ריצ'רד סילברסטיין

יהודי תושב סיאטל שבארה"ב הקים בלוג בשם "תיקון עולם", שעוסק לדבריו בפרשיות שלא מתפרסמות בישראל בגלל הוראת הצנזורה הצבאית. סילברסטיין היה, בין היתר, הראשון שפרסם את מה שהתברר, על פי מקורות זרים, כסעיף הסודי בעסקה שהביאה לשחרורה של הצעירה ממודיעין עילית, שחצתה את הגבול מישראל לסוריה ושוחררה בהתערבות נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

בראש הפוסט שפרסם ונשא את הכותרת "חשיפה", כתב סילברסטיין: "במסגרת העסקה עם אסד ופוטין, הסכימה ישראל לממן במיליוני דולרים רכישה ברוסיה של חיסוני ספוטניק נגד קורונה כדי שיועברו לסוריה".

זו לא הפעם הראשונה שבה סילברסטיין מפרסם בבלוג שלו ידיעות שנאסרו לפרסום בישראל. בעבר חשף את שמו של תמיר פרדו, לפני שמונה לראש המוסד, ואת שמו של סגן ראש השב"כ, בתקופה ששמו נאסר לפרסום בישראל. סילברסטיין היה גם זה שפרסם את דבר מעצרה של העיתונאית ענת קם, בחשד שהיא המקור להדלפת מסמכים מסווגים לכתב "הארץ", לפני שהדבר פורסם בתקשורת הישראלית. הוא גם זה שפרסם את שמו של מפקד יחידת 8200, קצין בדרגת תא"ל שזהותו חסויה.

לפני יותר משנה נאלץ מנוע החיפוש גוגל להסיר מתוצאות החיפוש של גולשים ישראלים קישור לפוסט של סילברסטיין, שחשף את שמו של השוטר שירה למוות בסלומון טקה, מחשש לחייו של השוטר. סילברסטיין היה גם זה שפרסם את שמו של בכיר במוסד ואת תמונתו של מי שלטענתו ניהל את המבצע לחיסולו של עימאד מורנייה בשנת 2008. לדבריו, המבצע נעשה בשיתוף פעולה בין המודיעין הישראלי והאמריקאי. סילברסטיין טען כי הצנזורה הישראלית הורתה לו למחוק את שמו המלא של מי שייצר את הפצצה שגרמה למותו של מורנייה.

בסמיכות לא מפתיעה לפרסום שמו של "קפטן ג'ורג'" שחקר את מוסטפא דיראני, שנחטף והובא לישראל, החלה "התקפת מניעת שירות" על האתר של סילברסטיין שהתבצעה על ידי יצירת עומס חריג על שרתי האתר ולא אפשרה לגלוש בו. עד היום לא ברור מה הביא לקריסתו של האתר, וכל ניחוש נכון.

סילברסטיין היה בעבר אחד האחראים לגיוס כספים עבור הקהילה היהודית בארה"ב והוא בקיא היטב בשפה העברית. האיש סיים תואר שני בספרות השוואתית עם התמחות בספרות עברית והתגורר בעבר בירושלים במשך שנתיים, כשלמד לתואר שלישי באוניברסיטה העברית. על פי פרסומים שונים, נטען שאחד ממקורותיו החשובים עד לשנת 2014 היה בנימין בן אליעזר ז"ל, לשעבר שר הביטחון. טענה שמעולם לא אושרה, לא הוכחשה ולא הוכחה.

מחיר החופש

מהי עלות שחרורה של הצעירה שחצתה את הגבול לסוריה? אם לאמוד זאת בכסף, הרי שעל פי פרסומים זרים היא שווה 1.5 מיליון דולר, הסכום שתשלם ישראל עבור חיסונים נגד קורונה מסוג ספוטניק, שיירכשו מרוסיה ויישלחו לסוריה.

ראש הממשלה אמר השבוע שאף חיסון לא הועבר עדיין לסוריה, והוא צודק. צריך לשים את הדגש על המילה עדיין. כשנשיא סוריה בשאר אסד טורח להכחיש אישית את העסקה, ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא שותף לעסקאות בלי לגזור קופון, לי ברור שזו רק שאלה של זמן (קצר) עד שהסורים יקבלו את התמורה.

ומה עם זכות הציבור לדעת? נכון שהנשיא פוטין דרש סודיות וכך גם עמיתו הסורי. אבל איך עסקה כזאת אמורה לפגוע בביטחון המדינה? ולמה לא מאפשרים לנו לפרסם את שמה ותמונתה של הצעירה?

תמונתה של הצעירה וסרטונים שבהם היא מככבת נמצאים בהישג ידו של כל מי שחבר בפייסבוק. כל עלילותיה בחודשים ובשנים האחרונות מתועדות ללא צנזורה בדף שלה, וחושפות צעירה ללא גבולות שמוכנה לחצות את כל הגבולות. שמה של הצעירה הועבר במאות אלפי מסרונים בכל הרשתות החברתיות, ולמרות זאת בחרה מערכת המשפט לאסור פרסום כל פרט שיכול להביא לזיהויה.

מתברר שמה שיכול לעשות כתב רשת אל־מנאר, שמזוהה עם חיזבאללה - שפרסם את תמונותיה של הצעירה, כפי שצולמו מהצד הלבנוני של הגבול כאשר הגיעה במכוניתה לגדר הגבול בתקופה של מתיחות קשה (והורחקה על ידי כוחות צה"ל) - אינו אפשרי עבור אמצעי התקשורת בישראל.

האיסור הוליד גל שמועות ברשתות החברתיות. כך למשל נכתב במסרונים שהופצו שהיא נכדתו של מי שהיה אחד משרי הממשלה, בעוד שמועה אחרת גורסת שהיא נכדתו של רב ידוע, ששמו הוזכר כמי שראש הממשלה הסתייע בו בסגירת ישיבות ובתי תלמוד. גל השמועות יכול היה להימנע אם הצנזורה הצבאית לא הייתה אוסרת את הפרסום של שמה ותמונתה.

בתחילת השבוע פורסם שהצעירה סיפרה בחקירתה בשב"כ כי חיפשה הרפתקה, וסוריה מבחינתה הייתה עוד יעד לטיול. נכון יהיה שהפרקליטות תכין עבורה את היעד הבא: כלא הנשים נווה תרצה.

אוסנת בן שטרית ז"ל

מותם של הצעירה שהייתה בשבוע ה־30 להריונה והעובד שבבטנה, מסיבוכי מחלת הקורונה, העלו לסדר היום את סוגיית סרבני החיסונים. בני משפחתה סיפרו שהיא לא התחסנה כיוון שהושפעה ממידע שהופץ ברשתות החברתיות, שקרא שלא להתחסן.

אחיה, אלחנן סיאני, אמר לאחר האסון: "אל תחשבו שזאת סתם שפעת, גם אנחנו חשבנו כך ואיבדנו את האחות היקרה מכל". גיסה, שהיה פעיל בקבוצות אינטרנט הקוראות לא להתחסן, הודה שהוא מתנגד גם היום לחיסון בכפייה, אבל החליט להשבית קבוצה שהקים. הוא התבטא במלוא גילוי הלב ואמר "כשזה מגיע לחצר שלך, אתה מבין שצריך לחשוב אחרת בחיים".

כשמקים קבוצה שמתנגדת לחיסונים אומר "אם אתם רוצים למנוע את המוות בבית שלכם, יש לכם את האפשרות להתחסן", לי אין מה להוסיף. אלה אמירות שלאחר מעשה, אבל נכון להאזין להן כדי למנוע את המוות המיותר הבא.

[email protected]