זאת לא התרסה, לא בעיטה במוסכמות, לא לעג לממסד. אפילו לא נרקיסיזם. ההגדרה הקולעת ההולמת את התנהלותו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ ערב סיום כהונתו היא מזוכיזם. הנאה מהתאכזרות לעצמו. אין מילה אחרת להסברת הכשלונות, הביזיונות, ההשפלות שטראמפ גרם והביא על עצמו בשבוע האחרון, פחות מ-20 יום לעזיבתו את הבית הלבן.

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

 לאיש תשוקה חולנית לגרום לעצמו להיחשף כמובס, כמושפל, כמוכה. פעמיים בשבוע אחד ספג טראמפ תבוסות מבישות בגבעת הקפיטול – בקונגרס  ובסנאט. בבית הנבחרים סוכלה יוזמתו להגדיל את סכום הסיוע לאזרחי ארה"ב, נפגעי נגיף הקורונה, מ-700 דולר ל-2,000.  מי שטרחו באופן  מיוחד ועוד מראש ובהתלהבות מופגנת להכשיל את יוזמתו היו חברי הקונגרס הרפובליקנים. במקום ללמוד לקח ולשבת בשקט – המזוכיזם לא נתן מנוח לדונלד טראמפ. הוא קטע את חופשת ראש השנה, עזב במופגן את אחוזתו בפלורידה, העליב מאות אורחים שהוזמנו לנשף ראש השנה וטס לוושינגטון, להיות קרוב לסנאט, לקראת ההצבעה על יוזמה שנייה שלו – ווטו נשיאותי על תקציב הביטחון.

הנשיא היוצא דרש להגדיל את תקציב ההגנה האמריקאי שאושר בקונגרס ביום שני. באופן נדיר ובלתי רגיל, התכנס הסנאט ביום שישי, ראש השנה האזרחי, וברוב גורף של 81 נגד 13 ביטל את הווטו של הנשיא - מקרה מאוד יוצא דופן בהיסטוריה הפרלמנטרית של ארה"ב. שוב, המפלה המשפילה שספג טראמפ בהצבעה בסנאט הייתה כולה מעשה ידיהם של הרפובליקנים, שלהם רוב בסנאט.

יושב ראש הרוב, הסנטור מקנטקי מיץ' מקונל, שנחשב למקורב לטראמפ, לא הסתיר את שביעות רצונו מהכשלת יוזמת הנשיא להגדלת תקציב ההגנה. למזוכיזם יש מחיר, יש עונש. הנשיא עזב את משפחתו ואת חבר רעיו באחוזתו בפלורידה, וטס במיוחד לוושינגטון כדי לקבל את התבוסה בסנאט מקרוב, כאגרוף בפנים. ההתנהלות של טראמפ ערב סוף כהונתו מוכיחה עד כמה אין בו קמצוץ של נשיאותיות, עד כמה הוא בכלל לא שייך לקטגוריה של פוליטיקאים עם איכויות לכהונות בצמרת  הממשל, עד כמה אין בו שבריר של הבנה טיפה של הכרה מה זאת הנהגה, מה זה להנהיג.

כל זה לא חדש. כל זה נראה ובלט בבירור בארבע שנות אכלוסו את הבית הלבן. עכשיו כל זה קיבל אישור ואישוש. הוא לא נשיא ראשון שהפסיד בבחירות ולא הראשון שלא ממשיך תקופת כהונה שנייה. אבל נשיאים קודמים, דמוקרטים ורפובליקנים, שחוו מצב לא נעים של הפסד בסוף כהונתם, התנהגו במופגן ובמוצהר באופן מאופק, מנומס, תרבותי, תוך מאמץ מיוחד לשמור על כבוד ומעמד הכהונה. טראמפ, במקום לנצל את השבועות שנותרו לו בבית הלבן להתנהגות נשיאותית, במאמץ ומטרה להוכיח לאמריקאים - ראו מה הפסדתם שלא הענקתם לי את הרוב -  עושה הכל על מנת לרמוס, להשפיל ולבזות את עצמו ואת מוסד הנשיאות.

מה שחמור הוא שתכונת המזוכיזם מצאה דרך לשיקוליהם של סנטורים רפובליקנים. 11 חברי סנאט רפובליקנים הודיעו כי בישיבה המיוחדת והמשותפת לשני הבתים שתתקיים ביום רביעי לאישור סופי של תוצאות הבחירות, הם יצביעו נגד הענקת האלקטוראלים לביידן. גם סגן הנשיא מייק פנס הודיע על תמיכתו  במהלך של הסנטורים. זהו מהלך סמלי שאין לו סיכוי. מקונל הבהיר את הסתייגותו מהמהלך. גם סנטורים רפובליקנים בכירים הביעו התנגדותם. אחד מהם הגדיר את המהלך "חרקירי תחוקתי".

 להערכת פרשנים בוושינגטון, המהלך הזה שמוביל הסנטור הרפובליקני מטקסס טד קרוז, הוא לא ביטוי לתמיכה בטראמפ כמו שהוא שאיפה ליצור ולקיים במפלגה הרפובליקנית אגף שמרני קיצוני כגורם שישפיע על מדיניות הפנים של המפלגה בשנות כהונתו של ביידן – כולל סיכול שאיפתו של טראמפ להציג את מועמדותו לנשיאות ב-2024. "מה שמעניין הוא, שלסנטורים הרפובליקנים שמתכוננים להפריע להליך השגרתי של הקונגרס והסנאט לאישור תוצאות הבחירות אין מה לומר נגד ביידן והם לא תוקפים אותו. הם רק חותרים לשמור לעצמם עמדות השפעה במפלגה, גם במטרה לבלום את טראמפ ולמנוע ממנו להשיג מעמד של גורם נוכח ומשפיע במפלגה", אמר אמש פרשן בערוץ ציבורי.