השאלה הגדולה, המטרידה והמהותית היא: ומה עכשיו? לזאת מתווספות אוטומטית השאלות, מה יקרה למערכת הבחירות? איך ינהג ויתנהג הנשיא טראמפ בשבועות המעטים שנותרו עד ליום הבחירות? האם הבידוד הכפוי ישפיע על מאמצי הנשיא להבטיח את הגשמת היעד החשוב ביותר שלו באחרונה, הבטחת מינוייה לבית המשפט העליון של השופטת השמרנית אהובת לבו, איימי קוני בארט? ואם להיות קצת מרושעים, השאלה הכי מסקרנת: האם ההידבקות תשפיע על הנשיא טראמפ להתנתק או לפחות להיפרד זמנית מנגיף הטראמפיזם?      

טראמפ תקף את ביידן: "היית הגרוע בכיתה שלך". צילום: רויטרס

האמת היא, שהידבקותו של הנשיא בקורונה היתה צפויה. היא לא צריכה להפתיע. שוב אם להיות קצת מרושעים, זה גם הגיע לו. הזלזול שהנשיא הפגין כלפי הקורונה מתחילת התפרצותה, בכל הזדמנות ובאופן מוצהר ומתריס, הלעג השחצני שהוכיח בתגובותיו לנתונים ולעידכונים על התפשטות הנגיף והביטול המוצהר להערכות ולהתראות של רופאים ומומחים, הצחוק וההתבדחויות שלו כלפי מי שגילה זהירות ועטה מסכה. כל זה לא יכול היה להסתיים עבורו ואצלו אחרת. יומיים לפני העימות הטלוויזיוני, באסיפת בחירות, לעג וצחק הנשיא טראמפ. "מעניין אם ג'ו ביידן יופיע לעימות עם מסכה על פניו...חה, חה, חה", עודד הנשיא את המאזינים ללעוג לביידן על הזהירות שהוא מגלה לא להידבק. גם במהלך העימות, לעג הנשיא לג'ו ביידן וצחק לו  כשהוא, הנשיא, מבטיח שהחיסון נגד הקורונה קרוב.  

אם לנגיף הקוביד 19 היה פה, הוא היה היום צועק:  "אדוני הנשיא, איתי לא מתחילים, ממני לא עושים צחוק". לפי דיווחים הרווחים בחשאי בין עתונאים ופרשנים בושינגטון, בבית הלבן ביקשו תחילה להסתיר את התוצאות החיוביות של הנשיא ואשתו, אבל לא הצליחו להסתיר את התוצאות לאחר שנודע שהיועצת הקרובה של הנשיא, הופ היקס, אובחנה כמאותתת. היקס היתה צמודה לנשיא במשך כל השבוע שעבר ונלוותה אליו בכל ההופעות האחרונות שלו באסיפות בחירות.       

כרגע עסוקים גורמים בושינגטון בשאלה האם לקיים את העימות הטלוויזיוני הבא בין הנשיא לג'ו ביידן, שלפי לו"ז העימותים צריך להתקיים ב-15 באקטובר, יומיים אחרי שהנשיא ורעייתו יסיימו את תקופת הבידוד הרשמית. רוב הערכות הראשונות שנשמעו היום היו, שהעימות כפי הנראה יבוטל. אם שתיקתו הרועמת של ג'ו ביידן, שעד רגע כתיבת שורות אלה לא הגיב בפומבי להידבקותו של הנשיא, בנגיף אומרת משהו, זה שהוא דוקא היה מעדיף לקיים את העימות הבא. אבל צריך לזכור שגם לא ברור אם ג'ו ביידן עצמו היה מספיק מרוחק פיזית מהנשיא בעימות האחרון ואם הנשיא כבר היה אז חולה. פרשן ותיק בושינגטון אמר לי היום, "לנשיא כדאי לקיים את העימות הבא. זאת הזדמנות זהב עבורו להתנצל על היחס המזלזל שגילה כלפי הקורונה. אבל הוא לא בנוי להתנצלויות".

מה שברור, טענו היום פרשנים, שהנשיא יהיה צריך וחייב לוותר על הופעות בעצרות ענק המוניות שתוכננו עבורו בחודש שנותר עד לבחירות. לפי התוכנית שפורסמה, הנשיא טראמפ אמור היה להופיע ולנאום בימים הקרובים בעצרות המוניות  בשלוש מדינות חשובות: פלורידה, וויסקונסין ואריזונה. בשביל טראמפ וויתור כזה הוא קשה מנשוא, מהלומה נפשית בלתי נסבלת. אבל קרוב לודאי שרופאים יאמרו לו לא להופיע פיזית באסיפות המוניות.

כמובן, שמהיום יעסקו אמצעי התקשורת בארה"ב בשאלה איך, אם ועד כמה ההידבקות של הנשיא טראמפ תשפיע על סיכוייו להיבחר לתקופת כהונה נוספת? סגן הנשיא מייק פנס נראה וצולם השבוע לצדו של הנשיא בגן הוורדים בבית הלבן, כששניהם בלי מסכות. פנס היה מהראשונים ששלח לנשיא איחולי החלמה. אם מייק פנס יאובחן כמי שנדבק, הוא לא יוכל למלא את תפקידו כממלא מקום הנשיא. מה שיקרה אז, זה חלום הבלהות של טראמפ. לפי החוקה האמריקאית, מי שתמלא את מקום סגן הנשיא היא יושבת ראש הקונגרס ננסי פלוסי, שנואת נפשו של הנשיא טראמפ.

עד היום מערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב נראתה והצטיירה כמחזה עוועים בגין התנהלותו של הנשיא טראמפ. הנשיא חזר באחרונה והצהיר פעמים אחדות, כולל במהלך העימות עם ביידן, שתוצאות הבחירות תהיינה לדעתו מפוקפקות ומזוייפות  בגלל ההצבעה בדואר. גם אם יצא מהבידוד ויוכל להשתתף בקמפיין הבחירות, הוא, הנשיא, ייזכר מהיום כמי  שהפך את מערכת הבחירות לנשיאות 2020, לאירוע שלא מוסיף כבוד, בלשון המעטה, למעצמת העל, ארה"ב.