האיראנים אינם מתכוננים לנצל את סיום האמברגו נגדם כדי למהר ולהשיג עיסקאות נשק. האמברגו על מכירת נשק לאיראן הסתיים היום. התגובות מטהרן צוהלות. אבל להערכת שגרירים ודיפלומטים מערביים בניו יורק, הצהלה היא מתונה, מאופקת. "הם, מנהיגי איראן, לא יצאו מגדרם במטרה להפגין את קיצו של האמברגו נגדם. למרות שמדובר בהתפתחות שחושפת את מעמדה המעורער של ארה"ב בזירה הבינלאומית", אמר סגן ראש משלחת מערבית באו"ם.

טראמפ תקף את ביידן: "היית הגרוע בכיתה שלך". צילום: רויטרס

הסיבה שניתנת להתאפקות האיראנית מעניינת. בטהרן מצפים לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב. ההערכה היא, שהאיראנים מצפים-מקווים לעיסקת נשק ענקית עם ארה"ב, במיוחד עם המנצח בבחירות יהיה דונלד טראמפ. מנהיגי איראן מעריכים, לדברי מקורות במטה האו"ם בניו יורק, ומאמינים שאחד הדברים הראשונים שטראמפ יעשה אם יזכה וישאר בבית הלבן ארבע שנים נוספות, יהיה יוזמה מדינית מול איראן, שתכלול שינויים בהסכם הגרעין הישן שאיראן תוכל בלי קושי מיוחד לחיות איתם. אבל התמורה שטראמפ יבטיח כפיתוי לטהרן, שאיפשרה את הכתרתו כמי ששינה את הסכם הגרעין המקורי, תהיה עיסקת נשק ענקית שארה"ב תציע לאיראן. 

לדברי דיווח שהתפרסם בשבועון הבריטי 'אקונומיסט', מפקדי חיל האויר האיראני חולמים מזה שנים להחליף את מטוסי הקרב f14 שהם רכשו וקיבלו לפני המהפכה האיסלמית ב-1979. לדברי השבועון, "סוף האמברגו הוא חלומם של הגנרלים להשיג נשק נוצץ". במלים אחרות, לקבל מטוסי קרב אמריקאים חדישים ומודרניים.          

לדברי מקורות במרכז האו"ם בניו יורק, זה מכבר מוכנה עיסקת נשק שסין הציעה לאיראן. עיסקה בערך של עשרות מיליארדי דולרים שאיראן תשלם לסין במשלוחי נפט גדולים. האיראנים חוששים מעיסקת נשק עם סין שעלולה להגביר את השפעת סין במדינה ובאיזור. רוסיה מנהלת מזה חודשים מגעים עם איראן בדבר עיסקת נשק גדולה. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, התבטא בסוף שבוע שעבר, והדגיש שבעקבות סיום האמברגו "לא יהיו מגבלות על סחר נשק עם איראן".

להערכת המקורות במרכז האו'ם בניו יורק, האיראנים מעדיפים ויעדיפו עיסקת נשק עם ארה"ב. "לא בוער להם בטהרן", אמר סגן ראש משלחת מערבית. "הם יחכו בסבלנות עד אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב. להערכתם מי שלא ינצח ויבחר, טראמפ או ביידן, יגיע עידן חדש לאי-היחסים בין איראן לארה"ב. ההערכה בטהרן, היא שעם טראמפ יהיה קל ונוח יותר להגיע להסכם שיעניק לו מעמד ומוניטין בזירה העולמית שכל כך היו חסרים לו בתקופת כהונתו הראשונה".