לפני 20 שנה יצא לאקרנים סרט הוליוודי עלילתי על סירת דייגים שנקלעה לסערה מול חופי מסצ'וסטס. נחושים לדוג את הדגים האחרונים של העונה, הפליגו הדייגים במסע מרתק עד שנתקלו בסערה המושלמת ("The Perfect Storm"). לסיפור הזה, שבו כיכבו ג'ורג' קלוני, מארק וולברג ודיאן ליין, לא היה סוף טוב. ההרס שחוללה הסערה הייחודית היה בלתי נמנע.

עם פטירתה של שופטת בית המשפט העליון רות ביידר גינסבורג, הבחירות המתקרבות לנשיאות ארה"ב עשויות לגרום לג'ו ביידן להיזכר בסרט ההוליוודי הזה.

ככל שהמחיר שגבה נגיף הקורונה בארה"ב היה גדול יותר, כך גברה הפופולריות של ביידן בסקרים, כולל ברבות מהמדינות המתנדנדות. המומחים הפוליטיים ניבאו שוב את תבוסתו הבלתי נמנעת של דונלד טראמפ, אך כמו סירה בים, לא ניתן לחזות את תוצאותיה של הסערה המתקרבת.

טראמפ וביידן מחליפים קללות במהלך העימות הסוער (צילום: רויטרס)

המומנטום הפוליטי החל להשתנות עם התסיסה האזרחית והפרות הסדר שהתפשטו ברחבי ארה"ב. ביזה והרס בניו יורק, שיקגו, סן פרנסיסקו וערים אחרות גרמו לתושבים רבים להימלט מבתיהם בחיפוש אחר מקלט בטוח, והותירו את בעלי העסקים מרוששים וכועסים. התמונות של ערים בשליטת הדמוקרטים העולות באש סיפקו למחנה טראמפ תמונות מצמררות של מה שהיה - לטענתם - מחדל ניהול שהתאפיין בהיעדר תגובה חזקה מצד הרשויות הדמוקרטיות.

הצפייה בהתמוטטותן של ערים גדולות, ביחד עם קריסתו של הביטחון האישי של האזרחים, המריצה את הבסיס הרפובליקני של טראמפ וגרמה ללא מעט אזרחים להתעלם מהציוצים הבלתי הולמים ומהערותיו הזחוחות של הנשיא. כפי שנוהג לומר ראש הממשלה בנימין נתניהו, "לפני שדואגים לאיכות החיים, צריך לדאוג לחיים עצמם". הניסיון של קמפיין ביידן למנף את הדיון הסוער על ביטחון אישי ואלימות משטרתית עלול לחזור אליו כבומרנג.

לא רק הסוגיות של "החיים עצמם" הלהיטו את תומכיו של טראמפ - גם סוגיית "איכות החיים" החלה להדהד. בעוד נגיף הקורונה ממשיך להתפשט בקצב מדאיג בארה"ב, ואפילו פגע בנשיא עצמו, נראה כי הכלכלה הולכת ומתרחקת מימי השפל הראשונים של המגיפה.

אחוז המובטלים צנח, שוקי המניות נוסקים כלפי מעלה, ושוק הדיור נותר חזק - כל אלה סימנים חשובים המצביעים על כלכלה בהתאוששות. אנשי טראמפ ינסו להסביר כי למרות הביקורת שמותחים עליו הדמוקרטים, הסכם הסחר המשופר עם מקסיקו וקנדה מביא את ארה"ב למצב שבו היא ערוכה טוב יותר לשאת בנזק הכלכלי שמחוללת המגיפה. אין ספק כי "כלכלת הקורונה" תסייע לטראמפ לגייס תמיכה ציבורית רחבה בקרב המתמשך שלו להשיג תנאי סחר משופרים מול סין והאיחוד האירופי. הקמפיין של ביידן ניזוק גם כאן.

# # #

כעת, כאשר התפנה מקום בבית המשפט העליון, ייתכן שקמפיין ביידן נתקל בסערה המושלמת. עם הספרינט לסיום, טראמפ יעשה כל שביכולתו להביא לאישור המועמדת שלו לבית המשפט העליון לפני 3 בנובמבר. אם יצליח בכך, או ייכשל, בזמן הקצר שנותר - לכך יש חשיבות משנית מבחינה פוליטית. ההתמקדות התקשורתית במשרה הפנויה מאפשרת לטראמפ להעלות את הסוגיות המשפטיות הקשות של הפלות, הגירה ועוד נושאים אחרים הנתונים במחלוקת חריפה. אלו ימריצו את תומכיו האוונגליסטים. עם הכרזתו של טראמפ על איימי קוני בארט כעל המועמדת שלו לבית המשפט העליון, הוא מחזק את תמיכתו בקרב פלח חשוב נוסף, חוג "אמהות הכדורגל" (Soccer moms), נשים שמרניות וביטחוניסטיות. המאבק על עתידו של בית המשפט העליון עשוי להנחית מכה רצינית לתקוותו של ביידן שהבסיס הרפובליקני יישאר אדיש ומנומנם.

נקודת האור היחידה שנותרה עבור ביידן היא ההתמודדות של הנשיא עם מחלת הקורונה. הרושם שטראמפ זלזל בנגיף כשהתעקש להסתובב מול המצלמות ללא מסיכה, מחזיר את השיח לטיפול במגיפה, בייחוד על רקע ההידבקות שלו עצמו.

יחד עם זאת, הסקרים הפנימיים של הרפובליקנים עדיין מראים התעוררות. אנו מוצאים את עצמנו במרוץ צמוד מאוד. ישנם מומחים שמנבאים ניצחון לטראמפ ביום הבחירות, אך ניצחון סופי של ביידן כשמוסיפים את ההצבעה בדואר. בכל אופן, מה שהדמוקרטים חשבו שיהיה מסלול חלק לנשיאות הפך לאחד המרוצים המרתקים והמותחים ביותר בתולדות ארה"ב.

רק לפני כמה שבועות עמד ג'ורג' קלוני בראש מערך גיוס תרומות וירטואלי למען ביידן, שהכניס מיליוני דולרים מפטרונים הוליוודיים לקופת המועמד הדמוקרטי. כשנותרו פחות מחמישה שבועות לקמפיין, ביידן יכול רק להתפלל שהוא יצליח להתמודד טוב יותר מהדמות שקלוני גילם באותו סרט. בתפקידו כקפטן הסירה האגדית, קלוני וספינתו נעלמו במעמקי הים השוצף של הסערה המושלמת, בלי להשאיר זכר.

הכותב הינו יועץ פוליטי ועסקי בינלאומי. בעבר שימש כראש הסגל של ראש הממשלה נתניהו
[email protected]