היכן הנקודה המהפכנית בעובדה שנתניהו פונה אל הבוחרים הערבים? מי שאומר שנתניהו שונא ערבים, לא יודע כלום על מה שנתניהו אוהב או שונא, ודולה את כל הטיעונים שלו ואת ההוכחות לכך רק מתוך הראש שלו. נתניהו, כמו כל אדם הגון, כמו כל ציוני הגון, אוהב ערבים שאוהבים יהודים. הוא אוהב במיוחד, מטעמים פוליטיים, ערבים שמצביעים מחל.

אם הוא לא פנה בבחירות קודמות לדוברי הערבית המוסלמים, הקתולים היוונים, האורתודוקסים, המרונים והאחרים המגדירים את עצמם ערבים, או אפילו פלסטינים, זה היה מטעמים של מאמץ־תועלת, לא כיוון שהוא שונא מי שנקרא ערבי. היה ברור, מתוך ייאוש מראש, שהזמן המושקע בחוגי בית ועצרות בקרב הערבים לא יביא מנדטים לליכוד. 

הפגנה בנצרת נגד ביקור נתניהו: "אין לביבי מה לחפש כאן" (צילום: זו הדרך)

זה אולי ישתנה. למעשה, יש כבר חברת ליכוד ערבייה, מוסלמית, דימה תאיה שמה. תומכת ישראל נלהבת, כולל ההתנחלויות. היא רצה בפריימריז בליכוד והגיעה למקום גבוה יחסית. הלוואי שנתניהו יידע לתגמל אותה על פעילותה הארוכה בליכוד. היא אמרה לי אתמול: "הערבים צריכים עכשיו הישג שנתניהו יביא בחיסול הפשע ומיגור האלימות בחברה הערבית, הישג שהמשותפת לא הביאה. בצורה כזו, יחד עם השלום שנעשה עם האמירויות, הליכוד יכול לקבל 4 מנדטים מהמגזר הערבי". 

למעשה, הפגיעה הנוראה ביותר בערבים אוהבי ישראל נעשתה על ידי אהוד ברק, כאשר כראש ממשלה החליט במודע על בגידה באנשי צד"ל, ערבים שקשרו את גורלם בגורלנו. זה פצע על נפשנו. מצד שני, חבר כנסת ערבי בליכוד הוא שאיפת כל אחד, שמאלני או ימני, שבאמת מתכוון למה שהוא אומר כאשר הוא מדבר על שוויון בין בני אדם. הלוואי שנראה חבר כנסת מוסלמי מהליכוד צורח על חבר כנסת ממרצ בוויכוח על טובת מדינת ישראל. יש אפילו סימנים לכך שיש ערבים ישראלים שרוצים להתגייס לצה"ל – ואף מתגייסים.

יש ביניהם כאלה שכל כך מזדהים עם מדינת ישראל, עד שהם ביקשו להפסיק לכנות אותם ערבים. הם נוצרים, והם מודאגים ממה שעושים במזרח התיכון הערבי לנוצרים, ולכן הרישום שלהם בתעודת הזהות שונה על פי בקשתם ל"ארמים". אני שומר על קשר על צעירה כזו שחיה בנצרת, העיר שבה ביקר נתניהו אתמול. היא כבשה אותי כאשר בגיל 18 כתבה לח"כ חנין זועבי: "אני מבקשת, עם כל הכבוד לך, לא לומר בשם הנוצרים ש'אנחנו פלסטינים'. אנחנו נוצרים ישראלים מכוסים בכחול־לבן בלב ובנשמה". 

שאלתי אותה אחרי חקיקת חוק הלאום אם הוא פוגע בה. היא ענתה: "פוגע? זה קורע", אבל לא חזרה בה מן ההזדהות עם מדינת ישראל אפילו במילימטר. ייעוד ישראל כמדינת העם היהודי קיים ויישאר, אבל ערבים רבים, גם מוסלמים, יכולים להזדהות עם מפלגות כמו הליכוד לטובת המדינה שבה כולנו חיים. ביבי פועל לקראת זה. נכון, גם מטעמי בחירות.