראל מצפה תקופה קשה ותובענית מאוד מדינית עם דונלד טראמפ בבית הלבן - ארבע שנים נוספות.