1. באמת, נמאס כבר מהאליטה האשכנזית שהשתלטה על המדינה ומנהלת אותה 73 שנים. במבט לאחור, מתברר שכל ראשי הממשלה מאז דוד בן־גוריון ועד בנימין נתניהו היו אשכנזים. המאפיונרים האשכנזים לא נתנו מאז הקמת המדינה צ'אנס לאף מנהיג מבני עדות המזרח להגיע לתפקיד הבכיר ביותר במדינה - ראש ממשלה. הפוליטיקאים האשכנזים, בשיתוף פעולה עם אנשי מערכת המשפט ומערכת אכיפת החוק, מנעו זאת בשיטות מאפיונריות. בעזרת זיוף, מרמה, הטלת אימה, סחיטות ואיומים דיכאה ההגמוניה האשכנזית כל מנהיג פוטנציאלי מבני עדות המזרח להרים ראש ולהגיע לעמדת הכוח.

בארכיונים סודיים שנשמרים היטב, ורק למתי מעט יש הידע על דבר קיומם ועל תוכנם, מוחבאים סיפורים מסמרי שיער על אירועים שהתרחשו מאז קום המדינה ושנועדו לשמר את ההגמוניה האשכנזית ולדכא את תרבות המזרח בשיטות המתאימות לדיקטטורות טוטליטריות ממדינות העולם השלישי. עם עובדות קשה להתמודד: הנה לפניכם רשימת ראשי הממשלות מאז קום המדינה. חפשו ביניהם אחד מיוצאי מרוקו, תימן, עיראק. אל תתאמצו, לא תמצאו. ואלה שמות: דוד בן־גוריון, משה שרת, לוי אשכול, גולדה מאיר, יצחק רבין, מנחם בגין, יצחק שמיר, שמעון פרס, בנימין נתניהו, אהוד ברק, אריאל שרון, אהוד אולמרט.

ההיסטוריון ואיש הרוח הדגול ד"ר אבישי בן חיים מנהל בתקופה האחרונה מאבק הרואי לשבירת ההגמוניה האשכנזית. יומם ולילה הוא מופיע על כל במה אפשרית, מהלל ומשבח את המנהיג מספר אחת של העם היהודי, בנימין נתניהו, וזאת מתוך ידיעה ברורה שנתניהו מכשיר בחשאי חבורה מופלאה של יוצאי פריפריה ושכונות עוני מבני עדות המזרח, שאחד מהם יהיה מחליפו בעתיד הרחוק כשיפרוש מראשות הממשלה. אותם מוכשרים, שעליהם בונה נתניהו ואשר אחד מהם יהיה ראש הממשלה העתידי, הם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שרת התחבורה מירי רגב, ראש הקואליציה מיקי מכלוף זוהר, המשפטנית אוסנת מארק, שר התקשורת דוד אמסלם וחברת הכנסת מאי גולן.

בעזרת רוח גבית מקבוצה גדולה של אנשי תקשורת, מובילי דעת קהל, לקראת יום העצמאות ה־80 יש סיכוי גדול שההגמוניה האשכנזית תישבר ובראש מדינת הלאום של העם היהודי יעמוד/תעמוד ראש/ת ממשלה מבני עדות המזרח. לקראת האירוע המכונן מתחיל ניקוי אורוות במערכת שלטון החוק. שופטים מוחלפים, בכירי המשטרה פורשים. במערכת המוניציפלית מתחיל להסתמן רוב ברור של ראשי ערים וראשי מועצות מקומיות מבני עדות המזרח. העם קצה נפשו. הוא מואס באליטות שניהלו את המדינה ודירדרו אותה למצב בלתי נסבל.

המזל הגדול, על פי מתנגדי ההגמוניה, הוא שמי שעומד בראש המדינה ב־12 השנים האחרונות הוא בנימין נתניהו, שבעור שיניו נלחם למען המפץ הגדול, למרות העובדה שהוא עצמו אשכנזי, ילד תפנוקים משכונת רחביה, מרכז האצולה ההגמונית האשכנזית. חוץ מקומץ עשבים שוטים שמאלנים, אנרכיסטים, מפיצי מחלות, המפגינים נגד נתניהו בצורה בוטה, מכוערת וגסה, אין ספק שרוב העם תומך במנהיג היהודי הדגול, שמביא כבוד לעם היהודי בין הגויים. הוא הצליח להביא הסכמי שלום, להביא חיסונים למגיפה, לנהל מלחמת חורמה בחמאס, בחיזבאללה ובאנטישמים האיראנים הרוצים להשמידנו באמצעות פצצות וטילים גרעיניים.

נתניהו פועל בכל החזיתות בדבקות ובנחישות, זאת אף על פי שהוא נאלץ להתמודד עם כתבי אישום בגין מרמה, שוחד והפרת אמונים, שנתפרו נגדו על ידי האליטות מההגמוניה האשכנזית, שלא מצא חן בעיניה שהוא נערץ על ידי יהדות המזרח. לכל בר־דעת ברור שאמירתו של נתניהו לגבי החשדות והאישומים נגדו: "לא היה כלום, לא יהיה כלום כי אין כלום" היא אמת לאמיתה ושהמשפט נגדו הוא משחק מכור, ניסיון נואש של ההגמוניה לפגוע במנהיג דגול שמצליח לפרק ולחסל את שלטון האליטות ולקדם את המנוצלים והדפוקים אל עמדות הכוח וליצור מהפך צודק בהנהגת המדינה.

אבישי בן חיים (צילום: פלאש 90)
אבישי בן חיים (צילום: פלאש 90)

 
2. הרבה אנשים טובים התעצבו כשנודע דבר מותה של רות דיין. אני נזכר שאי־שם באמצע שנות ה־60 הגעתי מצויד במצלמת המינולטה שלי למלון "הילטון" בתל אביב לצלם את כנס וראייטי למען ילדים עם מוגבלויות ונכויות קשות. רות הגיעה עם משה בעלה ויעל בתם הבכורה. הפעילות שלה בווראייטי הייתה עוד אחת מבין הפעילויות הרבות שלה למען החברה. למען ילדים, נשים במצוקה, בני מיעוטים. רות הייתה בכל מקום ובכל שעה כדי לעזור, לתמוך ולנסות לשנות את פני החברה המחורבנת שבה אנו חיים.

בניגוד לפלצני מילים שמדברים קילומטרים ועושים מילימטרים, רות דיין עשתה קילומטרים ודיברה מילימטרים. לא היה אדם שהכיר את רות דיין ולא העריך, כיבד והעריץ את האשכנזייה האליטיסטית, שנולדה ב־1917 בחיפה, עברה בגיל שנתיים עם הוריה להתגורר באנגליה ובגיל 10 חזרה לארץ להתגורר בשכונת רחביה בירושלים, מעוז האריסטוקרטיה.

לפני כעשר שנים, נדמה לי שזה היה ביום הולדתה ה־93 (שנה יותר או שנה פחות), ערכו לה יום הולדת במועדון האומן 17 בתל אביב. אף שאני מתעב ימי הולדת הלכתי, כי זה היה יום הולדת מסוג אחר. רות נענתה לבקשתי לרקוד איתה (הייתי מסטול). הסברתי לה שבחיים לא רקדתי עם ליידי בשנות ה־90 לחייה. ידידי הצלם משה שי תיעד את הריקוד, כשבעדשת המצלמה נקלט גם בנה אסי דיין מוחא לנו כפיים. אני ממליץ לכל מי שרוצה להכיר את אחת מדמויות המופת של ישראל, להיכנס לאתרים הנכונים ולקרוא על פעילותה של רות דיין. שווה כל רגע.

רות דיין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
רות דיין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

3. היוצר, השחקן והזמר אלון אבוטבול כתב (ושר) את אחד השירים היותר נוקבים ובועטים בשירה העברית, המלאה זיבולי שכל ברמת רדידות מדהימה. אני מניח שלא תתקשו להבין איך מתחברות מילות השיר למה שמתרחש בעצם הימים האלו בחברה הישראלית. שם השיר "תגנוב".

תגנוב כמה שאתה רק יכול
תגנוב, פה אין משטרה
בלי להסס, בלי לשאול, אל תתבלבל
תגנוב, כאן כולם גונבים
תגנוב, תעשה חיים. אם לא תגנוב, יגנבו ממך
תגנוב, אין דרך אחרת. תתאמן לפשע מושלם
אל תדאג, לא יתפסו אותך לעולם
תגנוב, כאן כולם גונבים
תגנוב, תעשה חיים
אם לא תגנוב, יגנבו ממך
תגנוב, אל תהיה פראייר.
תגנוב, הגניבה משתלמת
תגנוב, הגניבה מניבה
תגנוב, הסביבה מקבלת.
כאן אצלנו סוף גנב לשלטון, מתחבר עם בעלים של הון
מתקשר באינטרסים עם בעלים של עיתון
תגנוב מצית, תגנוב ארנק, תגנוב זמן, תגנוב
גם אם אתה לא מעונין
מכל הבא ליד. תגנוב מגע, תגנוב מבט
תכניס לכיס, קח שטר מרופט
תגנוב דעת, תגנוב בינה, רגשות ואהבה
תגנוב בשקט ברחוב, בעיר, בבית, בשכונה
תגנוב מין, הצלחה
תגנוב בלי אשמה, בלי חרטה, בלי מצפון, בלי אלוהים
כלום
תגנוב כדור, תגנוב משחק, תגנוב שינה
גנוב נשיקה, גנוב מכונית, גנוב דירה
תגנוב לימודים, תגנוב חוגי העשרה
תגנוב את מס הכנסה, הוא גונב אותך
תגנוב רובה מצבא המדינה
תגנוב אוכל, בגד, זכויות יצירה
תגנוב שעות, אל תהיה אידיוט
תגנוב, תרים את השוט, בלי בושה תגנוב באור יום
בחשיכה מאהובתך תגנוב קצת לילה
תגנוב טעם, ריח של אישה
באוטובוס, בציבור, בלי בושה
תגנוב תשומת לב ואהדה, תגנוב זיכרון
תגנוב ילדות ישנה, תגנוב מאחרים
תגנוב אופניים לשכנים, תגנוב בריאות מהרופאים
תגנוב אוויר לנשימה
תגנוב, כאן כולם גונבים. תגנוב, תעשה חיים
תגנוב צבעים, תגנוב ריחות, תגנוב נקי, תגנוב.