משהו: העניין בפברואר הוא שלפנינו חודש קצר. אין בו מספיק ימים לסיים את הלו"ז של מה שלא הייתם מספיקים ממילא.

נגד מה התקשורת?
כאשר באים בטענות נגד מגמות החשיבה וההתקפה בתקשורת, אתם מקבלים תשובה אחידה: “ככה זה, התקשורת היא נגד השלטון".
באמת?
משפט לא גמור. שטחי. לא תמיד מתאר את המצב. לפעמים, המשפט הנכון הוא:
“התקשורת היא נגד השלטון הטוב".
מבהילה יותר היא אפשרות שיכולה להיות מנוסחת ככה:
“התקשורת היא בעד השלטון הרע".

אור אדום, מצלמים

אדם שהוא אושיה משפטית בכירה נכנס ללשכתו, והמזכירה אמרה: “או, טוב שבאת, אתה זוכר שרשום לך היתקלות מקרית עם אייקון תקשורתי טלוויזיוני בעוד יומיים בשעה 13:03?".
“כן, אז?".
“היא אמרה שנצטרך לדחות את זה".
“ככה, פתאום? מה היא חושבת לעצמה?".
“לא כדאי להתרגז. אל תתחיל איתם. היא אמרה שהצלם הקבוע לא יכול, ולהיתקלות מקרית כזו ברחוב היא צריכה את צוות הצילום הטוב ביותר".
“טוב, תקבעי מועד להיתקלות בלתי צפויה אחרת".
“קבעתי. יום ראשון בשבוע הבא".
“לא יירד גשם?".
“בדקתי, מה אתה חושב? שאני ארשום לך בלו"ז: ‘התחמקות מעיתונאי שמתנפל עליך בשאלות תוך כדי כך שאתה בורח ממנו ברחוב', בלי לבדוק קודם?".
“לא סתם את הרל"שית הכי טובה במערכת החוק והמשפט".
“אוויייש, תודההה".
והנה הגיע היום, איש מערכת המשפט הבכיר הגיע למקום במקרה. ממולו הגיעה כתבת הטלוויזיה במקרה. יועץ התקשורת של הבכיר המשפטי לחש באוזנו: “שלוש, שתיים, אחת. זהו, תמשיך ברחוב כרגיל. תכף יפנו אליך".
ההיתקלות המפתיעה אירעה מיד. “אדוני איש המשפט הבכיר, סליחה, האם תהיה מוכן לענות על כמה שאלות?".
איש המשפט הבכיר הלך קדימה בלי לעצור, כמו בחזרות, לא עונה.
“רק שאלה אחת, כבודו", הפצירה העיתונאית בעודה מדדה אחריו עם המיקרופון בידה. באי־רצון, ובחיוך שיש בו הן מן המצוקה והן מן המבוכה, ועם כל זאת ניכר שהנימוס המינימלי גובר בתוכו על ההיסוסים והמגבלות המשפטיים, הוא החל לענות.
“אופס, רגע, רגע, התאורה גרועה מהכיוון הזה", אמר התאורן, “תתחילו מההתחלה".
התחילו שנית, ההיתקלות קרתה שוב. השאלות נשאלו והתשובות ניתנו.
“קאט", אמר הבמאי, “יש לנו את זה".

האוכמניות ואתם

יום אחד מימי תחילת 2021 זו קנו לי קופסונת פלסטיק ובה אוכמניות. אוכמניות טריות. דבר נדיר במזרח תיכוננו. אני לוקח את הקופסה, ועל הפלסטיק השקוף הדקיק שתחתיו שוכנות האוכמניות הסגולות־כחולות אני רואה מדבקות. באותיות קטנות כתוב מהיכן הן. תחזיקו חזק. מצ'ילה. שם הן גדלו, נקטפו והוטסו לישראל. כ־18 שעות טיסה בתנאי שהמטוסים שורפים דלק כדי להשיג יותר מהירות.

אחד המאמרים הסאטיריים הראשונים שפרסמו לי ב"מעריב" היה סיפור על תהיית רב חובל המפליג לעבר ישראל, שלא מבין מדוע מדינת ישראל, שתושביה עומדים על נפשם, צריכה אמבטיות ורודות וברזי מעצבים שממלאים את מטען האונייה שלו.

מה חושב, אם כן, קברניט המטוס שמטיס לנו אוכמניות סגולות כשהוא חולף על פני קו המשווה ועל פני קו האורך אפס, חוצה שטחים עצומים של כדור הארץ, הכל כדי להביא לנו אוכמנית שנוכל להניח על פסגת הקצפת בראש העוגייה?

בחירות בלי הסברים

אדם הגיוני והגון מביט בטבלאות של הסקרים ולא מאמין: נתניהו מקבל 32 מנדטים. איך זה ייתכן?
לפעמים נתניהו מקבל 31 מנדטים. תמוה. מה קורה לאנשים? איך יכול להיות שבמדינה נורמלית, עם אנשים בעלי יכולת לחשוב, נתניהו מקבל כה מעט מנדטים? בלתי נתפס.

אפשר להבין שכמה אנשים מחזיקים באמונה עזה שמישהו אחר יכול להנהיג טוב יותר, ומוכנים להמר על כך עם קולם, או שיש ציבורים, כגון החרדים, שמצביעים מתוך שיקולים מצומצמים שאינם דווקא טובת המדינה. אבל השאר? הרי כולם אנשים שיש לצפות שיידעו לשקול, להתרשם מתוצאות, אפילו להכיר טובה.

יש בישראל בערך שישה מיליון בעלי זכות בחירה. ננכה את המצביעים מתוך סיבות מגזריות. מהשאר מצפים לבחור על בסיס רציונלי, על פי טובת המדינה, יציבותה וקידומה. בחישוב שלי מדובר ב־82 מנדטים.
איך זה שרק 30־31 מנדטים מהם מצביעים עבור נתניהו בסקרים?

הנימוקים שנשמעים מפי הרוצים לשלוט במקום נתניהו ומסיתים נגדו כדי להדיח אותו הם: א. המשפט. אבל מדובר בכתב אישום כה שנוי במחלוקת, עד שאפילו משפטנים רבים סבורים שזה מסמך משפטי מושחת. ב. מספר המתים מהקורונה. ניצול המגיפה, שפוגעת בכל העולם, כשיסוי נגד מנהיגות מדינת ישראל איננו הוגן. ברור שייתכן שנעשו שגיאות, אבל ברור גם שאין מישהו שיכול לנהל את המאבק במגיפה בלי שגיאות, או לנהל זאת טוב יותר, או היה משיג יותר חיסונים, ומארגן מבצע חיסונים כמו שאנחנו רואים.

אז איך רק 32 מנדטים? איך לא 70? מדוע הישראלים (לא המפלגה שלא עוברת את אחוז החסימה) לא מצביעים בצורה שבה יהיה סוף־סוף שלטון יציב במדינת היהודים והמיעוטים, וייפסקו הבחירות הבלתי נגמרות?

בסדר, כדי לא להשתעמם התקשורת מלאה בוויכוחים נגד ובעד ביבי. זה מבדר. אבל הישראלי הרגיל מן השורה, שלא אמור לפעול כאילו הוא בפאנל ויכוחים, ואמור להיות מנוטרל מרגשות שמאפיינים יציע כדורגל, איפה הוא בסקרים שצופים רק 32 מנדטים לראש הממשלה הנוכחי?
אני לא עיוור. רוב האנשים סביבי לא יצביעו עבור נתניהו. אני חי בתוך התקשורת ובתוך עולם התרבות, וגר בצפון הירוק של תל אביב, מקום שבו אין מכונית ישנה בחניה. על פי הסביבה שלי, מפלגות רק לא ביבי יקבלו 96 מנדטים מיידית. אבל אני עדיין לא מסוגל להבין איך זה יכול להיות. חידה היא.

פינת השלולית

הנסיכה קרבה לשלולית, הגשם פסק, והשמש האירה וחיממה, העשב היה בצבע ירוק כה בהיר, עד שהעין רוותה רוגע. מן המים קפץ צפרדע מושלם, עם תביעה למימוש ההבטחה שניתנה לו כאשר הוא הביא לה את כדור הזהב. מוקסמת מן האסרטיביות, הקפיצה והיוזמה, רגע לפני הנשיקה, היא שמעה אותו אומר: “אני שמאלני, איך את מגדירה את עצמך?". היא ענתה: “אני הולכת מפה". הוא איבד את רוב צבעו וגמגם: “מה, בגלל שאני שמאלני?". היא ענתה: “לא. בגלל ששאלת מה אני". 