בשבועות האחרונים ישראל וחיזבאללה מתכתבים זה עם זה באמצעות מסרים, תרגילים ואמירות פומביות הנוגעות לאפשרות של התלקחות בצפון – משגרה, לימי קרב ועד מלחמה. בשבוע שעבר נכתב כאן על הערכת אגף המודיעין של צה"ל, הגורסת כי חיזבאללה נערך לניהול ימי קרב כמערכה מוגבלת מול ישראל. 

תרגיל חיל האוויר שנערך השבוע והנאום של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מעלים את השאלה אם בכלל ניתן להעריך אפשרות כי מציאות כזו יכולה להתפתח בגבול הצפוני, במאפיינים דומים למתרחש מול רצועת עזה?

ברצועה, כמעט כל עשרות סבבי ההסלמה נעצרו מבלי שגלשו למבצע רחב היקף או מלחמה מול ארגוני הטרור. למעשה, משני צדי גבול ישראל־לבנון העבירו השבוע מסרים כי הידרדרות למציאות של ימי קרב היא התפתחות מסוכנת שעשויה להוביל את האזור למלחמה, שבה ניתן להעריך כי שני הצדדים אינם מעוניינים. הן בישראל והן בחיזבאללה מבינים כי כמעט בלתי אפשרי לתחם מראש כיצד יסתיים סבב הסלמה בצפון.

במשחק מלחמה שנערך בחודש שעבר במכון למחקרי ביטחון לאומי, נשאל מי ששיחק את הדרג המדיני, האלוף במיל' ניצן אלון, כיצד תגיב ישראל על הסלמה ביטחונית שבמהלכה יירה חיזבאללה טילים לעבר תל אביב. אלון השיב כי למרות הירי, ישראל תנסה להימנע מלהסלים את המצב למלחמה ותתקוף בלבנון מטרות צבאיות בלבד של חיזבאללה.

כאשר נשאל מה תהיה התגובה אם באותו ירי טילים ייהרגו 12 אזרחים ישראלים, אמר אלון שלהערכתו גם במצב הזה ישראל תבקש לפעול באופן מדוד: "יש עשרות, אולי מאות יעדים, שאנחנו יכולים לתקוף ולפעול נגדם בלבנון לפני שנפנה למטרות בביירות ולמטרות שיובילו אותנו למבצע נרחב".

על פי הגישה הזו, גם בתרחיש קיצוני מאוד של ירי טילים לעבר מרכז החיים של מדינת ישראל והאזרחים שנהרגו, למדינת ישראל ולצה"ל היכולת להגיב בצורה קשה מאוד בלי להגיע למצב של מלחמה.

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שתחקר את משחק המלחמה, אמר במושב הסיכום כי הוא מוצא שהתגובה הישראלית מוזרה: "קשה לי מאוד לדמיין תגובה ישראלית לא מספיק נחרצת כשיש ירי לתל אביב ונהרגים אזרחים". הוא ציין כי אינו רואה איך ממשלה ישראלית יודעת להכיל אירוע כזה בלי להוציא תגובה הרבה יותר משמעותית, שאחריה יכולה להיות הסלמה רחבה יותר.

אירוע כזה, סיכם איזנקוט, חייב מבחינת ישראל וצה"ל להסתיים בתחושת הפסד של איראן והשלוחים שלה. גם בתרחישים מתונים יותר, ניתן אולי להבין מדבריו כי מה שקרה בשנים האחרונות מול רצועת עזה, אסור שיחזור על עצמו גם בצפון, מה שעלול להוות מבחינתה של ישראל כשל אסטרטגי חמור אם יתממש.

מהדברים הללו אולי ניתן להשליך על המצב כיום בצפון. כל עוד תגובה של חיזבאללה על הפעילות המיוחסת לישראל בסוריה תהיה נגד כוחות צה"ל בגבול, גם בישראל יעשו את החשבון כיצד להגיב בלי להסלים את המצב לכדי מלחמה. ברוב המקרים מה שיקבע יהיה מבחן התוצאה ולא קו אדום חמקמק שמאוד קשה להגדירו מראש.

תרגיל לחימה של חיל הים בגזרה הצפונית. צילום: דובר צה"ל

נטילת סיכונים מוגברת

לא במקרה פרסם צה"ל השבוע נתונים מרכזיים מתוך "ורד הגליל", תרגיל המלחמה הגדול של חיל האוויר שנערך השבוע. אחד מהם הוא התרחיש שממנו התחילה המערכה, שלפיו חיזבאללה מפיל מעל שמי לבנון מטוס קרב של חיל האוויר. בתגובה, חיל האוויר יתקוף ביממת הקרב הראשונה 3,000 מטרות בלבנון, וההערכה היא שיום כזה יוביל למאות הרוגים בצד הלבנוני.

בחיל האוויר משוכנעים שגם במבחן האמת הם יעמדו בהספקי התקיפה הללו. פרסום תרחיש המלחמה והתגובה הישראלית הצפויה הוא בבחינת הצהרת כוונות, וקשה יהיה לסגת מהן במבחן האמת.

המשמעות הנגזרת מכך היא שמבחינת ישראל, הפלת מטוס מהווה הכרזת מלחמה. מספר ימי קרב בהתממשות תרחיש מסוג זה נראים כתסריט דמיוני, וסביר להניח כי נסראללה, כמי שכבר שגה בניתוח התגובה הישראלית הצפויה לחטיפת החיילים ב־2006, מבין זאת היטב.

לנוכח המצב הקשה שבו נמצאת לבנון והביקורת הגוברת כלפיו מבית, ימי קרב מול ישראל הם הדבר האחרון שהוא צריך, גם כשהדחיפוּת שלו להגיב על התקיפות של ישראל בסוריה הולכת וגוברת. במצב עניינים כזה, תרחיש של הפלת מטוס קרב ישראלי על ידי חיזבאללה נראה פחות סביר, הואיל ומדובר במשחק בגובה להבות שלא ניתן לשלוט בו מראש.

אבל עד התממשות של תרחיש ירי טילים לעורף הישראלי או הפלת מטוס קרב, ישנם גם תרחישי הביניים. רק לפני כשבועיים ניסה חיזבאללה להפיל כטב"ם של חיל האוויר ונכשל. סביר כי לו היה מצליח, התגובה הישראלית הייתה כואבת, אך מתונה הרבה יותר מתקיפת 3,000 מטרות.

בחיל האוויר העבירו השבוע מסר שגם על ניסיון לפגוע בחופש הפעולה האווירי בלבנון, המחיר שישלם חיזבאללה יהיה גבוה. מכאן הדרך להסלמה אפשרית כבר קצרה הרבה יותר.

כמו כן, בצמרת צה"ל סבורים כי כאשר נסראללה אמר בנאומו השבוע כי איש אינו יכול להבטיח שימי הקרב לא יתדרדרו למלחמה כוללת, הוא מזהיר את ישראל על המחיר הכבד שתשלם, אך בד בבד גם מעביר מסר שלפיו ימי קרב מול ישראל אינם חלק מהתוכניות שלו.

בתוך כך, לא ניתן לנתק בין המתרחש בסוריה לבין מה שיכול להתפתח בלבנון. תוך פחות מחודשיים תקפה ישראל בסוריה, על פי פרסומים זרים, לפחות תשע פעמים, בהן גם מטרות ואינטרסים חשובים של חיזבאללה, במיוחד בכל הקשור לפרויקט הטילים המדויקים. בשנים האחרונות חיל האוויר נזהר מאוד שלא לפגוע בתקיפות המיוחסות לו בפעילי חיזבאללה. לא במקרה האירוע שבו נהרג פעיל חיזבאללה מתקיפה המיוחסת לישראל ביולי בשנה שעברה נחשב אירוע חריג.

עם זאת, במערכת הביטחון מבהירים כי ככל שערך התקיפה הופך לחשוב יותר, כך גם ניהול הסיכונים בצד שלנו משתנה, וככל שישראל תוקפת יותר, גם באזורים מרוחקים, משלוחי נשק של חיזבאללה, כך גם גובר הסיכוי בהתאמה לפגיעה בפעילי הארגון. במערכת הביטחון סבורים כי יש דברים שעליהם לא מתפשרים ולכן ישראל מוכנה לקחת כעת יותר סיכונים מבעבר.

בצד הישראלי מבינים היטב כי פתרון כולל חייב לעבור דרך הרוסים והאמריקאים, ומהתיווך הרוסי בפרשת האזרחית הישראלית בסוריה ניתן להבין את החשיבות שמייחסים בישראל לקשר עם הרוסים. בנקודה הזו מזהים במערכת הביטחון את ההזדמנות הגלומה באינטרס של הרוסים והסורים לשקם את המדינה החבולה, והמשך ההתגוששות בין ישראל, איראן וחיזבאללה אינו משרת את האינטרס הזה.

עד שתגיע, אם בכלל, הסדרה כלשהי בסוריה, בישראל צפויים להמשיך להגביר את קצב התקיפות וגם לקחת יותר סיכונים, במיוחד כאשר בצד השני לוחצים על הגז. מכאן ההסבר מדוע גם כאשר שני הצדדים מצהירים כי הם אינם מעוניינים בהסלמה, גוברים הסיכויים להתרחשותה.
 
[email protected]