השינוי המשמעותי הקשור למזרח התיכון הצפוי מהבית הלבן של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן יבוא לידי ביטוי במדיניות כלפי השאלה הפלסטינית. פרשנים ומומחים מתמקדים בהערכות לגבי גורל הסכם הגרעין עם איראן בממשל ביידן. השאלה הפלסטינית היא במקום הרבה יותר גבוה בסולם העדיפויות המגבש בקרב יועציו הקרובים של הנשיא החדש.

הסכם הגרעין עם איראן יהיה נושא מרכזי לדיון בבית הלבן של ג'ו ביידן. אבל כל מהלך, כל שינוי, כל תיקון שיוצעו ויידונו בנושא זה ייעשו בשיתוף פעולה והתייעצויות עם המעצמות החתומות של הסכם הגרעין עם איראן, במיוחד המערביות – צרפת, בריטניה, גרמניה.

בניגוד לבית הלבן של הנשיא היוצא דונלד טראמפ שהפגין באופן שיטתי ועקבי זלזול, בוז וביטול כלפי מעצמות המערב (עובדה שגרמה לכישלון צורב של שר החוץ מייק פומפאו במאמציו להשיג רוב במועצת הביטחון שיאשר המשך תוקף האמברגו על נשק נגד אראן) – ג'ו ביידן מתכונן שקם ולחדש את שיתוף הפעולה בין ארה"ב למעצמות המערב. בכל הנוגע לעתיד הסכם הגרעין עם איראן הצוות של ביידן לא יקבל החלטה סופית בלי הסכמה והבנה של המעצמות החתומות על ההסכם.

במה שנוגע לשאלה הפלסטינית, ג'ו ביידן יפעל באופן עצמאי, בלעדי. לדברי מקורות בוושינגטון ובמרכז האו"ם בניו יורק, לג'ו ביידן יש רעיונות ותוכניות משלו לטיפול בשאלה הפלסטינית. הממשל החדש יעסוק בנושא הפלסטיני כחלק מרכזי במדיניות שינקוט מול מדינות המפרץ הפרסי וכגורם מניע שיקדם השגת הסכמי שלום בין  ישראל למדינות המפרץ שעמן אין עדיין לישראל הסכמים – סעודיה, עומאן, קטאר, כוויית.

העקרון המרכז במדיניות ממשל הנשיא ביידן הוא למצוא לסכסוך הישראלי-פלשתיני פתרון כלכלי – לא מדיני. זאת הערכה של גורמים בוושינגטון ובמרכז האו"ם. זאת הערכה של מארק שניאור, רב אורתודוקסי בניו יורק, פעיל פוליטי ידוע בקהילה, המקיים ומטפל מזה שנים קשרים הדוקים עם מנהיגי ארצות המפרץ הפרסי. מארק שניאור ביקר פעמים רבות בארצות אלה ושוהה עתה באבו דאבי, תחנה ראשונה במסע דילוגים שהוא יקיים בשבועות הבאים במדינות המפרץ.

בשיחה מיוחדת למעריב אמר מארק שניאור כי מצד ג'ו ביידן צפויים מאמצי תיווך בין ישראל למדינות המפרץ, סעודיה, קטאר, עומאן וכוויית שיהיו לדבריו "ממוקדים, רציניים ושאפתניים" יותר מאשר הנשיא היוצא דונלד טראמפ יועצו הבכיר וחתנו ג'ארד קושנר גילו.  

לדברי שניאור, משיחות שקיים באחרונה עם בכירים סעודיים וקטאריים, התבררה ביתר שאת העדיפות שהם מייחסים לפתרון הבעיה הפלסטינית כתנאי לקידום הסכמי שלום עם ישראל. אבל העדיפות מתמקדת לא בהשגת פתרון מדיני לסכסוך אלא בהסדר שיקל וישפר את מצבם הכלכלי של הפלסטינים.

לדברי שניאור, עמדה זאת של הסעודים והקטאריים מתיישבת ומשתלבת היטב בהשקפותיהם של ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס וראייתם את הבעיה הפלסטינית. "לביידן ולהאריס הבנה ורגישות לבעיה הפלסטינית, במיוחד לקשיים ולמצוקות חיי היומיום של הפלסטינים. ג'ו ביידן מעוניין להגיע להסדר של הסכסוך לא בהכרח במסגרת הסדר מדיני-פוליטי אלא בהסדר כלכלי שיקל על מצוקת העם הפלסטיני. "זאת שאיפה שסעודיה וקטאר תומכות בה ויעזרו להשגתה", אומר שניאור, "גם כבסיס ומניע להכרתן בישראל".

שניאור מעריך כי כמהלך ראשון, ג'ו ביידן יבקש ויפעל להפשיר את הקפאון הממושך בערוץ ההידברות בין ישראל לפלשתינים ולחדש את השיחות בין שני הצדדים.