לא היה בהיסטוריה המודרנית של ארה"ב נשיא שטרח, דאג, עמל כל כך קשה והשקיע מאמצים בלתי נדלים במטרה אחת ויחידה - לתעד בספרי ההיסטוריה, להנציח ולעגן את כישלונו, את הפסדו ואת אי־התאמתו להיבחר שנית. דונלד טראמפ עשה זאת. באופן מוכח ובהצלחה.

דווקא עכשיו, על רקע הדיווחים הקשים והצילומים המבעיתים מהבירה וושינגטון, צריך וחובה לזכור - טראמפ הוא לא אמריקה. רחוק מזה. הכאוס הנורא שהוא יצר ומחזה העוועים שהצית, שבאו לידי ביטוי מבעית בעיצומה של ישיבה משותפת של שני הבתים לאישור פורמלי של תוצאות הבחירות, אינם מייצגים את ארה"ב ולא מבטאים את הלכי הרוח של הרוב המכריע באוכלוסייתה. הם אפילו לא ייצוג של מיעוט מורגש במובן המקובל של המונח.

טראמפ - שהכין, תכנן וניפק את הפלישה של המפגינים לוושינגטון ואת השתלטותם האלימה על גבעת הקפיטול - הפך את הפסדו בבחירות לנשיאות לאירוע מכונן, שייזכר בזירה הפוליטית הפנים־אמריקאית וישמש כאות אזהרה מפני טיפוסים יוצאי דופן שיבקשו לחתור לעמדות בכורה בצמרת הממשל. אם אכן ובאמת מתכונן טראמפ להציג את מועמדותו לנשיאות בבחירות 2024 כפי שהצהיר, הרי שאין לו שום סיכוי שבעולם להשיג את המועמדות.

מהומות בארצות הברית  (צילום: Jon Cherry/Getty Images)
מהומות בארצות הברית (צילום: Jon Cherry/Getty Images)


מה שקרה בוושינגטון חיסל סופית את עתידו הפוליטי, ומי שיסכלו את שאיפתו לחזור לשלטון יהיו הרפובליקנים. נכון שאחדים מהם דיברו בישיבה המשותפת של הסנאט והקונגרס באופן שתמך בטענה האווילית וחסרת היסוד של טראמפ שהבחירות לנשיאות היו מזויפות. אבל גם הם לא ישכחו מהר את המצור שהטילו אוהדיו על וושינגטון ואת השתלטותם האלימה וחסרת התקדים על היכל הסנאט.

בשעת כתיבת שורות אלה, ליל רביעי, ארה"ב לא נראית טוב. וזאת לשון המעטה פרועה. המעצמה המתהדרת בדמוקרטיה ובזרועות השלטון שלה, המתפארת בהיקף חירויות האזרח, בחופש הדיבור וברגישות לשוויון זכויות - הצטיירה השבוע כמדינה שבה כל מה שמייצג ומבטא דמוקרטיה נתון במצור כבד.

צריך להתבונן היטב בדיווחים המצולמים בערוצי הטלוויזיה על מפגינים אלימים שחדרו לאולם הסנאט, כדי להיות בטוחים ומשוכנעים שכל זה קורה בוושינגטון. שהאלימות של המפגינים מתרחשת במקום המקודש ביותר בדמוקרטיה האמריקאית, הסנאט, שזכה לכינוי "המועדון האקסקלוסיבי במדינה". מאות סנאטורים וחברי קונגרס שהשתתפו בישיבה המשותפת לשני הבתים לאישור פורמלי של תוצאות הגוף האלקטורלי, פונו מאולם הישיבות והובאו למקום מבטחים, מפני זעמם של המפגינים תומכי טראמפ.

מפגין פרץ לקונגרס האמריקאי (צילום: Win McNamee/Getty Images)
מפגין פרץ לקונגרס האמריקאי (צילום: Win McNamee/Getty Images)


"לא קרה דבר כזה, זהו מחזה אימים שאמריקה לא חוותה מעודה", היה המשפט שחזר ונשנה בתוכניות החדשות ששודרו בערוצי הטלוויזיה. מפקד משטרת וושינגטון לשעבר אמר בראיון לערוץ CNN: "מה שמתרחש לנגד עינינו בחזית בניין הסנאט הוא האירוע הכי קרוב לניסיון הפיכה שהמדינה חוותה מעולם". הנשיא לשעבר הרפובליקני, ג'ורג' בוש הבן, אמר כי "מה שקורה בוושינגטון מתאים לרפובליקת בננות". במשך שעות קבלו ורגזו מנחי החדשות: "היכן טראמפ? איך זה שהנשיא בפועל האחראי על ביטחון האזרחים שותק ולא אומר מאומה על המהומות האלימות בבירה?".
לבסוף טראמפ אמר משהו. "אנחנו אוהבים אתכם", פנה לכנופיות המפגינים. "אני יודע שאתם כואבים, אתם מאוד מיוחדים, אבל לכו הביתה". טראמפ כמובן לא שכח לציין בפעם המי יודע כמה כי "הבחירות נגנבו וכולם יודעים את זה, במיוחד הצד השני". טענה שמי שדחה וחיסל את משמעותה היה לא אחר מאשר סגן הנשיא מייק פנס, האיש הקרוב ביותר והכנוע לטראמפ, שתפקידו הסמיך אותו לאשר רשמית וסופית את תוצאות הבחירות.

ההפסד הצורב בג'ורג'יה

המהומות בבירה האפילו על אירוע פוליטי חסר תקדים ורב־משמעות. ניצחונם במדינת ג'ורג'יה של שני מועמדים דמוקרטים לסנאט. ניצחון שערער את הרוב הרפובליקני בסנאט והעניק לג'ו ביידן התחלה מפוארת לנשיאותו ועתיד מעודד ומבטיח לארבע שנות כהונתו. בנושאים ויוזמות שהנשיא החדש יזדקק לאישור הסנאט, סגניתו קמלה האריס תהיה הקול המכריע בהצבעות ותסכל אוטומטית כל ניסיון רפובליקני להפריע ולשבש מהלכים של הנשיא.

הניצחון של שני המועמדים בג'ורג'יה, שנחשבה עד לבחירות הנוכחיות כמעוז של מצביעים רפובליקנים, היווה סימן נוסף למעמד הנחות וחסר ההשפעה שאליו הגיע טראמפ בסוף כהונתו ובאשמתו. טראמפ עבד קשה למען המועמדים הרפובליקנים והופיע בעצרות המוניות שיזם וארגן למענם, אך ללא הועיל. תבוסתם היא גם תבוסתו.

נותרו לטראמפ פחות משבועיים עד לכניסתו הרשמית של ביידן לבית הלבן. הוא עוד מסוגל לעשות דברים ולנסות מהלכים במטרה להעניק לכניסתו של ביידן לתפקיד אופי כאוטי ונלעג. אולי הוא אפילו יצליח. אבל אפשר להירגע. כל מה שקרה בוושינגטון, כפי שנאמר לעיל, לא ייצג את אמריקה. אמריקה היא הרבה יותר חזקה, איתנה ואיכותית מהכיעור והמיאוס שארבע שנות כהונתו של נשיא כמו טראמפ חשפו והוכיחו.

ביידן ביטא זאת בנאום קצר. "בשעות אלה הדמוקרטיה שלנו נמצאת תחת מתקפה חסרת תקדים, כפי שלא ראינו בעת המודרנית. מתקפה על מבצר החירות, הקפיטול עצמו". עם זאת, ביידן הדגיש כי "אנחנו ארצות הברית של אמריקה. אנחנו מסוגלים להשיג הכל בכוח האחדות שלנו".
אמריקה נראית לא טוב. בוש הבן והסנאטור הרפובליקני המוערך מיט רומני הגדירו את המהומות בוושינגטון כ"ניסיון התקוממות". להערכתי זאת הגזמה. זה סיפור רע שיימשך עוד זמן מה, אבל ארה"ב תצא ממנו חזקה יותר, דמוקרטית יותר.

ג'ו ביידן. המזרח התיכון מחכה לו (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן. המזרח התיכון מחכה לו (צילום: רויטרס)