סוף כל סוף, ההיסטוריה האמריקאית חוזרת לאיתנה, שבה למצבה הנורמלי, למסגרת הישנה, העתיקה שלה. ההיסטוריה האמריקאית משתחררת, מתנערת ומשליכה לכל הרוחות איש, גורם, נוכחות שפגעו בה אנושות, שהשפילו אותה, שהפכו אותה ללעג וקלס גם מחוץ לתחומי השפעתה. זה נגמר. הסתלקותו של דונלד טראמפ מהנוף הפוליטי, העלמותו הצפויה מהזירה הפנימית, העדרותו מהסביבה החברתית,  מחזירים, משקמים ומחדשים את דברי הימים, את קורות העם האמריקאי למצבם התקין, הנורמלי.

טראמפ גינה את המהומות בקפיטול והתחייב להעביר את השלטון באופן מסודר (צילום: רשתות חברתיות)

מקץ שנת 2016 דונלד טראמפ הפך לגורם, למניע "היסטורי". עוד לפני שנבחר לנשיא, כשזינק למירוץ המתמודדים למועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, דונלד טראמפ התחיל "לעשות היסטוריה". במירוץ הרפובליקני התחרו 19 מועמדים, מהם מושל מדינה, סנטור מוערך, פוליטיקאים מוערכים בעלי נסיון. דונלד טראמפ לא ניצח אותם. הוא הביס אותם באופן שניתן להגדרה כ'היסטורי'. הוא העליב, השפיל,  גידף ורמס אותם, אחד אחד. כשזכה אז במועמדות הרפובליקנית לנשיאות הוא הפתיע, הדהים וזעזע את הזירה הפוליטית.

"אירוע חסר תקדים. היסטורי", כתבו פרשנים. במחקרים שפורסמו לאחר בחירתו כנשיא, נטען כי מי שאיפשרו וסייעו  לנצחונו של איל-נדל'ן, מנחה תוכנית טלוויזיונית חסר כל נסיון ציבורי הם עתונאים ופרשנים באמצעי התקשורת האמריקאים, שבדיווחיהם על המירוץ לנשיאות התרכזו והתמקדו כמעט רק בדונלד טראמפ. "הם פשוט לא יכלו להתעלם מהעובדה שנוכחותו של טיפוס כמו טראמפ במירוץ היא תקדים היסטורי", נטען במחקרים.

המונח "תקדים היסטורי" הפך לשיגרתי, להכרחי לבלתי נמנע בדיווחים שפורסמו באמצעי התקשורת האמריקאים בארבע שנות כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא. כמעט כל מהלך שעשה, כל הצהרה שהשמיע, כל התבטאות ששיווק, היו כל כך יוצאי דופן, כל כך מנוגדים לנוהלים, למוסכמות, כל כך פוגעניים שהיה זה רק מובן וכמעט טבעי להצמיד להם את התואר חסרי תקדים, דהיינו "היסטוריים". טראמפ עצמו התבטא לא פעם כי הוא "ייזכר בהיסטוריה האמריקאית כנשיא שעשה  דברים שאף נשיא לפניו לא עשה".

את החרפה, ההשפלה שכהונתו של טראמפ צרבה בהיסטוריה האמריקאית תיעד, עיגן והנציח  אקורד הסיום של כהונת דונלד טראמפ. ההתנפלות של בריונים והשתלטותם של בניין הסנאט בושינגטון, קודש הקודשים של הדמוקרטיה האמריקאית. שוב וללא עוררין, אירוע חסר תקדים שדונלד טראמפ נתן לו השראה ועידוד והנחית באמצעותו מכה נוספת כואבת על ההיסטוריה האמריקאית. 

אחרי ארבע שנים של דונלד טראמפ בבית הלבן, ההיסטוריה האמריקאית חבולה, בזוייה, מושפלת. ההיסטוריה האמריקאית לא זוכרת נשיא שכל כך זילזל בה, כל כך העליב אותה, כל כך רמס את תדמיתה ומעמדה כמו דונלד טראמפ. זה נגמר. תודה לאל. יקח קצת זמן עד שההיסטוריה האמריקאית תתאושש, תשתקם ותחזור לימיה כקדם. אבל זה מה שצפוי לקרות ויקרה.