י', אחד מבעלי המסעדות הוותיקים בתל אביב, הודה בפני אתמול שאחרי ששרד את כל המלחמות, המיתון והמשברים בכלכלה העולמית, ההחלטה על הסגר הנוסף שברה אותו סופית והיא סוף הקריירה שלו בענף המסעדות. עם כל חובותיו לספקים ולרשויות הוא כבר לא יוכל להחזיק מעמד. זאת הבעיה העיקרית בהחלטת הסגר הנוכחית. ראש הממשלה שאל בישיבה אתמול מה החלופה לסגר והאשים תוך כדי כך את שרי הממשלה שמסמסו חלק מההחלטות. מובן שהוא לא מדייק, בלשון המעטה.

היה זה נתניהו ששלח את הצעירים לבלות ולשתות בעקבות "ההצלחה" של הסגר הקודם. היה זה נתניהו שנטע אופטימיות מוגזמת כשהשלה כמה פעמים שיש כוונה לפתוח מחדש את השמיים לטיסות. היה זה נתניהו שהלך לקראת המגזר החרדי עם חוסר ההחלטיות שלו בנוגע לטיסות החסידים לאומן. אם נניח את סוגיית הטחת ההאשמות בצד, השאלה המטרידה היא אם המגזר העסקי, ששרד בקושי את הסגר הראשון, יצליח הפעם להתאושש מהחלטת הסגר ולעמוד על הרגליים - או שמדובר במכת מוות. 

המגזר העסקי כולל מאות אלפי בעלי מסעדות, בעלי בתי מלון, בתי אולמות אירועים, בעלי מכוני כושר, בעלי חנויות קמעונאיות וכמובן את ענף התיירות. אגב עדיין לא ברור מדוע דווקא נתב"ג יישאר פתוח. הסגר יביא לחיסולם של עשרות אלפים מהם. הם כבר הפסיקו להאמין להבטחות הממשלה. כדי שהנזק יהיה קטן ככל האפשר, האוצר חייב לקדם במהירות האפשרית מתווה סיוע מחודש, הכולל את הסעיפים הבאים: הפחתת גובה הירידה במחזור המכירות המזכה בפיצוי, הפעלה מחודשת של מודל החל"ת לעובדים ומתן פיצוי עבור תשלומי ארנונה ואגרות אחרות.

קורונה - המשטרה אוכפת את השמירה על התקנות. צילום: דוברות המשטרה

הסגר הוא גם בעיה קשה של התעשיינים. איילת נחמיאס ורבין, סגנית נשיא התאחדות התעשיינים, אמרה אתמול בכינוס חירום: "אנחנו עומדים מול הזמנות מחו"ל ופשוט לא יודעים אם נוכל לספק אותן. הממשלה לא מבינה מה היא עושה לתעשייה. ברור לכולנו שזה לא הסגר האחרון".
 יו"ר איגוד ההייטק בהתאחדות, ד"ר צבי מרום: "מספר גדול של הנהלות בחברות הייטק הועבר לחו"ל, וקצב העברת ההנהלות הולך וגדל. מאוד יכול להיות שהקורונה תלווה אותנו עשרות שנים, והממשלה חייבת להוביל דיון של כיצד אפשר להמשיך ולפעול לצד הנגיף".

הבעיה הקשה ביותר היא מה יהיה ביום שאחרי. מה יקרה עם סיום הסגר בעוד שבועיים־שלושה. האם הסגר יקטע באמת את המשך שרשרת ההדבקה או שמדובר בבריחה מאחריות? אתמול שמעתי על יותר ויותר בעלי עסקים שנמאס עליהם ובכוונתם להפעיל "שוק שחור" של פעילות עסקית. מדובר בין השאר בביקורי בית של ספרים וקוסמטיקאים, שוק שחור של איסוף משלוחי אוכל לא באמצעות שליחים, אירועים משמחים בבתים פרטיים במספרים גבוהים מהמותר ועוד. כדי למנוע את התופעות המטרידות הללו ולהגביר את אמון הציבור, חייבים לבצע אכיפה מוגברת ומוקפדת כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה. במגזר העסקי, על כל פנים, כבר איבדו את האמון.