מאחורי התפירה החפוזה של טלאי השמאל־מרכז הסתמנה קריסתו של השמאל המיליטנטי בחברה הישראלית. עלייתה ונפילתה של מפלגת "הישראלים" הייתה העווית האחרונה של הברבור הצבאי באגם (אם אתה חובב בלט) השמאל, או הפרפור האחרון של תרנגולת אחרי שראשה הותז (אם אתה קצב). זוהי התפוגגותה של הישראליות המסוקסת ששידרו מפלגות השמאל זה עשרות שנים, זו שקרסה סופית עם חולדאי, גנץ, יאיר גולן, גבי אשכנזי ושאר דוגמני החאקי, נציגי הישראלים ללא מירכאות כעם הנבחר בידי האבות המייסדים והאמהות הפולניות.

לכאורה, מאז ימי רבין, הסיבוב של הגנרלים בפוליטיקה הישראלית היה פירואט ראוי. גם נלחמו על ביטחון ישראל וגם ניהלו מערכות גדולות. מרביתם, חרף הטון המתלהם בשיח המיליטריסטי, היו מתונים מדינית. הרפולים (רפאל איתן, אברהם יפה ושות') היו במיעוט. אחרי עשרות שנים של שירות מתגמל על פסקול של המיית הערצה ציבורית ותקשורתית רובם פרשו מפוכחים יותר. ועל הדרך עיכלו את מוראות השכול שגבו מלחמות שנגרמו כתוצאה מאידאולוגיה דתית־משיחית - מה להם ולה.

רובם ככולם נלחמו או שירתו בסיני, שחזרה למצרים, בלבנון, שממנה נחלצנו בעור שינינו, בעזה, שדיממה אז ועדיין מדממת משני עברי הגבול, בסוריה, שראשי הממשלות רבין, שרון, ברק, אולמרט ונתניהו הסכימו לנהל עמה מו"מ (על רמת הגולן), ובעיקר בגדה שהצריכה שירותי קלגסות. לא בדיוק שירות להתפאר בו, אלא אם כן אתם סבורים שמבצע חומת מגן היה סטלינגרד שלנו ולא שלהם, ומי שניצחה בו הייתה הרוח ולא הטנק וה־9D.  

גנץ, חולדאי, אשכנזי, גולן, יעלון, איזנקוט (בינתיים נמלט וגם יומו יגיע) מגיעים לפוליטיקה כצאצאים לגיטימיים של קודמיהם רבין וברק. שמאל קטלני שהתכתב עם השמאל של מלחמת השחרור וששת הימים, כשקרקפות האויב משתלשלות מחגורתו. וככל שיש יותר קרקפות הבונוס הפוליטי גדול יותר. או בגרסת גנץ ב־2020: "אני הרגתי יותר", כדי להתמודד עם שאגות הקרב של יואב גלנט ונפתלי בנט.

במלחמת יום כיפור חטף השמאל הביטחוני מכה קשה, ועדיין עמד על רגליו משום שלא הייתה לו אלטרנטיבה מימין. מ־77' עד אמצע שנות ה־80 זה היה השמאל של אריק שרון שהיה מפא"יניק מהזן הישן. בהמשך החל טפטוף של דחויי המטכ"ל הפריבילגי לעבר הליכוד והימין עם איציק מרדכי כמשל. ועדיין שיקף המטכ"ל את המפא"יניקים הביטחוניסטים שהחליפו עם כניסתם לפוליטיקה את הדגלים האדומים (כן, הסוציאליסטיים, של שלי יחימוביץ' וסתיו שפיר) לטובת צלצולי הקופות הרושמות של השוק החופשי הליברלי, החילוני והדמוקרטי. התערובת הזו לא ממש עבדה.

מפלתו של גנץ היא סופו של השמאל הביטחוני, וקריסת "הישראלים" של חולדאי הייתה וידוא ההריגה. נותרה רק מפלגת מרצ, הפילגש הבתולה של השמאל הציוני־ביטחוני, והיא הולידה את הממזרים שלו, בצלם ושוברים שתיקה. ואגב, חלקים בולטים בשמאל המיליטריסטי מכירים בהם כיום כבניהם החוקיים.

יש לי עשרות אולי מאות שעות, משך כמה שנים בחבורה של 20־30 גנרלים במיל', שב"כניקים ואנשי מוסד שחיפשו את עצמם במציאות שהתהפכה עליהם. את הדרך לשפיות הם ניסו להתוות באמצעות גיבוש הבנות לעומתיות לדרכן של ממשלות הימין. רובם הקפידו על "בלי פוליטיקה", כלומר בלי שמאלנות. קיצונית. כל שמאל הוא קיצוני, לא?

בני גנץ (צילום: פלאש 90)
בני גנץ (צילום: פלאש 90)


בלי גייסות
האמת היא שהתפוגגותה של הישראליות המסוקסת ששידרו מפלגות השמאל. התוכן היה כמו ממלכתי ואפילו התחרה בממלכתיות של הממשלה. כלומר בצורך להכות ראשונים. אט־אט חלחלה שם המציאות שאותה הכתיבה בשנים האחרונות המוטציה מבלפור. לכאורה זו אותה מדיניות ביטחונית ימנית שהיא המשך מדיניות הביטחון של ממשלות השמאל, וזה בהחלט עניין מבלבל למדי. אלא שאצל נתניהו היא מגיעה בסיוע צמוד של הבלוק החרדי־מתנחלי ובתוספת של קמפיין הדתה בחברה האזרחית ובצה"ל. ועכשיו לך ותתעמת (מבחינתם של החיילים הוותיקים) עם עברך שלך.

אגב, חלק מהנוכחים היו חבריו ומפקדיו של נתניהו בסיירת מטכ"ל, וההתנגדות למדיניותו ולהתנהגותו הפכה לאיבה אישית. הבעיה הייתה שלנוכחים באותם מפגשים לא היו גייסות, והחשש להידרדר שמאלה עמד בניגוד גמור לאתוס שעליו גדלו ואותו טיפחו. וכמובן הנוסטלגיה: איך הרגנו ונהרגנו במשך עשרות שנות שירות, חלקן בשירות רעיונות עוועים. וחוץ מזה, אף אחד לא התכוון לוותר על המרוץ לרמטכ"לות ועל הפנסיה. לא מדובר כאן בהטפה או בלגלוג אלא בהבנה אמיתית של נסיבות אישיות ולאומיות. על כל מח"ט פורש בגלל הכיבוש יש שניים ששוגרו מעמדות הירי של ההתנחלויות והישיבות התיכוניות.

ב־1979 זה היה עזר ויצמן שחצה את הקווים והפך ל"מון ז'נרל" (כך כינה אותו בגין, שהייתה לו התבטלות גלותית מביכה בפני גנרלים) של הימין. בהמשך, תא"ל מרדכי ציפורי היה חבר חירות מוצהר שהגיע להיות תת־אלוף נטול הפנקס האדום, שהיה רישיון טיפוס בדרגות בתוך הצבא. בהמשך הצטרף האלוף איציק מרדכי, שהיה ליכודניק אקראי, ומכאן ואילך נבנתה החזית האלקטורלית־ביטחונית של הימין על גלי חניכי הישיבות וההתנחלויות.

המבחן הראשון היה הפינוי מגוש קטיף, וחובשי הכיפות הבכירים דווקא שיתפו פעולה עם שרון. בהמשך היו כמה מפגני חרטות. אלוף גרשון הכהן, בוגר ישיבה תיכונית שהיה בין מבצעי ההינתקות, אמר בזמנו: "ההחלטה היא לגיטימית. היא חוקית. וחייבים לבצע אותה". ב־2006 חזר בו: "אני הייתי שותף לפשע נגד העם היהודי בהתנתקות, ומה שקורה עכשיו (מלחמת לבנון השנייה) זה העונש על מה שקרה לפני שנה". הצטרף אליו אלוף יפתח רון טל, שטען גם הוא שצה"ל לא התכונן למלחמת לבנון השנייה בגלל ההינתקות.

חרף ההידפקות של חובשי כיפות, רבניהם ועסקניהם על שערי הקריה (תא"ל עפר וינטר כמשל), יש במטכ"ל סוג של סלקציה. כמו זו שחסמה מקרי קיצון כמו תת־אלוף אפי איתם והציבה מולם אלוף וח"כ כמו אלעזר שטרן, חובש כיפה ומן הראויים והשפויים בחבורת הפוליטיקו־גנרלים בכלל. שלא לדבר על כך שיש לו עלה תאנה נוסף על דרגות האלוף. גם אם עמר בר־לב (אל"ם, מפקד סיירת מטכ"ל), מקום שני בעבודה של מרב מיכאלי, מספק הבהוב מפא"יניקי, מניות הביטחוניסטים במפלגות הדמוקרטיות (יעלון למד שאפילו רמטכ"לים לא עוברים שם את הסף) צנחו לתחתית.

הימין הביטחוני מתנאה היום באלוף יואב גלנט, שלא חובש כיפה אלא קסדה, באבי דיכטר עם מנטליות של רכז שטח בשב"כ ותא"ל גל הירש, מסתבך סדרתי ובעייתי שבונה על שריון אצל נתניהו. הדמות הביטחונית המובילה בימין הפוליטי כיום היא יוסי כהן, ראש המוסד שתחמנותו מעלתו. לפחות במרכז הליכוד.