f עדן בן־זקן בתרגום

חיילים שיחקו אמת או חובה, וכך נחשפתי לתמונה מההווי של צה"ל שלא העליתי בדעתי שאפגוש. זה היה באחד מאתרי הרשת האהובים על חיילים, "קונפי", שמו בפיהם של חיילינו ככינוי חיבה. חיילים נתבקשו שם לשחק אמת או חובה. כל מיני דרישות שהועלו למי שהסכים ל"אמת". למשל, לחיילת: "האם התנשקת עם מישהו בבסיס?". התשובה הייתה "כן". בעצם היא ענתה "חחחחחח בדוקקק". היו גם כל מיני דרישות למי שקיבל על עצמו את משימת החובה, למשל: להודות בקול רם באהבת ופל לימון. חיילת שקיבלה את המשימה הזו סיפקה צילום סרטון שלה צועקת דרך חלון חדרה בבסיס: "אני אוהבת ופל לימון" כהוכחה לביצוע האתגר. הכל נחמד ועליז. אבל אז נכנס למשחק חייל, שלשאלה אמת או חובה, ענה "חובה", וקיבל דרישה כזאת: "תשיר שיר של עומר אדם או עדן בן־זקן ביידיש".

כנראה שמי שניהל את המשחק, אותו קונפי, ידע ממי הוא מבקש. אולי על סמך תמונה של החייל. רק כשראיתי את הצילום של החייל בסרטון שהוא שלח, הבנתי מדוע הגיעה דווקא אליו הדרישה הזו. זה היה חייל עם פאות יפות וארוכות לשני צדי הפנים.

הוא ביצע את משימת החובה שלו. הוא שר ביידיש שיר של עדן בן־זקן, מתרגם אותו כנראה לעצמו בראש תוך כדי השיר. לא הצלחתי לזהות איזה שיר. או שאני לא מעודכן בכל שיר של עדן בן־זקן, או שהוא שיבש וזייף עד כדי כך שלא הצלחתי לזהות. בכל מקרה הופתעתי ונהניתי עד בלי די. זה הראה לי לרגע תמונה עכשווית שלא ערים מספיק לקיומה: חיילים של צה"ל עם פאות. בזמני לא ראיתי אפילו אחד כזה.

עדן בן־זקן, עכשיו אלייך. רוצה לשחק קצת אמת או חובה? ובכן, חובה עלייך להוציא אלבום של השירים שלך ביידיש. זה יהיה פגז, ואני מבטיח לך שלפחות מישהו יאמר לך: ביידיש זה יותר מוצלח.

f תחזית בחירות

חישוב מתמטי מעורר מחשבה שמצאתי ברשת (בתודה לאלי חדד):
אבא של ביבי נפטר בגיל 101.
בבחירות 2023 ביבי יהיה בגיל 73.
בבחירות 2027 ביבי יהיה בגיל 77.
בבחירות 2031 ביבי יהיה בגיל 81.
בבחירות 2035 ביבי יהיה בגיל 85.
וכן הלאה.
פרופ' בן ציון נתניהו, אביו של ביבי, הגיע לגיל 101. מישהו צריך להבהיר לשמאל שעד 2055 אין על מה לדבר.

f סטוק שבא לי

יום מימים אלה, ואני רואה בדרכי שלט של חנות שגרם לי להרהר. כל חנות קוראת לעצמה היום סטוק. זה בא לעולם השלטים יחד עם ה"אאוט־לט". לכן השלט שראיתי כלל את הסיומת סטוק. אבל בעל החנות רצה גם משהו ישראלי מפתה. הייתה לו הברקה לא רעה: "בא לי". חיבור בין "בא לי" ובין "סטוק" יצר את השם "בא לי סטוק". ברמת השרון באזור התעשייה בואך יוחננוף, זה כתוב על שלט של חנות לא גדולה כמילה אחת, ככה: באליסטוק. אני רואה את השלט, והעין שלי קוראת ביאליסטוק.

מה ביאליסטוק עושה ברמת השרון? רק אחרי רגע הבנתי שהוספתי י' מיותרת, אבל הבנתי גם עוד דבר: ביאליסטוק תמיד איתנו. לא עוזבת. גם כשאנחנו רוצים לומר בישראליות צעירה בא לי, וגם כשאנחנו אמריקאים ואומרים סטוק.

f הורים וקנאים

אם מדברים עוד קצת על השימוש האסור במילים "אבא" ו"אמא", אזכיר ברשותכם שהאינטלקטואלים המושחתים על ידי הפוליטיקלי קורקט, שהיום לוחצים לשימוש במילים "הורה 1", ו"הורה 2", הם בעלי אותה תבנית מחשבה שגרמה בעבר לכך שיחסי הורות הוגדרו לבסוף הכי טוב במשפט הידוע: אבינו סטאלין ואמנו רוסיה, הלוואי והיינו יתומים.

f מול המנופים

אני עומד בעירי תל אביב רמת גן בני ברק, ומביט לשמיים, ומה אני רואה? מנופים בונים מגדלי משרדים. ספרתי תשעה מנופים סביב שני שלדי מגדלים צמודים. למי תודה, למי ברכה? לעבודה ולמלאכה. וכך, עוד מגדלים עם עוד משרדים מתרוממים לשחקים.

לא צריך להיות האלברט הכי איינשטיין כדי להבין שמי שבונה מגדלים צריך להגיד עכשיו פוס. לבקש מהמנופאים שלו לרדת מהמנופים, ולשבת לחשב מסלול מחדש. כי מה יהיה עם כל המשרדים בעידן שבו אנשים התרגלו לעבוד בזום?

f ישראל נחקרת

עברו מהר מדי לסדר היום על הסחיטה באיומים של היועץ המשפטי לממשלה על ידי יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד). כזכור, הוא אמר ברדיו 103FM כי אם היועמ"ש לא יתפטר מתפקידו ויבטל את כתבי האישום נגד נתניהו, ייחשפו הקלטות שלו. על כך נחקר מיקי זוהר במשטרה בחשד לסחיטה באיומים של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. החקירה נמשכה כחמש שעות, בסופה הוא שוחרר. בינתיים, ללא תנאים מגבילים.

זה קרה לפני חודש. מאז אנחנו לא שומעים על כך מספיק. אני לא מאמין שככה מזניחים את ההגנה על הדמוקרטיה, לכן אני בטוח שבקרוב תשמעו דיווח, במילים שמרגישות יותר גבוהות מהמצב עצמו, שבמשטרה עובדים על חקירות נרחבות לביעור התופעה. אל תתפלאו אם עד רגע סגירת הגיליון תשמעו: אלפי אזרחים שהקשיבו לרדיו הוזמנו לחקירה על שיתוף פעולה עם סחיטה באיומים של היועץ המשפטי לממשלה.

זכור תמיד: אם אתה מכיר אזרח שהקשיב לרדיו ולא דיווחת עליו למשטרה אתה עלול להיות מוזמן לחקירה באשמת הסתרת מידע על מאזין לראיון שבו נשמעה סחיטה באיומים של היועץ המשפטי לממשלה. תיקך לעולם לא ייסגר מחוסר אשמה או מכל חוסר אחר.

f פינת השלולית

לא מובן מדוע נטפליקס לא עושה סדרה על הנסיכה והצפרדע. רק בעונה 1 עשרה פרקים. זה מתחיל במעקב אחרי חיי ראשן קטן מני רבים בשלולית, ומעקב אחרי תינוקת קטנה בארמון. הוא לומד לשחות במים העכורים. אותה מחתלים בחיתולים חד־פעמיים ממשי רקום. בפרק החמישי מופיעות לו רגליים ולה חזה. מכשפה מתערבת בשלב זה מקנאה. אלה רק ראשי פרקים. "משחקי הכס" יחווירו מול "משחקי השלולית".