הטור המוקלט המלא של אריה אלדד


פרופ' איתמר גרוטו:
הצימרים ייפתחו רק בשלב השלישי.
ח"כ מיקי לוי: יש משפחות שמתמוטטות. מה הבעיה לפתוח צימרים?
גרוטו: אם יש לך בעיה - תפנה לקבינט.
לוי: מותר לנו להעיר לך, אדוני, אדון פרופסור גרוטו.
ואחר כך צרחות. תמונת הזום נקטעת.

זה היה השבוע, בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, שעסק בתיירות בימי הקורונה. מתי פותחים בתי מלון? מתי צימרים? רק לאחרונה סולק חבר הכנסת לוי מחברותו בוועדת הקורונה על ידי יאיר לפיד אחרי שהפר את תקנות הסגר. אבל לוי כבר חבר כנסת ותיק, ויודע שיש עוד הרבה ועדות שבהן אפשר לצרוח על הממשלה, נציגיה, ראשיה ויועציה. ואם יש עובד ציבור המייצג באותו דיון את מדיניות הממשלה - הוא ייכנס בו בכל הכוח.
מיקי לוי חבר כנסת מטעם יש עתיד, והם באופוזיציה. ולכן הממשלה רעה בעיניו והוא מבקר אותה ואת מרכיביה בחריפות מסוימת: "חבורה של נוכלים, אפסים, גנץ בגד בכל הערכים של יושרה ומוסר. גנב קולות. נתניהו חצוף ומנותק. מושחת שמתנהג כמו ראש ארגון פשע". בסדר. הוא באופוזיציה. רוצה להחליף את הממשלה. ולכן כל דבר שהממשלה עושה הוא רע מאוד (הכל, אולי חוץ מהמשטרה שניצב בדימוס לוי מקפיד להגן עליה גם במקרים של אלימות משטרתית קשה).

פרופ' איתמר גרוטו בוועדת הכלכלה. צילום: ערוץ הכנסת

אבל הנושא אינו מיקי לוי אלא הטיעון שלו: משפחות בעלי הצימרים מתמוטטות. מה הבעיה לפתוח צימרים? במקום שמשפחה גרעינית תהיה סגורה בקומה ג' בנווה חמציצים - שתהיה סגורה בצימר מפנק במצפה אשבועל. הוא צודק. אין שום היגיון בהחלטה הזאת.

גם יו"ר ועדת החינוך רם שפע (כחול לבן, קואליציה) צודק כשהוא מבטיח להודיע לממשלה שללא שינויים מהותיים הוא לא יאשר את התקנות לפתיחת בתי הספר. הוא דורש להגדיל את מספר התלמידים ל־20 בכל קפסולה במקום 15 (באמת. מי המטומטם שחשב על 15?) וגם כשלומדים בחוץ - למה 100 מטר בין קבוצה לקבוצה? אנחנו מדינה קטנה. אם נשים רווח גדול בין קבוצה לקבוצה, תיגמר המדינה. 50 מטר מספיקים. צודק לגמרי.

וגם יו"ר ועדת הקורונה, ד"ר יפעת שאשא ביטון (הנציגה היחידה של "כולנו" ז"ל בסיעת הליכוד שבקואליציה), צודקת כשהיא מסרבת לאשר את תוכניות הממשלה אם לא יוצגו בפניה נתונים. ואם אין נתונים - אין אישורים. ראוי שהממשלה תבין כי הכנסת אינה חותמת גומי ותפקידה לבקר את הרשות המבצעת, גם להקשות בשאלות ולהיות מקל בגלגלי הממשלה המושחתת והמטומטמת הזאת. שאשא ביטון אינה בטוחה שצריך סגר, וממליצה "לחזק את מערכת הבריאות במקום לסגור את המדינה... כי מנהלי בתי החולים אומרים שאסור שיהיה סגר, שסגר זו מכה אנושה לבריאות הציבור. והיה מי שאמר כי שום שיקול בריאותי לא עומד מאחורי ההחלטה על הסגר". היא הראשונה שהעזה לעמוד מול הממשלה האטומה הזאת ולמנוע בגל הקודם סגירת חדרי כושר ובריכות שחייה. בראבו, שאשא ביטון. תרמת את שלך.

לא נשכח כמובן את "בוגי" יעלון שצלב את נתניהו משום שהממשלה הגבילה את ההפגנות. הוא הגדיר את הפקודה למשטרה לפזר את המפגינים שעברו על התקנות - פקודה בלתי חוקית בעליל.

ולא נקפח כמובן את ח"כ ינון אזולאי (ש"ס, קואליציה) שדורש משר הבריאות יולי אדלשטיין להשוות את ההגבלות בבתי הכנסת לשאר המקומות ולהתיר תפילה של עשרה אנשים. "אם מותרת התקהלות בחלל סגור, אם אפשר לפתוח את מקומות העבודה בחלל סגור לפי הכללים, מדוע בתי כנסת אי אפשר? אין לי ולכלל הציבור אלא להסיק מכך שישנה הפליה ברורה בדבר ועיוות ברור של התקנות". צודק לגמרי. לא ניתן. היה לא תהיה.

פרופ' איתמר גרוטו בוועדת הכלכלה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
פרופ' איתמר גרוטו בוועדת הכלכלה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)


ח"כ מיכל שיר (הליכוד, קואליציה) הגיעה לשוק הכרמל לתמוך במאבק הסוחרים. "מדובר באבסורד, מאחר שדווקא הדוכנים הפועלים באוויר הפתוח פחות מסכנים את הקונים, לעומת חנויות ומרכולים סגורים שבהם סיכויי ההדבקה גבוהים יותר בשל הצפיפות", אמרו הסוחרים וחברת הכנסת הסכימה איתם. ואנחנו איתה. "אני מתכוונת לפעול מול משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות. המצב האבסורדי הזה, שכבר הביא לקריסת סוחרים, חייב להיפסק ומהר... נזק אדיר נוסף שנגרם לשווקים הוא שינוי הרגלי צריכה לאורך זמן, וכמובן פגיעה קשה בצרכנים, שלא כולם יכולים להרשות לעצמם עגבנייה במחירי הסופר העולים".

"איך יכול להיות שמותר ל־20 אנשים להתאמן באוויר הפתוח, אבל אסור למאמן להדריך אותם", שאל ח"כ יואל רזבוזוב, ג'ודאי העבר וח"כ יש עתיד (אופוזיציה) בהווה. "נמאס כבר מההחלטות המטופשות האלה. החלטות של אנשים מנותקים וחסרי לב, אשר גוזלים ללא שום סיבה פרנסה לעשרות אלפי מאמנים ופוגעים בבריאות של הילדים שלנו".

כל אחד מהצודקים מסתמך על מומחה. גם למומחים מותר להיות חסרי אחריות. פרופ' חגי לוין, למשל, אפידמיולוג מומחה, דרש לאפשר לקבוצות של 19 ילדים ללמוד בחוץ ולא 15 כפי שקבע משרד הבריאות כי "ההחלטה להגביל את מספר התלמידים ל־15 היא מופרכת". נו, ברור: 15 זה מטומטם. 19 הכי הגיוני בעולם. וזה מדעי. הרי הוא מומחה. לפני ארבעה חודשים הזהיר מרכז המחקר של אמ"ן שאנו צפויים לגל שני וקשה של קורונה ומאות עלולים למות. "לא מקצועי, לא רציני", פסק אותו לוין. "מרכז המידע והידע לא שקוף... אין שם בכלל מומחים באפידמיולוגיה או בריאות הציבור". ככל הנראה הממשלה סתם ניסתה להפחיד אותנו שיהיה גל שני.

# # #
יש עוד המון דברים שאיננו יודעים על נגיף הקורונה הזה. למה הוא בא? מתי הוא מתכוון ללכת? לאן נעלמה סדצקי? אחת מתופעות הלוואי של הקורונה, שאין לה הסבר מדעי טוב עד היום, מתבטאת בעובדה שכל האידיוטים התרכזו בממשלה. שכל המומחים שהיא מעסיקה במשרדי הבריאות והאוצר והחינוך - מטומטמים. וכל מי שבחוץ - גאון, או לפחות ניחן בשכל ישר. בהיגיון. ולא רק הטמטום: גם האטימות והרשע והניתוק וההתעלמות - מאפיינים את הממשלה ועושי דברה. ואילו כל מי שאינו משתייך לחבורה הזו - הוא טוב לב, מתחשב, קשוב לזעקות מאמני הכדורגל והקוסמטיקאיות.

הקו המפריד בין האוכלוסיות הללו לא עובר ברווח בין ספסלי הקואליציה והאופוזיציה. גם בקואליציה מצאנו לוחמים ללא חת למען מכוני הכושר ומעצבי השיער. צדיקים היודעים להסביר שהמדיניות הכלכלית פושעת, ומדיניות הבריאות הרת אסון. וראינו גם ראשי מפלגות מהאופוזיציה שקראו להפר את הוראות הסגר ושכל אחד יפעל לפי השכל הישר שלו.

יש רק הסבר אחד היכול להאיר את התופעה המדעית המדהימה הזו. משהו שמבדיל בין אלו לאלו: האחריות. יש כאלו שהאחריות מוטלת עליהם, ויש חסרי אחריות. לכאורה - כל אחד ממרכיבי הסגר הוא מופרך, לא הגיוני, אטום או שרירותי. אבל כולם יחד מחלצים את המדינה מהסחרור האקספוננציאלי שבו היינו לפני שבועות אחדים, עם 10,000 נדבקים ליום ועומס חולים קשה שאיים למוטט את בתי החולים. אם נקשיב לכל ההגיוניים והמומחים והדואגים לכל הנפגעים, ונפתח עכשיו צימרים, מספרות, חנויות, שווקים, אולמות אירועים ותיאטראות, כי אין ההבדל בין מסעדה למשרד, בין הפגנה לבית כנסת - עוד נתגעגע לגל השני.