אם בערוצי טלוויזיה בהולנד, בשוודיה או באוסטרליה היה מוקרן חיקוי של רב יהודי מקומי מפורסם כמו זה ששודר ב”ארץ נהדרת” של הרב חיים קנייבסקי, הקהילות היהודיות המקומיות בוודאי היו מקימות קול זעקה, מוחות ומאשימות את המפיקים באנטישמיות. בכירים יהודים היו מיד טוענים שהחיקוי והקרנתו הם סימן לגידול בגילויי האנטישמיות.

הליגה נגד השמצה, שמרכזה בניו יורק, לא גינתה את החיקוי של הרב קנייבסקי שבוצע בתוכנית הסאטירה הישראלית. אולי מפני כבודה של ישראל. עם זאת, זאת לא תהיה הפתעה, להערכתי, אם הליגה תכלול את החיקוי המלעיג בדוח השנתי שלה על ביטויי האנטישמיות ב־2021.
לא צריך להיות חרדי או מחסידיו של הרב קנייבסקי כדי להרגיש לא בנוח ואפילו מוטרד מהלעג שבו הוצגה דמותו של רב ישיש, גדול בתורה, שחי בצניעות והקדיש את חייו ללימוד תורה. זה מרגיז ומקומם. אבל לא צריך להגזים.

שרת התפוצות עומר ינקלביץ’, שקבעה ש”מאות אלפי יהודים מעריצי הרב קנייבסקי בתפוצות נפגעו מהשידור”, הוכיחה שוב עד כמה אין לה שבריר של מושג מה זה תפוצות. הרי לרב קנייבסקי אין מאות אלפי מעריצים בתפוצות. אם כבר, מאות אלפי יהודים בתפוצות לא שמעו את שמו ואינם יודעים מיהו. אין היום דמות ישראלית - מהזירה הפוליטית, או מתחום הספורט או מעולם התורה והחסידות - שיש לה מאות אלפי מעריצים בתפוצות.

הרב קנייבסקי חותם על סגירת תלמודי התורה בעקבות העליה בתחלואה (צילום: ללא קרדיט)
הרב קנייבסקי חותם על סגירת תלמודי התורה בעקבות העליה בתחלואה (צילום: ללא קרדיט)


מה שמפחית את חומרת החיקוי של הרב קנייבסקי הוא העובדה שמי שיש להם חלק בלתי מבוטל בהיווצרותם של הלכי רוח בישראל שאפשרו מלכתחילה יצירת חיקוי כזה - הם העסקנים החרדים הפועלים בסביבתו של הרב ופעילים בציבור החרדי, המזוהים כבעלי השפעה במגזר. הם אלה שהפכו איש תורני דגול כמו הרב קנייבסקי לדמות תקשורתית.

דת ישראל והיהדות הן מטבען נגד פרסום, נגד יחסי ציבור, נגד חשיפה להמון ולרחוב. הפסוק “והצנע לכת עם ה’ אלוקיך” גורס שהתנהגות על פי התורה, קיום מצוות, שמירה על אורח חיים חרדי - אינם עניין להתגאות בו ברבים או להפגין בפומבי. כך למשל, מצוות הציצית, שהיא מהמרכזיות ביהדות, היא לא מצווה שיש לחשוף ברחוב. בתורה נאמר עליה: “וראיתם אותם”, כלומר בעת שיהודי מתפלל, רק הוא צריך לראות את הציציות שהוא לובש.

בשנים האחרונות נדמה שחל שינוי בסולם העדיפויות של מצוות הדת והיהדות. לימוד דף גמרא כל יום חשוב פי כמה וכמה מללכת ברחוב עם הציציות בחוץ; מעשה של גמילות חסד לנצרך חשוב יותר מאשר לצעוד ברחוב עם פאות מתנופפות ברוח. אם פעילים משפיעים בציבור החרדי היו משקמים את סדר העדיפויות הישן והעתיק של הדת היהודית ומשקיעים מאמצים בהחדרת מצוות שבין אדם לחברו, הרב קנייבסקי לא היה הופך מושא ללעג.