ההתעקשות | בלעדי למעריב: מה שלא תהיינה התוצאות המעשיות של ההתעקשות האמריקאית לחדש את הסנקציות נגד איראן, תוצאה אחת צפויה וידועה מראש. סין ורוסיה אינן מתכוננות, אינן שוקלות, אינן מהרהרות לרגע. אין לשתי המעצמות שום כוונה לציית ליוזמה האמריקאית נגד איראן. מעצמות המערב, החתומות על הסכם הגרעין עם איראן, (בריטניה, צרפת וגרמניה) שהצהירו רשמית כי הן נגד חידוש הסנקציות, עדיין שוקלות ומחפשות דרך כיצד לחמוק מהחיבוק האמריקאי.

שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראאב, שביקר בשבוע שעבר בושינגטון, לאחר פגישה עם שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו אמר: "יש צללים של חילוקי דעות. אבל תמיד הצלחנו למצוא פתרון יצירתי". לסין ולרוסיה אין שום בעיה, שום מעצור, היוזמה האמריקאית לא מזיזה להן. "סין ורוסיה מתאפקות שלא לצחוק לאמריקאים בפומבי ובפנים", אמר סגן ראש משלחת מערבית בשיחה עם עיתונאי.

מייק פומפאו (צילום: רויטרס)
מייק פומפאו (צילום: רויטרס)

שתי המעצמות, סין ורוסיה, ממתינות בכליון עינים ל-18 באוקטובר, היום שבו יפוג רשמית האמברגו למכירת נשק לאיראן. לפי הדיווחים הרווחים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, סין כבר השלימה את פרטיה של עסקת נשק ענקית עם איראן. רוסיה עדיין נושאת ונותנת עם המשטר בטהרן על פרטי עסקה אחרת.

"לאיראן תהיה בעיה", אמר סגן ראש המשלחת המערבית. "טהרן תהיה צריכה להחליט אם ללכת עם סין ולחתום על עסקת הנשק עמה, או להעדיף עסקת נשק עם רוסיה. כל זה בעת שארה"ב מחפשת דרכים ליישם מעשית את הסנקציות המחודשות נגד איראן. אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק".

דיפלומטים בניו יורק מעריכים כי איראן חוששת מעיסקת נשק עם סין, למרות שמבחינת מימון היא תהיה יותר נוחה לטהרן, שתשלם עבור הנשק הסיני במשלוחים גדולים של נפט. כמו כן, האיראנים חוששים מהתגברות השפעה סינית באיראן ובאיזור כתוצאה מעסקה כזו. להערכת הדיפלומטים, בסופו של יום יעדיפו האיראנים לרכוש נשק מרוסיה, כולל מטוסי קרב חדישים.

חסן רוחאני (צילום: רויטרס)
חסן רוחאני (צילום: רויטרס)

מה שמצטייר כמהומה בזירת האו"ם, או, כהגדרת דיפלומטים, "מלחמת עולם" דיפלומטית בין ארה"ב למעצמות המערב ולארצות חברות מרכזיות שטוענות שאחרי שפרשה מהסכם הגרעין אין לארה"ב סמכות לחדש סנקציות הנכללות בהסכם, מתפרש בקרב דיפלומטים ומומחים ליחסי חוץ כהוכחה ניצחת לכישלון המדיניות האמריקאית. סליחה, ליתר דיוק, ההתנהלות של הנשיא דונלד טראמפ מול האו"ם ומוסדות בינלאומיים כמו האיחוד האירופי ונאט"ו.

מאז התחיל בכהונתו כנשיא, טראמפ לא דילג על אף הזדמנות ללעוג לאו"ם, לבוז לארגון העולמי, למועצת הביטחון, ולהתייחס בביטול מופגן לנוכחותם ולסמכותם. זאת הסיבה שגרמה בזמנו לשגרירה האמריקאית לשעבר ניקי היילי לנטוש, ולפרוש מתפקידה. היא שאפה וביקשה לקדם יוזמות לייעול ארגון האו"ם, ולחזק את מעמדה המוביל המשפיע של ארה"ב בזירתו.

ניקי היילי באו''ם (צילום: רויטרס)
ניקי היילי באו''ם (צילום: רויטרס)

הנשיא טראמפ דחה את יוזמותיה ולעג לשאיפותיה. עכשיו, פתאום, שר החוץ מייק פומפאו מחזר אחרי מועצת הביטחון, מבקש ומפציר במעצמות החברות לתמוך ביוזמה אמריקאית נגד איראן. "הפנייה האמריקאית למעצמות ותגובותיהן, הוכיחו באופן מודגש עד כמה ממשל הנשיא טראמפ ניתץ את הברית עם המעצמות הידידותיות ושבר הבנה עם מעצמות יריבות כמו סין ורוסיה. הרי כל המעצמות האלה היו מאוחדות בהסכמתן להסכם הגרעין עם איראן שנחתם ב-2015", כתב הניו יורק טיימס. העיתון ציטט מומחה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת טאפט, פרופ' איאן ג'ונסטון שאמר: "האירוניה הגדולה היא, שהנשיא טראמפ עושה טובה גדולה לאו"ם ולבינלאומיות, על ידי זה שהוא מבקש עכשיו לחדש סנקציות שנכללות בהסכם הגרעין שאושר באו"ם. הוא, טראמפ, חושף את הגולמניות והגסות שהפגין כלפי האו"ם והבינלאומיות, ומודה שזה לא עבד".

בשיחות עם דיפלומטים בניו יורק משתמעת גם הערכה לאיפוק שמגלה המשטר באיראן, בתגובותיו ליוזמת חידוש הסנקציות. ההערכה היא, כי באיראן מחכים לתוצאות הבחירות בארה"ב. האיראנים לא בהכרח מצפים להפסד של טראמפ, ולניצחון של ג'ו ביידן. בטהרן משוכנעים כי אם ייבחר טראמפ לכהונה נוספת, הוא יעשה מאמץ להתפייסות עם איראן, מהלך שיכלול הצעה אמריקאית מפתה לעסקת נשק.